چند رسانه اي

اصطلاح چند رسانه اي بر كاربرد رسانه هاي گوناگون براي انتقال اطلاعات نظارت دارد . چند رسانه اي نوعي فناوري است كه تركيب دو يا چند رسانه مانند: متن، صدا، صوت، گرافيك، ويديو تمام متحرك، ويديويي آهسته (انيميشين) را بر يك برنامه كاربردي كامپيوتري آسان مي سازد كه جهت استفاده در فعاليت هاي آموزشي و نمايشي جذاب تر و مناسب تر هستند .

در گذشته چند رسانه اي عبارت از كاربرد چند رسانه مانند: عكس، كاست نوار، اسلايد و فيلم و … به صورت همزمان و با رويه واحد بود. اما در عصر حاضر كامپيوتر رسانه هاي مذكور و ديگر قالب اطلاعاتي مانند: ويديو، گرافيك، متن و صدا … را به صورت تعاملي و قابل دستكاري براي يادگيري در كنار هم قرار مي دهد. فضاي يادگيري كه توسط چند رسانه اي سرويس دهي مي شود، داراي سه ويژگي مي باشند: اولاً اينكه يادگيري انفرادي را ميسر مي كند. دوم اينكه به يادگيرنده امكان دستكاري محيط يادگيري خود را مي دهد و سوم اينكه سرعت يادگيري متناسب با يادگيرنده تنظيم مي شود .

نرم افزارها

نرم‌افزارها دستورالعمل‌های دقیقی هستند که عملیات سیستم‌های رایانه‌ای را کنترل می‌کنند. بدون نرم‌افزارها، سخت ‌افزارهای رایانه‌ای نمی‌توانند وظایفی را که برای رایانه‌ها در نظر گرفته‌ شده، انجام دهند. بر این اساس نرم ‌افزار‌ها بسته به نوع کاری که انجام می دهند به گروه‌های متعدد تقسیم می‌شوند .

 تلویزیون:ازجمله وسایل ارتباط جمعی است که در امر آموزش به کار گرفته شده است. به طور کلی تلویزیون تاثیرات عمیقی بر مخاطبین خود می گذارد و تحقیقات زیادی این امر را به اثبات رسانیده است  .

ویدئو:سیستم های ویدئویی تعاملی در حال حاضر در اغلب مراکز آموزشی کشورهای پیشرفته یافت می شود. در این سیستم ها دو رسانه ی آموزشی رایج، یعنی ویدئو و رایانه به صورت یک منبع آموزشی منسجم مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از پیوند این دو رسانه به یکدیگر، ترکیب برنامه ها، تدریس انعطاف پذیر، تعاملی و آماده ،به وسیله ی رایانه با ویژگی های صدا و تصویر مناسب ، به وسیله ی ویدئو می باشد.

مزایای کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

نفیسی ، مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات را شامل موارد زیر می داند:

  • کاهش محدودیت یادگیری و تقویت برابری فرصت ها
  • بالا بردن کارایی و بهره وری در آموزش و پرورش
  • تربیت نیروی انسانی متناسب با عصر دانش و اطلاعات

سلینجر ، نیز در این رابطه اظهار می کند که: فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند یادگیری را به روش های گوناگون پشتیبانی کند و باعث تسهیل ارتباطات، افزایش دسترسی به اطلاعات، فراهم نمودن دسترسی بهتر به یادگیری برای دانش آموزان دارای نیازهای آموزشی ویژه، الگوسازی و شبیه سازی طیفی گسترده از پدیده های علمی و بطور کلی ایجاد انگیزه در دانش آموزان، ایجاد قابلیت های حل مساله و کمک به درک عمیق تری شود.

منبع

سعیدی نیری،مینا(1388)، بررسي ميزان و نوع استفاده معلمان از برنامه درسي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات،پایان نامه کارشناسی ارشد،علوم تربیتی،دانشکده علوم انسانی واجتماعی مازندران

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0