<span itemprop="name">پرسشنامه بهزیستی ذهنی</span>

بهزیستی ذهنی: بهزیستی ذهنی در حالت کلی به معنای شکوفاسازی توانایی های بالقوه انسان (ریف، 1989) اما در معنای کلی، یعنی نیک زیستی، هر دو بعد لذت و فضیلت را در بر می­گیرد، که با توجه به هدف آن تفاوت هایی دارد. این تقسیم بندی بر اساس دیدگاه های مختلف می تواند به صورت جزئی در دو حالت بر اساس ارزیابی سرزندگی ذهنی و عاطفه مثبت و منفی می باشد.

عاطفه مثبت و منفی: خلقيات و هيجان هاي افراد بازتاب واكنش به رويدادهايي است كه براي آن ها رخ مي دهد. هر فرد قضاوت هاي گسترده اي درباره ي زندگي خود و به عنوان يك كل و نيز زير مجموعه هاي آن از قبيل كار و تحصيل دارد. بنابراين سلامت ذهني شامل مؤلفه هايي از قبيل عواطف، رضايت از زندگي و كار است. عواطف مثبت و منفي، از جمله عواملي است كه در بهداشت روان، رضايت از زندگي و نهايتاً كارآيي افراد نقش موثري را ايفا مي كند. وجود تفاوت هاي فردي بين افراد در زمينه هاي مختلف از قبيل هوش، استعداد، رغبت ها، توانايي ها و مواردي از اين قبيل، استفاده از دانش روان سنجي را جهت تشخيص و شناسايي اين ويژگي ها براي رسيدن به اهداف بالا، امري ضروري مي سازد.د انش روان سنجي يا روان آزمايي از طريق كمي ساختن پديده هاي رواني و كيفي، در شناخت اين تفاوت ها نقش اساسي و مهمي را بر عهده دارد(سدیدی، 1392).

سرزندگی ذهنی: مفهوم سرزندگی  ذهنی ریشه‌های عمیقی در فلسفه‌های شرقی و سنت‌های معالجه شرقی دارد. فرد سرزنده کسی است که زنده بودن و نشاط او تنها در بهره وری شخصی او ظهور پیدا نمی‌کند بلکه به افراد دیگری که با در تماسند هم متقل می شود. سرزندگی به لحاظ جسمی و ذهنی به احساس زنده بودن اشاره دارد. این واژه ریشه در مفهوم زندگی دارد. سرزندگی به لحاظ جسمی به معنای احساس سلامتی، توانایی و پرانرژی بودن است. به لحاظ روانشناختی هم این وضعیت زنده بودن به معنای این است که فرد احساس می‌کند اعمالش معنادار و هدفمند است .مهم است که سرزندگی چیزی بیشتر از برانگیخته بودن است. وقتی فرد سرزنده است انگار انرژی مثبت به او تزریق شده است. شاید سرزندگی معنایی ماشینی برای افراد داشته باشد اما این وضعیت متفاوت از انرژی حاصل از غذاست(سدیدی، 1392).

مشخصات

پرسشنامه بهزیستی ذهنی: پرسشنامه بهزیستی ذهنی از دو مقیاس سر زندگی ذهنی رایان و فردریک(1997) عواطف مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) ، این پرسشنامه شامل 27 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه توسط سدید(1392) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  16صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 27گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0