<span itemprop="name">ادبیات و پرسشنامه برنامه درسی پنهان شیخی</span>

ادبیات و پرسشنامه برنامه درسی پنهان شیخی: اصطلاح محتوای برنامۀ درسی نه تنها به قسمتها وقطعه های سازمان یافته ای که به گونه ای منظم یک رشته علمی را تشکیل می دهد اطلاق می شود،بلکه شامل وقایع و پدیده هایی که به نحوی با رشته های مختلف علمی ارتباط دارند نیز هست»(لوی،ترجمۀفریده مشایخ،1380: 44). در مورد مفهوم برنامه­ی درسی پنهان الفاظ و عبارات گوناگونی همچون برنامه­ی درسی پنهان غیرمدون، نامشهور، نانوشته، پیش­بینی نشده، نامرئی، نتایج غیرعلمی یا غیرآکادمیک نظام آموزشی و آنچه که در مدرسه آموخته می­شود، مورد استفاده قرار گرفته است. هر کدام از این عبارات به مجموعه­ای دلالت­­های ضمنی و جنبه­ای از مفهوم برنامه­ی درسی پنهان اشاره دارند. تعاریف و تحلیل­های ارائه شده در این زمینه، نشان­دهنده­ی توجه صاحبنظران مختلف بر ابعاد گوناگون موضوع می­باشد( علیخانی، 1383، ص 24).

از منظر جامعه­شناسی، برنامه­ی درسی پنهان عبارت است از انتقال ارزش­ها و نگرش­های فرهنگی مانند سازگاری با قدرت، جریانات روزمره و مقررات و اطاعت از آنها. به عبارت دیگر برنامه­ی درسی پنهان شامل همۀ آن عقایدی است که به طور منفعل، مستقیماً از محیط و چیزهای زنده و غیرزنده­ی موجود در آن آموخته می­شوند( افشین، 1393: 55). آسور و گوردون( 1987) در ارتباط با چگونگی شکل­گیری مفهوم برنامه­ی درسی پنهان می­نویسند: « برنامه­ی درسی پنهان زمانی مورد توجه محقّقان قرار گرفت که آنها دریافتند مدارس بیش از آنچه مدعی هستند به دانش­آموزان می­آموزند. این نکته در عمل منجر به کشف برنامه­ی درسی پنهان شد که در فراگیران اثری نافذ و پایدار داشت» ( به نقل از علیخانی، 1383، 25).

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری برنامه درسی پنهان به همراه پرسشنامه استاندارد شیخی (1388) در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد فایل های ادبیات نظری: یک فایل WORD

تعداد فایل های پرسشنامه:  یک پرسشنامه استاندارد فایل WORD

تعداد گویه ها: 29 گویه

تفکیک ابعاد:  دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی: دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی:  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0