هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب

بسیاری از طراحان، علاقه مندان و سفارش دهندگان اینفوگرافیک، می خواهند بدانند که کدام یک از اینفوگرافیک ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی، خوب و کدام یک بد هستند؟ نمونه های بسیار زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که هر روزه بر تعداد آن ها افزوده می شود. آیا همه اینفوگرافیک ها خوب و کاربردی هستند؟ چه نکاتی را باید در طراحی اینفوگرافیک رعایت کرد تا یک اینفوگرافیک خوب داشته باشیم؟ جواب همه این پرسش ها و سوالات مهم دیگر را در این مقاله خواهید یافت.

 الف- تصویرسازی داده ها: در حالیکه ممکن است خیلی واضح به نظر برسد، اما در بسیاری از اینفوگرافیک هایی که در سایت های مختلف ارائه می گردند، تصویر سازی داده ها به خوبی رعایت نمی شود. یک قاعده کلی برای طراحی هر اینفوگرافیک وجود دارد. درصورتی که تمام نوشته ها حذف گردد و باز هم مفهوم طرح حس شود؛ آن طرح یک اینفوگرافیگ است. به همین ترتیب اگر شما تمام طرح را حذف کنید و طرح فاقد مفهوم شود، این طرح یک اینفوگرافیک است. به عبارت دیگر، طراحان نباید در بیان موضوعات به متن و نوشته متکی باشند، بلکه تصاویر، خود باید گویای موضوع باشند.  بیشتر نمونه های ساده اینفوگرافیک ها بر پایه تایپوگرافی (حروفچینی منظور است نه هنر طراحی با حروف) طراحی می شوند.

ب- تنوع رنگی متناسب: بهترین طراحان اینفوگرافیک همواره با این موضوع مواجه هستند که چگونه و با چه طرز فکری، یک گرافیک اطلاع رسان طراحی کنند که همه جانبه و پوشش دهنده تمام اطلاعات باشد. طراحی اینفوگرافیک ها یک چالش بسیار بزرگ برای هر طراحی می باشد، چراکه بسیاری از طراحان به جای آنکه از تصاویر و نشانه های گرافیکی در توصیف موضوع بپردازند، تمام کار خود را صرف نمایش متن می کنند؛ به همین خاطر آن ها از تنوع رنگی زیادی برای تفکیک داده ها (متن های موجود در اینفو گرافیک) استفاده می کنند. اینفوگرافیک هایی که تنوع رنگ بسیار بالا، رنگ های نامناسب و بسیار تیره دارند، هیچگاه مورد علاقه مخاطبان نخواهد بود و آن ها را در صفحات وب به اشتراک نخواهند گذاشت.

ج- موضوع مشخص: یک اینفوگرافیک خوب باید بتواند یک موضوع را شرح دهد.اگر نتواند این وظیف را انجام دهد،هیچگاه جایگاه مناسبی در صفحات اصلی مجلات و مطبوعات نخواهد داشت. اینفوگرافیک ها باید شامل مطالب مرتبط، موضوعات و اطلاعات جذاب باشند و در نهایت ، مخاطب مطلب را به خوبی بفهمد. به این دلیل اینفوگرافیک های امروزی طولانی تر شده اند؛ در گذشته گرافیک های اطلاع رسان فقط از یک نمودار یا جدول استفاده می کردند و به یک موضوع خاص، به خوبی تاکید می کردند. امروزه اینفوگرافیک ها شامل جداول و نمودار های متعدد هستند که بتوانند مفهوم و ایده موضوع را نشان بدهند. از همه مهمتر این است که اینفوگرافیک ها بتوانند روند کلی موضوع را به دور از هرگونه زیاده گویی حفظ کنند. اینفوگرافیک هایی که اطلاعات تکراری، بدون اساس و نامربوط را فقط به شیوه های مختلف نمایش می دهند، برای مخاطبان قابل قبول نخواهد بود.

د- ابعاد متناسب: قرار دادن مقدار زیادی از اطلاعات در یک فضای کوچک، استفاده از اینفوگرافیک را در پیمایش صفحه نمایش دشوار می کند. برخی از طراحان تمایل به طراحی اینفوگرافیک های بسیار طولانی و بلند دارند، در حالیکه خواندن این نوع اینفوگرافیک ها بسیار سخت می شود. اینفوگرافیک ها برای به اشتراک گذاری در سایت های مختلف طراحی می گردند، استفاده از اندازه های نامعقول و طولانی این اشتراک گذاری را میسر نمی سازد؛ چرا که سایت ها و وبلاگها نمی توانند این طرحها راپیاده کنند.

ه- استفاده متناسب از متن: برخی از طراحان، ممکن است به تصویر سازی بسیاری از عناصر بپردازند اما هنوز هم مایلند تا با حجم زیادی از متن به توضیح آن پبردازند در حالیکه یکی از مزایای اینفوگرافیک ها (گرافیک های اطلاع رسان) آن است که بیننده، حجم زیادی از اطلاعات پیچیده را به سرعت و با سهولت دریافت نماید.

و- استفاده از نشان تجاری ساده: نشان تجاری شما در یک اینفوگرافیک، نباید به عنوان تبلیغی برای شما محسوب شود تا از هدف اصلی خود که همان اطلاع رسانی همگانی است، دور شود؛ البته توجه به این نکته ضروری است که متاسفانه بدلیل عدم رعایت قانون کپی رایت توسط برخی از افراد، سایت ها مجبور به استفاده از نشان تجاری خود به صورت واتر مارک می باشند.

  • بطور کلی اینفوگرافیک های باید اهداف زیر را دنبال کنند:
  • اطلاع رسانی و پوشش موضوعات مهم و جذاب مرتبط با محصولات یک سایت یا یک شرکت.
  • ارائه اطلاعات به صورت موجز و شفاف، به گونه ای که بتواند به مخاطب کمک کند.
  • تحقق یک هدف خاص که همان آموزش مخاطبان، چه به صورت جدی و چه به صورت طنز
  • معرفی و مطرح کردن نام تجاری و فعالیت های یک شرکت یا سایت در سطح گسترده.

همانطور که اشاره شد، نشان تجاری شما نباید فضای زیادی از اینفوگرافیک را اشغال کند، چراکه تاثیرگذاری طرح را کم می کند و مخاطبان رغبتی به مشاهده ادامه طرح پیدا نمی کنند.

ز- تطابق با موضوع سایت: این فاکتور مربوط به کسانی است در سایت خود از اینفوگرافیک استفاده می کنند. امروزه استفاده از اینفوگرافیک ها در سایت های مختلف، متداول شده است و می تواند بر جذابیت سایت بیافزاید و مطالب آن سایت را قابل فهم تر کند. حال باید به این نکته توجه کرد که قرار دادن یک اینفوگرافیک در سایت باید مرتبط با حیطه کاری و موضوع سایت باشد. برای مثال یک سایت با موضوع دانشجویان و مسائل مربوط به تحصیل آنان را در نظر بگیرید؛ بر اساس موضوع این سایت ما باید شاهد مطالب دانشگاهی و آموزشی و اینفوگرافیک های مرتبط با این موضوعات باشیم در حالیکه این سایت اینفوگرافیک های با موضوعات متفرقه نظیر سیاست، اقتصاد، سرگرمی، بازی های رایانه ای و … را در سایت قرار می دهد. به عبارت دیگر ، اینفوگرافیک های خوب آن هایی هستند که مرتبط با فعالیت و موضوع باشند. رعایت این نکته علاوه بر اینکه به سایت شما کمک می کند تا از هرزنامه های تجاری به دور بمانید، باعث جامعیت و اصالت سایت شما می شود.

 ح- القا مفهوم به مخاطب: اغلب اینفوگرافیک هایی که حاوی مطالب پیچیده و جدید هستند، نیازمند القا مفهوم به مخاطب خود هستند. القا مفهوم بدین معناست که مخاطب پس از مشاهده اینفوگرافیک، موضوع را به خوبی دریابد و هیچ جای شک و شبه ای برای وی باقی نماند به عنوان مثال، امروزه اینفوگرافیک های زیادی با موضوع جستجوگر طراحی می شوند. اما چه چیزی یک طرح را از سایر طرح ها متمایز می سازد؟ جواب القا مفهوم به مخاطب است.

منبع

نظری، سحر(1395)، بررسی تاثیر آموزش با استفاده از اینفوگرافیک بر تفکر انتقادی در درس تاریخ دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی95-1394، پایان نامه کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0