<span itemprop="name">پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران</span>

رفتار شهروندی سازمانی: ارگان اظهار می کند که رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً به وسیله سیستم های رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما با این وجود باعث ارتقای اثربخشی و کارایی عملکرد سازمان می شود. بنا بر آنچه اپل بام و همکاران(2004) در پژوهش های خود مطرح ساختند؛ رفتار شهروندی سازمانی مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری است، که بخشی از وظایف رسمی فرد نبوده، اما با این وجود توسط وی انجام شده و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقش های سازمان می شود(اسلامی و سیار، 1387).

نوع دوستی: نوع دوستی عبارتست از کمک رساندن به همکاران در عملکرد مربوط به وظایفشان(کاسترو و همکاران، 2004).وجدان کاری: وجدان کاری رفتاری است که فراتر از الزامات تعیین شده بوسیله سازمان در محیط کار می باشد(همانند کار در بعد از ساعات اداری برای سود رساندن به سازمان). ارگان معتقد است افرادی که دارای رفتار شهروندی مترقی هستند در بدترین شرایط وحتی در حالت بیماری و ناتوانی هم به کار ادامه می دهند، که این نشاندهنده وجدان کاری بالای آنهاست(هویدا و نادری، 1388).جوانمردی:تأکید بر جنبه های مثبت سازمان به جای جنبه های منفی آن را جوانمردی در سازمان گویند که عبارت است از تمایل به شکیبایی در مقابل مزاحمت های اجتناب ناپذیر و اجحافهای کاری بدون اینکه گله وشکایتی صورت گیرد(مارکوزی و ژین، 2004).نزاکت: نزاکت درباره اندیشیدن به این است که چطور اقدامات فرد بر دیگران تاثیر می گذارد(قادری، 1393). آداب اجتماعی:آداب اجتماعی به عنـوان رفتـاری است که توجه به مشارکت در زندگی اجتماعی سازمانی را نشان می دهد(قادری، 1393).

مشخصات

پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی: پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی توسط پژوهشگران معروف مانند پودساکف و همکاران(1990) ساخته شده و بارها توسط اين پژوهشگران و ساير پژوهشگران ديگر مورد استفاده قرارگرفته­ است.­ پرسشنامه شامل 21 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت(کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) طراحی شده است، پرسشنامه چهار بعد نوع دوستي، وجدان­كاري، جوانمردي ، نزاكت،  وآداب اجتماعي  را مورد بررسی قرار می دهد، این پرسشنامه در پژوهش قادری(1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  10صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 21گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی و خارجی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0