هزینه‌های ناشی از ارتكاب جرم

هزینه‌های ارتكاب جرم را می‌توان در موارد ذیل برشمرد:

طرد اجتماعی:وقتی فردی مرتكب كنش كجروانه می‌گردد، جامعه و اعضای آن نسبت به عمل كجروانه از خود حساسیت نشان می‌دهند. حساسیت مذكور ممكن است، به صورت طرد از خانواده، محیط كار، محل تحصیل و یا محل زندگی نمایان شود. طرد اجتماعی می‌تواند، در دو قالب فیزیكی و روانی، اجتماعی ظاهر گردد. طرد در بعد روانی، اجتماعی به میزان باز یا بسته شدن جوامع بستگی دارد. جوامع باز دارای قدرت پذیرش بیشتر هستند، و در نتیجه از شدت طرد كنندگی كمتری برخوردارند.

قدرت زیاد در اعمال طرد اجتماعی تا وقتی در ممانعت از ارتكاب جرم مؤثر است كه فرد به دلیل ترس از طرد مرتكب جرم نگردد. برخلاف این صورت بزهكاری و به عنوان فرآیند پاسخ به طرد شدگی قابل ملاحظه است و به قول كامپنهود، بزهكار در نهایت با بزهكاری و طرد شدگی خود كنار آمده و در صدد بازسازی ارتباط اجتماعی با مساعدت سایر بزهكاران برآمده و هویت تازه‌ای می‌یابد. به عبارت ساده‌تر، افرادی متحمل مجازات شده، مقدمات طرد شدگی آنان فراهم می‌گردد كه در مجموع این امر منجر به كاهش هزینة ارتكاب جرم و افزایش گرایش آنان به ارتكاب عمل كجروانه می‌شود و این چرخه متداوماً تقویت و تكرار می‌گردد.

مجازات:تفاوت طرد اجتماعی با مجازات در رسمی بودن مجزات نمایان است. مجازات اقدامی است كه توسط مراجع قانونی علیرغم میل فرد خاطی اعمال می‌شود. هنگامی كه فردی مرتكب كنش كجروانه می‌شود، تبعات آن از جمله مجازات را مورد ارزیابی قرار می‌دهد،این موضوع به اطلاعات و دیدگاه فرد نسبت به مجازات بستگی دارد.شاید در وهلة اول در ذهن رابطة مستقیمی بین شدت مجازات و عدم انجام كنش كجروانه توسط فرد تصویر گردد. اما در صورتی كه عرف و وجدان اجتماعی بین مجازات و جرم تعادلی احساس نكند، مجازات شدیدتر و بیشتر منجر به افزایش جرم می‌گردد.در هر صورت افزایش مجازات به منظور افزایش هزینة ارتكاب جرم كه سبب كاهش در میزان جرائم ارتكابی می‌گردد، نمی‌تواند به صورت نامحدود صورت پذیرد. به علاوه هر چه فاصله بین جرم و مجازات از نظر زمانی كوتاه‌تر باشد، تأثیر بازدارندگی مجازات بیشتر است.

هزینه‌های اقتصادی

فردی كه مرتكب جرمی می‌گردد، در هنگام انجام كنش بزهكارانه هزینه‌های اقتصادی فرصت‌های از دست رفته را نیز ارزیابی می‌كند. زیان‌های اقتصادی نظیر از دست دادن درآمد ناشی از زندانی شدن، اخراج از شغل و همچنین از دست دادن مقدار پولی كه فرد در طول زندانی شدن خود و به دلیل عدم انجام كار از دست می‌دهد. محاسبه و ارزیابی هزینه‌ها متأثر از موقعیت اقتصادی و اجتماعی فرد است. به عنوان مثال؛ بازرگانی كه در مدت كوتاه زندانی شدن خود صدها هزار تومان متضرر شده، یا كاسب جزئی كه در مدت مشابه ده‌ها هزار تومان را از دست بدهد، ارزیابی آنان نسبت به انجام و یا عدم انجام كنش كجروانه متفاوت خواهد بود.

منبع  

شاطرابراهیمی،بهمن(1393)، بررسی میزان تاثیراعمال نمره منفی دررفتار ترافیکی راننده، پایان نامه کارشناسی ارشد،رشته راهوار، دانشکده پلیس راهنمایی ورانندگی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0