وظایف مدیران در قبال افزایش تعهد سازماني

یکی از مسائل مهمی که مدیران در رابطه با رفتار سازمانی، با آن مواجه اند این است که باید کارکنان را تشویق کنند که نسبت به سازمان و کار فرمای خود احساس تعهد بیشتری نمایند تا از سوی دیگر سازمان بتواند در صحنه رقابت جهانی باقی بماند. مديران بايد تعهد و پایبندي خود و كاركنان به سازمان را حفظ كرده و پرورش دهندو برای  این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیري و فراهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی براي آنان، تعهد و پایبندي را بیشتر کنند.سه ویژگی رفتاری در متعهد کردن فرد به اعمالش حائز اهمیت می باشند: قابل مشاهده بودن اعمال، میزان غیرقابل متغیر بودن نتیجه این اعمال، میزان مشارکت داوطلبانه فرد در انجام آن اعمال برای اینکه بتوانیم تعهد را در کنار تخصص ایجاد کنیم:

– باید ارزش ها را بررسی کنیم، ملاک اعتبارشان را بدانیم که آیا از جهت نظری هم قابل قبول اند یا نه.

– روش ترویج ارزش ها در اذعان دیگران و پایبند کردن آنها، به این ارزش ها را بیاموزیم، زیرا بسیاری از افراد از لحاظ فکری، درستی امری را تصدیق می کنند، ولی در عمل مطابق آن رفتار نمی نمایند، پس ما باید از غرایز و امیال درونی انسان آگاهی داشته باشیم . شهيد مطهري معتقد است كه اگر شخصي حداكثر لياقت، شايستگي و تعهد در بهره برداري از امكانات وسرمايه را داشته باشد شايستگي مديريت را دارد، اگر چنين تعهد و لياقتي را نداشته باشد نبايد مسئوليتي به او محول نمود. به هر حال، ايجاد تعهد، دشوار و وقت گير است و مسير آن هميشه هموار نيست و نيازمند مديران فداكار است.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0