<span itemprop="name">پرسشنامه رشد خودمختاری آیوا</span>

رشد خودمختاری: رفتار زمانی خودمختار است که تمایلات، ترجیحات،و عقاید ما تعیین می کند به چه فعالیتی بپردازیم یا نپردازیم. زمانی که نیروهای بیرونی به ما فشار می آورند که به صورت خاصی فکر کنیم،احساس کنیم، یا رفتار کنیم، ما خودمختار نیستیم، یعنی رفتار ما توسط دیگران تعیین می شود.خودمختاری به صورت رسمی عبارت است از نیاز به تجربه کردن تصمیم گیری در شروع کردن و تنظیم کردن رفتار،و این بیانگر آن است که فرد دوست داردبجای اینکه رویدادهای محیطی اعمال او را تعیین کند خوداو این کار را انجام دهد.  خودمختاری مستلزم این است که افراد نقاط قوت و محدودیت‌های خود را بپذیرند، و از تأثیر نیروها روی خودشان آگاه باشند، انتخاب‌هایی انجام داده و راه‌های ارضای نیازهایشان را تعیین کنند. اراده و خودمختاری با هم ارتباط دارند: برای خودمختاربودن، افراد باید تصمیم بگیرند که چگونه روی محیطشان عمل کنند. افراد خشنود نمی‌شوند از این که نیازهای آنها به طور خود به خود ارضاء شود، بدون این که آنها انتخاب‌های داشته باشند و تصمیم بگیرند که چگونه به آن انتخاب‌ها برسند(ریو،1388).

مشخصات

پرسشنامه رشد خودمختاری: پرسشنامه رشد خودمختاری توسط آیوا (1986) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 90 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این مقیاس از شش عامل وابستگی متقابل، استقلال عاطفی-والدین، مدیریت زمان، مدیریت پول، استقلال عاطفی دوستان/همسالان و جابجایی تشکیل شده است، این پرسشنامه توسط سلگی(1393) اعتباریابی شده است.

تعداد صفحات:  13صفحه فایل WORD

تعداد گویه ها: 90گویه

تفکیک ابعاد: دارد
شیوه نمره گذاری: دارد

روایی در مطالعات مختلف داخلی : دارد
پایایی در مطالعات مختلف داخلی :  دارد

تعاریف نظری و عملیاتی: دارد

منابع: دارد

در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی بوبوک از طریق راه های ارتباطی زیر ارتباط برقرار کنید.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Email: bobook.team@gmail.com

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0