چشم­ انداز و نقشه جامع علمي کشور ايران

چشم ­انداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 هجري شمسي

در سند چشم­انداز جمهوري اسلامي ايران به موارد زير اشاره شده است:با اتکال به قدرت لايزال الهي و در پرتو ايمان و عزم ملّي و کوشش برنامه­ريزي شدن و مدبرانه جمعي و در مسير تحقق آرمان­ها و اصول قانون اساسي، در چشم انداز 20 ساله ، ايران کشوري است توسعه­ يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه، با هويت اسلامي و انقلابي، الهام ­بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بين ­الملل .

جامعه ايراني در افق اين چشم­انداز ، چنين ويژگي­هايي خواهد داشت :

  • توسعه­يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود متکي براصول اخلاقي و ارزش­هاي اسلامي، ملّي و انقلابي، با تأکيد بر مردم­سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزادي­هاي مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان­ها و بهره­مند از امنيت اجتماعي و قضايي .
  • برخوردار از دانش پيشرفته، توانا در توليد علم و فن­آوري، متکي بر سهم برتر منابع انساني و سرمايه اجتماعي در توليد ملّي.
  • امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعي مبتني بر بازدارندگي همه جانبه و پيوستگي مردم و حکومت .
  • برخوردار از سلامت ، رفاه ، امنيت اجتماعي ، فرصت­هاي برابر ، توزيع مناسب درآمد ، نهاد مستحکم خانواده ، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره مند از محيط مطلوب .
  • فعال، مسئوليت­پذير، ايثارگر، مؤمن، رضايت­مند، برخوردار از وجدان­کاري، انضباط، روحيه تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شکوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن .
  • دست­يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فن­آوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي(شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و کشورهاي­هاي همسايه) با تأکيد بر جنبش نرم­افزاري و توليد علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي، ارتقاي نسبي سطح درآمد سرانه و رسيدن به اشتغال کامل .
  • الهام­بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام با تحکيم الگوي مردم اسلامي ديني، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقي، نو­انديشي و پويايي فکري و اجتماعي تأثير­گذار بر هم­گرايي اسلامي و منطقه­اي بر اساس تعاليم وانديشه­هاي امام خميني(ره)
  • داراي تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت .

مفهوم شناسي نقشه جامع علمي کشور به عنوان چشم­انداز علمي کشور

چشم­انداز، هدفي آرماني است. هدف، نقطه رسيدن است. وقتي هدف، با رويکرد واقع­گرايي و واقع­بيني تعيين شود، هدف عملياتي و ممکن- ممکن خواهد بود. تأکيد بر وضعيت موجود و مناسب و مطلوب دانستن آن و نسبي­گرا بودن، منجر به تعيين هدف عملياتي مي­شود. مديران اجرايي و عملياتي بر اين­گونه اهداف تأکيد مي­ورزند. وقتي هدف با رويکرد واقع­گرايي آرمان­نگر ترسيم شود توجه به آينده صورت مي­پذيرد و هدف راهبردي يا هدف ممکن- مطلوب بدست مي­آيد. ولي آنگاه که رويکرد آرمانگرايي واقع بين حاکم است، هدفي که حاصل مي­گردد، هدف مطلوب- ممکن بوده که با عنوان چشم­انداز از آن ياد مي­شود. هدف راهبردي، هدف يافتني است ولي چشم­انداز، هدف ساختني است. چشم­انداز، آينده ساختني است، يافتني نيست. چشم­انداز بيست ساله کشور، بدين ترتيب ترسيم شده که آينده­اي ساختني باشد. اين چشم­انداز، خود مشتمل بر چندين چشم­انداز پايين دستي است که بايد هر کدام به درستي و به دقت ترسيم شود تا چشم­انداز کشور قابل تحقق گردد.

چشم­انداز اقتصادي، علمي، فرهنگي و اجتماعي، سياسي، چشم­اندازهاي پايين دستي چشم­انداز کلان کشور محسوب مي­شوند. بدين معنا که چشم­انداز به عنوان نقشه هدف کشور براي بيست سال آينده، داراي حداقل چهار زير نقشه هدف مي­باشد. نقشه جامع علمي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي کشور، نقشه­هاي هدف­هاي اصلي کشوراند که براي تحقق نقشه جامع کشور يا چشم­انداز بايد ترسيم شوند. نقشه جامع علمي کشور، نقشه هدف براي نظام توليد علم و فن­آوري کشور يا نظام آموزش و پژوهش کشور است. همان­گونه که نقشه­هاي جامع اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي، نقشه هدف يا اهداف کلان نظام اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي کشور مي­باشند.

دسته­بندي حوزه­هاي اولويت­دار

“حوزه­هاي اولويت­دار براي توجه بيشتر در سرمايه­گذاري کلان، با توجه به سه عامل اصلي نيازهاي کشور، فرصت­هاي پيش­رو و فرصت­هاي موجود” و با تأکيد بر انديشه پژوهش­محوري نظام آموزش و نيز لزوم مشارکت گسترده دستگاههاي اجرايي کشور براي تحقق ايده مسأله محور نظام آموزش و تحقيقات کشور، در قالب پنج دسته بازخواني شده زير، در اين نقشه ارائه مي­شوند:

  1. علوم معرفتي و معرفت­شناختي- فلسفي و … مانند فلسفه و تاريخ علوم با تأکيد بر ميان­حوزه­اي­ها و ميان­رشته­اي­ها و چند­رشته­اي­هاي اين حوزه مانند فلسفه­هاي مضاف و به ويژه با انديشه ديني(ميان­حوزه­اي­ يعني مباحثي که به طور عام ميان دو يا چند حوزه عام معرفتي مثل فلسفه اخلاق و … قرار مي­گيرند و ميان­رشته­اي و چند­رشته­اي يعني دانشي در برايند دو رشته و يا چند رشته گوناگون حتي در درون يک حوزه واحد شناختي و معرفتي)
  2. علوم انساني و هنر با اهتمام به ميان­رشته­اي­ها و به طور خاص در نسبت با معارف ديني
  3. علوم پايه
  4. علوم کاربردي(شامل پزشکي و سلامت، فني و مهندسي و کشاورزي)
  5. علوم توسعه­اي که مي­توانند در يک يا چند ميان حوزه­اي و چند­رشته­اي و به ويژه در نسبت ميان­رشته­اي با حوزه انديشه ديني، برايند حوزه­هاي چهارگانه پيشين باشند.

گفتني است حوزه “علوم نوظهور” به نوعي در حوزه­هاي پنج­گانه بالا تقسيم­پذيرند. در اين ميان فرهنگ­سازي شايسته در حوزه نظام آموزش و پرورش و رسانه­هاي فرهنگي در کليت راهبردي علوم معرفتي و انساني و هنر و سرمايه­گذاري پژوهش در آنها، از جمله جهت­دهي پژوهش­محور رشته­هاي آموزشي آنها، به ويژه در اين دوره تاريخي گذار تمدني جامعه ايراني، بايستي مورد اهتمام بليغ باشد.

نرخ توليد علم و کيفيت توليد علم در نقشه جامع علمي کشور

توليد علم و فناوري در افق بيست ساله کشور بايد به ميزاني باشد که ايران در سطح منطقه آسياي جنوب غربي(شامل آسياي ميانه، قفقاز، خاورميانه و کشورهاي همسايه) داراي جايگاه اول باشد.آنچه که در چشم­انداز مصوب معين شده است و قابل احصاء مي­باشد نرخ توليد علم و فن­آوري است. شاخصي هم براي تعيين اين نرخ(ميزان) پذيرفته شده است، شاخص بين­المللي خواهد بود؛ زيرا بر اساس اين شاخص است که نرخ توليد علم و فن­آوري در کشورهاي جهان و از جمله کشورهاي منطقه سنجيده مي­شود. بنابراين ايران هم جايگاه خود را بر اساس همين شاخص مي­تواند نسبت به کشورهاي منطقه مورد ارزيابي قرار داده و خود را به جايگاه اول برساند. براي اين منظور ميزان توليد علمي که در کشور بايد صورت پذيرد تا بتواند جايگاه اول منطقه را به دست آورد در مقايسه با ميزان توليد علم ساير کشورها بايد بدست آيد.

بديهي است محقق شدن چنين جايگاهي به سلسله­اي از سياست­گذاري­ها و هدف­گذاري­ها و تهيه راهبردها و تدوين برنامه­هاي گسترده بخشي و فرابخشي در رده­هاي عالي و مياني و عملياتي و فراهم ساختن زمينه­ها و تأمين امکانات و منابع انساني و غير انساني لازم نيازمند است. بدين ترتيب چشم­انداز بيست ساله مصوب کشور، چارچوبي راهنما براي ترسيم نقشه جامع علمي کشور است. رهنمودهاي مقام معظم رهبري نيز در خصوص نقشه جامع علمي کشور مي­تواند به خوبي مباني و اصول و چگونگي تدوين نقشه جامع علمي کشور را روشن سازد.

جوانان امروز ما، دانشجوي امروز ما که شما هستيد، نسخه­ي گذشته را جلوي چشم نداريد تا مقايسه کنيد که امروز چه هست و آن روز چه بود. شما امروز کشورتان را با يک کشور پيشرفته­اي که مثلا دويست سال سابقه­ي تحرک علمي و پيشرفت علمي و تحقيق دارد نگاه مي­کنيد، مي­بينيد کمبود دارد، مي­گوييد کمبود است. درست هم هست، بله؛ اما اين مقايسه، مقايسه علمي­اي نيست. کشور را بايد با آنچه که بود، مقايسه کرد؛ کشور را بايد با کشورهاي مشابه و همجوار مقايسه کرد.

بنابراين با توجه به فرمايشات حضرت آيت­الله العظمي خامنه­اي (مد ظلّه العالي) در طي اين پژوهش، وضعيت کمّي بروندادهاي علمي جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي رقيب در چشم­انداز 1404 که 25 کشور از جمله ترکيه، رژيم اشغالگر قدس، مصر، پاکستان، عربستان سعودي، سوريه، قزاقستان، ارمنستان، ازبکستان، اردن، عراق، کويت، جمهوري گرجستان، امارات متحده، لبنان، آذربايجان، قطر، عمان، يمن، بحرين، تاجيکستان، ترکمنستان، افغانستان، قرقيزستان و فلسطين مي­باشند، در هر سه حوزه اولويت­دار مورد بررسي، در دوره زماني 2002 تا 2011 مورد مقايسه قرار مي­گيرند.

چشم­انداز کشور ترکيه

کشور ترکيه از نخستين کشورهاي در حال توسعه است که داراي برنامه­ريزي مي­باشند. اين کشور که اولين تجربه برنامه­ريزي گسترده خود را در سال 1934 آغاز نمود، در طول سال­هاي متمادي با بحران­هاي اقتصادي و سياسي متعددي روبرو بوده است. اين کشور با طراحي يک برنامه استراتژيک بلند مدت توسعه در قالب چشم­انداز 2023 در راستاي حل مشکلات خود گامي بزرگ برداشته است.ترکيه به منظور توسعه فناوري، اولويت­هاي خود را در هشت گروه زير تعريف کرده است:

  1. فناوري بيوتکنولوژي و ژنتيک
  2. فناوري اطلاعات و ارتباطات
  3. فناوري نانو
  4. مکاترونيک
  5. فناوري طراحي
  6. فناوري­هاي کشاورزي و فرايند توليد و ماشين آلات
  7. فناوري مواد
  8. فناوري­هاي انرژي و محيط زيست

منبع

طاهري، پروين (1392)، تحليل وضعيت بروندادهاي علمي در اولويت هاي منتخب علم و فناوري، پایان نامه کارشناسي ارشد، علم اطلاعات و دانش‌شناسي،دانشگاه شاهد

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0