<span itemprop="name">پرسشنامه استرس ناباروری نیوتن و همکاران</span>

استرس ناباروری: باردار نشدن بعد از یک سال ارتباط جنسی منظم یا ناتوانی در انتقال حاملگی به تولد است که توسط 17% از خانم‌های در سن باروری تجربه می‌گردد. استرس ناباروری فشار روانی که در اثر تاثیرات منفی روانی، اجتماعی، جسمانی و اقتصادی تجربه ناباروری ایجاد می‌شود را استرس ناباروری گویند. این پدیده به عنوان یک استرس، به بروز احساسات متعددی منجر می‌گردد، برخی از احساسات منطقی هستند و به علت مشکلاتی که فرد از نظر موقعیت اجتماعی و درمانی متحمل می‌شود، پدید می‌آید و برخی نیز غیر منطقی هستند.ناباروری از جمله استرس‌هایی است که ساختار روانی و روابط بین فردی شخص را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. هرچند ناباروری در مراحل اولیه به عنوان یک وضعیت بالینی تلقی می‌گردد اما تشخیص آن می‌تواند تاثیرات زیادی بر عملکرد هیجانی زوجین درگیر در این مشکل بر جای بگذارد. این تاثیرات منفی در مطالعات متعدد نشان داده شده است(غریبی، 1394).

از نظر روان‏شناختی، ناباروری یک دوره‏ی بحرانی است که از عدم تعادل شناختی و هیجانی بین زوج‏هایی که انتظار داشتن بچه را دارند و آنهایی که قادر نیستند به هدفشان برسند، ناشی می‏ شود (دس‏سوزا و همکاران، 2014). ناباروری می‏تواند نوعی بحران زندگی، بحران هویت، یک بیماری مزمن، یک آسیب، یا علتی از اندوه و سوگواری یا یک تجربه‏ ی هستی‏ گرایانه و آمیزه ‏ای از همه‏ ی اینها در نظر گرفته شود (غریبی، 1394). عده‏ای نیز بر این باورند که ناباروری در بیشتر موارد باعث تنش هیجانی می‏شود. آنها شدت هیجان ناشی از ناباروری را به عنوان بحران ناباروری توصیف می‏کنند و معتقدند که ناباروری، در تمام زمینه‏ های شخصی، ارتباطی و شغلی زوج‏ها تاثیر می‏ گذارد (تقوی و فتحی آشتیانی، 1388).

مشخصات

پرسشنامه استرس ناباروری: پرسشنامه استرس ناباروری توسط نیوتن و همکاران(1999)طراحی و اعتباریابی شده است، این سیاهه ابزاری چند بعدی و مختص سنجش استرس ناباروری است. پرسشنامه مقدماتی توسط نیوتون، شرارد و گلوواس(1999)، پس از یک دوره بررسی و اجرای گسترده با در نظر گرفتن ادبیات ناباروری که نگرش و عقاید افراد نابارور را می­سنجد به­ صورت فرم کنونی 46 سؤالی درآمد و بر روی افرادی که برای ناباروری درمان می­گرفتند و از سن 27 الی 40 سال بودند هنجاریابی شد. پرسشنامه FPI، شامل پنج زیر مقیاس است: نگرانی اجتماعی، نگرانی جنسی، نگرانی ارتباطی، ریسک زندگی بدون فرزند، و نیاز به والد بودن و یک شاخص کلی استرس ناباروری. این پرسشنامه توسط غریبی (1394) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 46گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0