پایان نامه فروشی جامعه علمی را به ناهنجاری می‌کشاند/ تعداد واحدهای دانشگاهی در کشور استاندارد نیست

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سیمایی صراف گفت: در کشور ما تعداد واحدهای دانشگاهی استاندارد نیست و تناسبی میان واحدهای دانشگاهی و زیرساخت‌ها وجود ندارد.

حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، در  خصوص بررسی راهکارهای مقابله با پایان نامه فروشی گفت: درصد پایان نامه فروشی در کشور ما در مقایسه با پایان نامه‌های اصلی، بالا نیست ولی موضوع آنقدر آزار دهنده است که جامعه علمی را به سوی ناهنجاری سوق می‌دهد.

وی ادامه داد: تقریبا حدود هزار پایان نامه ارشد و دکتری در کشور تولید می‌شود که از این مقدار درصدی هم پایان نامه می‌فروشند که قابل تحمل نیست و با این کار باید مقابله و از آن پیشگیری کنیم.

برخی دانشجویان توان نوشتن پایان نامه ندارند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم  اضافه کرد: برای پایان نامه نوشتن نیاز به یک توانایی علمی است، متاسفانه در کشور ما فرهنگ غلطی جا افتاده است که در آن همه برای داشتن مدرک وارد دانشگاه می‌شوند و کسی به دنبال کسب دانش نیست و فقط دنبال بالارفتن سطح مدرک دانشگاهی هستند، بنابراین با زحمت وارد دانشگاه می‌شوند در حالی که توانایی کافی ندارند و در آخر هنگام پایان‌نامه نوشتن، دانشجو امکان تحقیق و دانش زیادی برای نوشتن ندارد.

سیمایی صراف گفت: امروزه دانشجو از طریق ابزارهای مختلف برای انجام تکلیف به سمت خرید پایان نامه سوق پیدا می‌کنند اما اساتید باید مسئول کنترل پروژه و پایان نامه دانشجو  باشد.

ما به این حجم واحد دانشگاهی نیاز نداریم

وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما تعداد واحدهای دانشگاهی استاندارد نیست و  از نظر هئیت علمی تناسبی میان واحدهای دانشگاهی و زیرساخت‌ها وجود ندارد؛ ما اصلا نیاز به این تعداد واحد دانشگاهی نداریم.

وزارت علوم تاکید دارد که جامعه علمی پاکیزه و بدون تقلب باشد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در ادامه با اشاره به اقدامات وزارت علوم برای پیشگیری از تقلب‌های علمی گفت: این وزارتخانه در این زمینه پیش قدم شده و برای پیشگیری از این کار  قانونی را در سال 96 تصویب و آیین نامه آن راهم تنظیم و تقدیم دولت کرد که امیدواریم این قانون تصویب شود چراکه وزارت علوم اصرار بر این دارد که جامعه علمی باید پاکیزه و بدون تقلب باشد.

سیمایی صراف افزود: در این زمینه چندین بخشنامه به دانشگاه شده است که این قانون لازم الاجراست و به دانشجویان هم باید اطلاع رسانی شود در حال حاضر با توجه به هفته پژوهش در هفته جاری و نشست های فراوان در این روز باز هم این موضوع اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: ابزار وزارت علوم حداکثر پیشگیری است و اساتید باید این این موضوع را کنترل کنند و دانشجویان ملزم به اجرای قوانین هستند چرا که تقلب در نوشتن پایان‌نامه می‌تواند عواقبی نظیر اخراج از دانشگاه و یا ابطال مدرک تحصیل داشته باشد.

تبلیغ پایان نامه فروشی جرم است

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم بیان کرد: در حال حاضر وزارت علوم ابزار مقابله با این تقلب‌ها را ندارد ولی طی جلساتی با نیروی انتظامی در این زمینه انجام شده است و تاکید بر این شده که کسانی که در این زمینه تبلیغات انجام می‌دهند، مجرم محسوب شده و بنابراین نیروی انتظامی می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

12 اذر 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0