ناهماهنگی مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در وضع قوانین کنکور

در نشست خبری مطرح شد؛

رئیس سازمان سنجش بااشاره به ناهماهنگی مجلس و شورای عالی انقلاب در وضع قوانین کنکور گفت: در یک روز مجلس قانونی را وضع و فردای آن روز شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی دیگر را به تصویب می‌رساند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،   ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری  که امروز برگزار شد؛ اظهار کرد: در حال حاضر مافیای کنکور و کلاس‌های آموزشی ویژه تست زدن وجود ندارد اما ما باید یک مدل مناسبی برای سنجش و پذیرش طراحی کنیم.

خدایی گفت: موضوع مناظره مافیای کنکور بین 2 دستگاه دولتی است، باید ببینیم در حوزه کنکور سازمان سنجش و وزارت علوم چه عملکرد مشخصی دارند. در این بین آموزش و پرورش و وزارت علوم در زمینه پیشبرد بحث کنکور مشارکتی خوب با یکدیگر دارند.

وی افزود: کنکور چندین دهه به وسیله سازمان سنجش برگزار شده است و در کنار آن فعالیت‌هایی سالم برای آموزش تحت عنوان موسسات آموزشی انجام می‌شود.

خدایی اظهار کرد: در این بین یک سری فعالیت‌های ناسالم وجود دارد که به ایجاد استرس و فضای نا آرام و متشنج در جامعه منجر می‌شود، همچنین یک سری جریانات به دلیل گردش مالی سنگین اقدام به تبلیغات گسترده در فضاهای مختلف می‌کنند و ما بارها در این  رابطه تذکر داده‌ایم.

وی افزود: قانون سنجش و پذیرش در سال ۹۲ اصلاحیه خورده است که اگر اجرایی شود می توان از تب کنکور کاست.

درآمد سالیانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومانی سازمان سنجش از برگزاری کنکور

خدایی ادامه داد: برگزاری آزمون برای 6 میلیون نفر سالیانه درآمدی در حدود ۱۲۵ میلیارد تومان برای سازمان سنجش در بردارد.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: امروزه 85 درصد از پذیرش دانشگاه‌ها به وسیله تاثیر سوابق انجام می‌شود، اما با این وجود من فکر نمی‌کنم تعداد داوطلبان کنکور کاهش پیدا کند.

سازمان سنجش چه ارتباطی با موسسات آموزش کنکور و تست زنی دارد؟

وی با اشاره به اینکه امسال 600 هزار نفر در گروه تجربی ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: اگر ما رشته تجربی از کنکور را برداریم، مسائل زیادی اتفاق می‌افتد، درباره موضوع کنکور مصاحبه‌های دوپهلویی را می‌بینیم که نوک پیکان حملات به سمت سازمان سنجش است و من این شعار را دارم که این سازمان چه ارتباطی با موسسات آموزش کنکور و تست زنی دارد، زیرا 90 درصد از سوالات مربوط به حوزه آموزش و پرورش است.

خدایی ادامه داد:‌ از نظر قانونی شما اجازه دارید به موسسات آموزش عالی که در زمینه کنکور فعالیت می‌کنند مجوز تبلیغات بدهید یا آنها را تعطیل کنید.

پذیرش دانشجو باید با تقاضا و ظرفیت دانشگاه‌ها انجام شود

وی ادامه داد: پذیرش دانشجو در دنیا بر اساس وضعیت اجتماعی جامعه انجام می‌شود و ما باید مدل پذیرش را متناسب با تقاضا و ظرفیت دانشگاه‌ها انجام دهیم، زیرا با این مدل فعلی نمی‌توانیم در رشته پزشکی به وسیله سوابق تحصیلی پذیرش داشته باشیم زیرا ممکن است وقتی موضوع حذف کنکور مطرح می‌شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که با هرگونه سابقه تحصیلی می‌توانند وارد دانشگاه شده و در رشته دلخواه خود تحصیل کنند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: باید معیارهای عدالت محور ایجاد کنیم تا بتوانیم نیاز مردم و داوطلبان را برطرف کنیم، امسال داوطلبی که معترض به نتیجه آزمونش بود، اثر انگشت خودش را نقض می‌کرد و می‌گفت این پاسخ نامه به من تعلق ندارد.

سازمان سنجش نسبت به تبلیغات موسسات کنکور اختیاری ندارد

وی ادامه داد: سازمان سنجش نسبت به تبلیغات موسسات کنکور هیچ اختیار و مجوزی ندارد و اگر از نام سازمان سنجش موسسه‌ای سوءاستفاده کند از نظر حقوقی به طور قطع شکایت می‌کنیم.

خدایی ادامه داد: نظارت بر اخذ مجوز موسسات آموزشی و نظارت بر آنها بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و سازمان سنجش اطلاعی از درآمد این گونه موسسات ندارد و من معتقدم که همکاران ما در آموزش و پرورش که 4 درصد درآمد موسسات را دریافت می‌کنند از میزان گردش مالی موسسات آموزش عالی کنکور اطلاع دارند.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: سازمان سنجش برای برگزاری آزمون برای 6 میلیون نفر 125 میلیارد تومان درآمد دارد که مقداری از آن کسر و حدود 110 میلیارد تومان آن باقی می‌ماند.

وی خطاب به عمادی گفت: من درآمد سازمان سنجش را رسانه‌ای کردم و به نظرم شما بگویید چقدر از موسسه آموزش عالی منابع مالی نصیبتان می‌شود.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی از سال 99

خدایی ادامه داد: نظر اولیه ما تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بود که ما نمی‌توانیم بگوییم که همه 170 نفر نماینده مجلس مافیا هستند، زیرا سازمان سنجش جلساتی با کمیسیون آموزش و تحقیقات برای تغییر برگزاری آزمون از سال 98 داشته است که در این زمینه تصمیم گرفته شد که استثنا کنکور سال 98 تاثیر مثبت و از سال 99 تاثیر قطعی برای پذیرش کنکور انجام شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: باید ساختارها را بر مبنای عدالت آموزشی درست کنیم و اعتماد اجتماعی و مردم با دستور و نامه ایجاد نمی‌شود.

لزوم افزایش ظرفیت رشته‌های پرتقاضا

وی افزود: سازمان سنجش یک سازمان دولتی است که فعالیت‌های دیگری به غیر از برگزاری کنکور نیز دارد و اگر ما بخواهیم بر اساس سازمان آموزش و پرورش آزمونی را برگزار کنیم چگونه می‌توانیم 100 نفر اول را برای تحصیل در رشته پزشکی بسنجیم و به‌نظرم یکی از راه‌های کاهش استرس، افزایش ظرفیت رشته‌های پرتقاضاست تا کنکور حساسیت و تب بالای خود را از دست بدهد.

خدایی اضافه کرد: والدین می‌خواهند آرزوی دست نیافته خود را در فرزندانشان پیدا کنند به طوری که مادری شماره فرزندش را به نام خانم دکتر در تلفن همراهش ذخیره کرده است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه مردم سرمایه‌گذاری اجتماعی و اقتصادی وسیعی دارند، افزود: اگر کشور بالاترین سهم را داشته باشد نمی‌تواند به صورت آنی کنکور را حذف کند زیرا باید زیرساخت‌های عدالت محور را فراهم کنیم. اگر سازه‌ای را خراب کنیم باید ساختمانی ایده‌آل‌تری جهت جایگزینی آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی که ملزومات لازم برای برگزاری آزمون فراهم شود و استعداد تحصیلی و سوابق لحاظ شود، دیگر مهم نیست که کنکور را سازمان سنجش یا آموزش و پروش برگزار می‌کند، زیرا زیرسازها و پارامترهای خوب مهیا شده است.

هیچ کشوری مثل ایران پیدا نمی‌شود که این همه قانون برای کنکور داشته باشد

خدایی با اشاره به اینکه وقتی به دانشگاه‌ها اعتماد نمی‌کنیم در پذیرش دانشجو ممکن است با مشکل روبرو شویم گفت:  هیچ کشوری در دنیا مثل ایران پیدا نمی‌شود که این همه قانون برای کنکور داشته باشد. زیرا در یک روز مجلس قانونی را تصویب می‌کند و فردای آن روز شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قانونی دیگر را به تصویب می‌رساند.

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور ادامه داد: قانون مسیر را مشخص کرده است و ما نیز گزینه درست یعنی اجرای قانون را انجام می‌دهیم و در این بین یک سری از موسسات به صورت قانونی و برخی دیگر به صورت غیر قانونی اقدام به انجام فعالیت‌هایی در زمینه کنکور می‌کنند.

وی ادامه داد: امروزه آزمون‌های استخدامی مهم‌تر از کنکور است اما آن چیزی که توجه همه را به آزمون سراسری جلب کرده این است که مقوله کنکور موضوعی اجتماعی است و من وجود مافیای کنکور را قبول ندارم.

خدایی تاکید کرد: هر وقت کلمه مافیای کنکور را می‌شونم یاد جنایتکاران ایتالیایی در جزیره سیسیل در اواخر قرن نوزدهم می‌افتم، عناوینی که از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است.

کنکور تنها 7 درصد فعالیت‌های سازمان سنجش است

رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به اینکه سازمان سنجش ظرفیت‌ها را افزایش داده است تا ورود به آموزش عالی راحت‌تر شود اما هنوز تب و تاب کنکور وجود دارد، افزود: سازمان سنجش آموزش کشور نزدیک به 200 آزمون برگزار می‌کند و کنکور تنها 7 درصد فعالیت‌های سازمان سنجش است. در کشور هر سال حدود یک میلیون نفر تحت یک سیستم و آزمون امتحان می‌دهند تا در حدود یک پنجم وارد دانشگاه شوندو این مسئله نشان دهنده خوب نبودن سیستم آزمون است.

خدایی با اشاره به اینکه باید به سمت آسیب شناسی موضوع کنکوررفت تا یک مدل سنجش و پذیرش مناسب در کشور پیدا کرد، افزود: ما همه سوالات کنکور را از کتاب درمی‌آوریم و هیچ وقت داوطلبان را به استفاده از کلاس‌های غیر مدرسه توصیه نکرده‌ایم و سازمان سنجش اطلاعی از این موضوعات ندارد و قصد دسته‌بندی موسسات قانونی یا غیرقانونی را ندارد.

وی ادامه داد: در سال 62 کل درصد قبولی آزمون در حدود 10 درصد از شرکت‌کنندگان بود و امروزه بسیاری از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها خالی مانده است که مسئله مهم این است که چرا موضوعی تحت عنوان مافیای کنکور در سطح جامعه مطرح می‌شود.

خدایی ادامه داد: بر اساس مصوبه 483 شورا صرفا آموزش و پرورش مجوز فعالیت موسسات را می‌دهد و قانون شورا می‌گوید که در صورت تایید رسمی وزارت‌خانه‌های مرتبط مثل آموزش و پرورش، صدا و سیما می‌توانند برای موسسه خاصی تبلیغ کنند.

وی با اشاره به اینکه مسائلی خارج از وزارت علوم رخ می‌دهد که باعث افزایش تب و کار کنکور و اهمیت این موضوع می‌شود، ادامه داد: ارتقای طبقه متوسط جامعه با ورود به تحصیلات آموزش عالی انجام می‌شود و امروزه تجمع بیش از 19 هزار نفر در چند رشته خاص موضوع مهمی است که باید پاسخی برای آن پیدا کرد.

رئیس سازمان سنجش کشور ادامه داد: حساسیت بر روی کنکور امروزه بالا رفته و سازمان سنجش اطلاع کیفی و کمی در خصوص مافیای کنکور ندارد و به جای پرداختن به این موضوع مبحث آسیب‌شناسی برگزاری آزمون و ریشه‌یابی تب کنکور را می‌پردازم.

خدایی با اشاره به اینکه باید جایگزینی مناسب برای کنکور پیدا کرد و در سال 86 قرار بود این آزمون حذف و امتحانات نهایی جایگزین آن شود، افزود: در سال 93 و 94 دو درس به پیشنهاد شورای سنجش به امتحانات نهایی اضافه کرد و داوطلبان در 4 درس پیش‌دانشگاهی باید امتحاناتشان را به صورت نهایی و هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌کردند و نمرات این دروس به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور سراسری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داوطلبی به دیوان عدالت شکایتی کرده است و این ارگان عدالت مصوبه سنجش و پذیرش را باطل کرد، افزود: بر اساس قانون و مجلس شورای سنجش و پذیرش موظف است به تناسب امتحانات نهایی میزان تاثیر سوابق تحصیلی را برای کنکور در نظر بگیرد.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه امسال 89.97 درصد داوطلبان از طریق سوابق تحصیلی پذیرش شده‌اند، افزود: در سال 97، 10 درصد از طریق آزمون پذیرفته شده‌اند که قانون ما را ملزم کرده که میزان پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث کنکور فقط موضوع علمی مطرح نبوده بلکه مسئله اجتماعی هم مطرح است و به همین دلیل در شورای سنجش مدل‌های مختلفی را تعریف کرده‌ایم، اگر ما عدالت اجتماعی را نتوانیم برقرار کنیم با مشکلاتی روبرو می‌شویم، همچنین اگر جایگزین مناسب بر طبق مشارکت‌های دست جمعی پیش‌بینی نشود، با مسائلی مختلف درگیر می‌شویم.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه شورای سنجش و پذیرش به عنوان واسطه 2وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است و برخی از وظایفش را مانند پذیرش سوابق تحصیلی به خوبی انجام داده است، افزود: امروزه 85 درصد از پذیرش کنکور از طریق سوابق تحصیلی انجام می‌شود اما هنوز این آزمون از حساسیت بالایی برخوردار است به طوری‌که یکی از راه‌های ارتقای منزلت اجتماعی ورود به دانشگاه خاص و تحصیل در رشته‌ای خاص است.

خدایی با اشاره به اینکه سیستم‌های اجتماعی و اقتصادی به دلیل ناتوانی فرصت‌های دیگری را به جز آزمون در اختیار جوانان قرار نداده و به همین دلیل داوطلبان برای ورود به جامعه و ارتقای منزلت اجتماعی تنها را پیش پای خود را دانشگاه‌ها می‌دانند، افزود: بر اساس سند تحولات بنیادین آموزش و پرورش ما نتوانسته‌ایم متاسفانه مهارت‌ها را فرزندان آموزش بدهیم و راه‌های متنوعی در جلوی پای آنها گذاشته نشده است و معتقدم که باید فعالیت‌های خارج از حیطه وزارت علوم و آموزش و پرورش انجام شود.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: جایگزین سوابق تحصیلی به جای کنکور جدا از هزینه‌ها و مسائل دیگر، برخی موضوعات را تحت شعاع این مسئله قرار داده است به طوری‌که اگر دانش‌آموزی امسال وارد دبیرستان شود و ما همه امتحانات را به صورت نهایی و همزمان در کشور برگزار کنیم، 3 سال دیگر یعنی در سال 1401، 48 درصد داوطلبان امتحاناتشان به صورت نهایی برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی‌شان کامل شده است اما موضوع مهم در اینجا این است که برخی از افراد در سالهای گذشته دیپلم گرفته‌اند و یا پشت کنکوری هستند.

وی ادامه داد: برای پذیرش دانشجو از طریق کنکور یا سوابق تحصیلی دفترچه‌ای منتشر کرده‌ایم تا داوطلبان ملزم به برگزاری کنکور نیست، زیرا امسال بر طبق فراخوانی اعلام کرده‌ایم که داوطلبانی که در جلسه کنکور غایب بوده‌اند از طریق سوابق تحصیلی می‌توانند انتخاب رشته کرده و وارد دانشگاه شوند.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو در ایران در مهرماه انجام می‌شود و ثبت‌نام آنها برای ورود به دانشگاه از طریق کنکور یا سوابق تحصیلی به صورت همزمان است، افزود: با راه‌اندازی سیستم پرتال از امسال پذیرش بدون آزمون دیگر با سازمان سنجش نبوده و این کار از طریق دانشگاه‌ها انجام می‌شود، مسئله مهم این است که باید فهرست رشته‌های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را جداگانه اعلام کنیم.

در ادامه مراسم عبدالرسول عمادی مدیر سنجش و پذیرش وزارت آموزش و پرورش گفت: در خصوص موضوع کنکور ما باید یک آسیب شناسی جدی انجام دهیم، امروزه برخی از مؤسسات آموزش آزاد که در خصوص کنکور فعالیت می‌کنند دارای مجوز و برخی دیگر مجوز ندارند.

مدیر سنجش و پذیرش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی از مؤسسات در سطح ملی شناخته شده و مجوز فعالیت دارند اما بیشتر مؤسسات آموزش علمی آزاد مجوزشان به صورت استان است، برخی از مؤسسات مجوز انجام فعالیت را می‌گیرند اما در زمینه دیگری اقداماتی انجام می‌دهند.

وی تأکید کرد: در سال 92 قانون حذف کنکور به وسیله شورای سنجش و پذیرش تصویب و اصلاحیه آن در سال 95 انجام شد که براساس این قانون تدریس دانشجو از طریق تأثیر سوابق تحصیلی باید انجام شود.

عمادی اضافه کرد: براساس پیش بینی قانون حداقل 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها باید از طریق تأثیر سوابق تحصیلی باشد و اینکار در راستای کوتاه شدن کنکور که متأسفانه کنکور تا به امروز کوچک نشده است.

سوابق تحصیلی باید جایگزین کنکور شود

مدیر سنجش و پذیرش وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: زمانی تب کنکور می‌خوابد که بتوان جایگزینی برای آن انتخاب کرد که به نظرم یک سیاست ملی برای این کار مورد نیاز است و سوابق تحصیلی باید جایگزین کنکور شود.

وی ادامه داد: اگر کوچک‌سازی کنکور انجام شود پیامدهای این آزمون کاهش پیدا می‌کند و ما باید این قانون را به خوبی اجرا کنیم.

عمادی تأکید کرد: ما باید از اول بر اساس قانون شورای سنجش و پذیرش صندلی‌های کنکور را آزاد کنیم تا تب کنکور کاهش پیدا کند.

مدیر سنجش و پذیرش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چرا باید رشته‌ای که از طریق تأثیر سوابق تحصیلی در دانشگاه داوطلب می‌گیرد هزینه‌ای برای آن شخص داشته باشد، افزود: هزینه‌های ملی، استرس در خانواده‌ها ایجاد می‌کند و باید ترتیبی اتخاذ شود تا قبل از ثبت نام رشته محل ‌هایی جدا از کنکور به داوطلب ابلاغ شود تا خود دانش‌آموزان بر اساس سوابق تحصیلی‌شان به دانشگاه مربوطه مراجعه کنند.

پذیرش از طریق سوابق تحصیلی نباید هزینه‌ای در بر داشته باشد

وی ادامه داد: معتقدم پذیرش در دانشگاه از طریق سوابق تحصیلی نباید هزینه‌ای برای داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها به دنبال داشته باشد و یکی از نقد‌های ما در شورای سنجش و پذیرش به درستی اطلاع رسانی نمی‌شود.

عمادی در خصوص تبلیغات مؤسسات گفت: بر اساس قانون سازمان نظام مدیریت شهری، میزان تبلیغات مؤسسات آموزش آزاد باید به گونه‌ای باشد تا به سلامت روانی جامعه آسیب وارد نکند و این گونه مؤسسات هر چقدر پول بیشتری به شهرداری بدهند کل شهر برایشان محلی برای تبلیغ می‌شود. به نظرم جامعه نیازمند تبلیغاتی دیگر در زمینه‌های فرهنگی، دینی، اعتقادی نیز هست.

وزارت آموزش و پرورش تنها 4 درصد درآمد مؤسسات آموزش آزاد را می‌گیرد

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش تنها 4 درصد از درآمد مؤسسات آموزش آزاد را دریافت می‌کند که این پول به حساب خزانه واریز می‌شود.

عمادی ادامه داد: برگزاری آزمون‌ها هر روز امن‌تر می‌شود به طوری که امروزه برگه‌های امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی تصحیح می‌شود و در صورتی که نمرات 2 تصحیح کننده مشکل داشته باشد به وسیله مصحح سوم برگه امتحان داوطلبان تصحیح می‌شود و این امر از خرداد 98 اجرایی می‌شود.

مدیر سنجش و پذیرش وزارت آموزش و پرورش گفت: کنکور پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و مسائلی مانند این‌که دانش‌آموزان در چرخه تست زدنی قرار می‌گیرند تب کنکور را بالا نگه می‌دارند.

وی افزود: افراد برای بهبود سوابق تحصیلی‌شان می‌توانند یک‌بار در امتحانات نهایی شرکت کنند.

عمادی ادامه داد: ما از فعالیت مؤسسات آموزش آزاد علمی و میزان فروش کتاب و سی‌دی‌هایشان اطلاعی نداریم.

مدیر سنجش و پذیرش وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد: ما در وزارت آموزش و پرورش معدل 20 به تعداد زیاد نداریم و در جایی که رقابت داوطلبان شدید است نمرات اقتصادی و عمومی سنجیده می‌شود.

منبع:سایت خبر نگاران جوان

13 اذر 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook,ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0