<span itemprop="name">ادبیات و مبانی نظری طرحواره درمانی  1</span>
تاریخ انتشار:
22 آگوست 2021
دسته بندی:

طرحواره درمانی(ST): ازنظر تاریخی می­توان مفهوم طرحواره ها را در اندیشه‌های کانت فیلسوف آلمانی ردیابی نمود و در روانشناسی این اصطلاح نخستین بار در دهه 1930 توسط بارتلت معرفی شد.وی طرحواره را به‌عنوان یک مؤلفه از حافظه توصیف کرد، که در تعامل با محیط و سازمان دادن به اطلاعات جدید ساخته می‌شوند. در میان روانشناسان شناختی، مفهوم بک از طرحواره شبیه توصیف سازه‌های شخصی کلِی است. بااین‌حال بک واژه سازه‌های شخصی را به دلیل مخالفت با دوقطبی بودن ساختارهای شناختی نمی‌پسندد. او طرحواره را یک ساختار غربالگری و فیلترکنندة رمزگشایی و ارزیابی‌کننده از محرک‌ها در نظر می‌گیرد که به ارگانیسم روی می‌آورند.

بک طرحواره ها را ساختارهایی پنهان و نسبتاٌ پایداری می‌داند که زیربنای شناخت هستند و در دوران کودکی شکل می‌گیرند. در نظریه شناختی بک طرحواره ها و باورهای هسته‌ای غالباٌ بجای یکدیگر به کار گرفته می‌شوند. کارکردهای پنج‌گانه‌ای از طرحواره توسط وینفری و گلد فرید در سال 1986 بدین شرح ارائه‌شده است: ا) طرحواره ها بازشناسی، یادآوری و درک مفاهیمی که قبلاٌ ارائه‌شده‌اند را تسهیل می‌کنند؛ 2) طرحواره ها بر سرعت پردازش اطلاعات و حل مسأله تأثیر می‌گذارند؛ 3) طرحواره به دست بندی اطلاعات به شیوه معنادار کمک می‌کنند و بازیابی آن‌ها را تسهیل می‌کنند؛ 4) طرحواره ها کمک می‌کنند که فرد اطلاعات فراموش‌شده را پوشش دهد و 5) طرحواره ها اطمینان بیشتر در پیش‌بینی و حل مسأله را فراهم می‌آورند.

مشخصات

نوشتار حاضر حاصل مطالعه گروه تخصصی بوبوک می باشد که به منظور مطالعه و آشنایی بیشتر پژوهشگران عزیز با ادبیات نظری موضوع ارائه شده در اختیار آنها قرار گرفته شده است.

تعداد صفحات: 91صفحه فایل WORD

مقدمه: دارد

مبانی نظری: دارد
بحث و نتیجه گیری: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0