نشست نقد کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» در دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد

با حضور رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛

نشست نقد کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» در دانشگاه صنعتی شریف برگزارشد

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست نقد کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن گفت: بررسی‌های تاریخی و آماری این اثر داده های ارزشمندی را در اختیار ما قرار ‌دهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترحسین میرزایی با اشاره به اهمیت این کتاب در زمینه بیان تاریخچه آموزش عالی گفت: بررسی‌های تاریخی و آماری این اثر داده های ارزشمندی را در اختیار ما قرار می دهد به ویژه اینکه نویسنده به منابع دست اول ارجاع می‌دهد.

عضویت علمی دانشگاه تهران گفت: فهمی که از علم در ایران از دوره قاجار وجود داشته است و هنوز هم کم و بیش بر آن تاکید می شود فهمی است از جنس طبابت و مهندسی و علوم نظامی و اصلاً چیزی به نام علوم انسانی وجود نداشته است.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: در قانون اساسی آموزش در ۱۲۹۰ یعنی ۱۰۰ سال بعد از اعزام دانشجو به خارج تاکید می‌شود که ۵ مدرسه ابتدایی در تهران تاسیس شود و با توجه به فشار نمایندگان توصیه می شود که ۴ مدرسه در شهرهایی دیگر مانند شیراز تاسیس شود و در مجموع وضعیت آموزشی ما اصلاً مناسب نبوده است.

وی با اشاره به آمار و ارقامی که در کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» اشاره شده است گفت: در سال ۱۳۰۸ حدود ۱۲۷ هزار دانش آموز داریم و عیسی خان صدیق در رساله‌اش وقتی گزارش جمعیتی ایران را می‌دهد می‌گوید «جمعیت دقیقی از جمعیت ایران در دست نیست ولی تقریب ۱۲ میلیون جمعیت را برای ایران می‌توان ذکر کرد» درواقع در آن زمان یک درصد از جمعیت ایران در مقطع ابتدایی و متوسطه تحصیل می‌کردند و این آمار بسیار معنی‌دار است.

وی در ادامه گفت: در سال ۱۳۵۵ کل دانشجویان ایران حدود ۶۸ هزار دانشجو است این در حالی است که در حوزه آموزش عالی تعداد دانشجویان در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر در سال تجصیلی ۹۶-۹۵ است و ۵ در صد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و رشد کمی کاملاً محسوسی وجود دارد.

دکتر میرزایی افزود: در باب کیفیت از ابتدا دچار مشکل بوده ایم به گونه ای در ۱۳۱۲ در اثری با عنوان بازتاب‌هایی از آموزش اجباری در خصوص آموزش آمده است: «مدارس به خودی خود دردی را دوا نمی‌کنند آنها وقتی مفیدند که به از میان بردن کمبودهای جامعه کنونی و آفریدن جامعه جدید کمک کنند چون مدارس آمادگی دستبابی به این هدف را نداشتند گسترش آموزش بیهوده بود.

دکترمیرزایی افزود: هم اکنون نیز به دلیل عدم تناسب بین نیاز جامعه و رشته تحصیلی افراد و میزان فارغ‌التحصیلان باعث نوعی نابسامانی وپریشانی در امور شده است و نیروی تحصیلکرده که فرصت توسعه هستند به دلیل کم تدبیری، سالیان سال تعبیر به چالش و تهدید شده اند.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: قطعاً رشد کمی آموزش ما فواید بیشماری به خصوص در ارتقا آگاهی جامعه داشته است ولی نقصان یا فقدان مهارت چه در آموزش پیش از دانشگاه و چه در آموزش عالی از گذشته تا کنون همچنان گریبانگیر ماست.

کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» مراحل، نحوه و نقش ورود نظام آموزشی غربی در تحول جامعه ایرانی در سه بخش: دوره قاجار، دوره رضا پهلوی و دوره محمدرضا پهلوی و یک فصل دوره جمهوری اسلامی بررسی شده است.

کتاب «نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن» نوشته دیوید مناشری به ترجمه محمد حسین بادامچی و عرفان مصلح از سوی نشر سینا منتشر شده است.

س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

29 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0