مهارت های اساسی در روابط بین فردی

وقتی در جریان یک ارتباط پیام ها به صورت رمز کلامی انتقال می یابند به آن ارتباط کلامی گویند که مهمترین مهارت های ارتباط کلامی شامل سوال کردن، تایید کردن، تحسین کردن و تعبییر و تفسیر کردن است. اما هرگاه پیام به صورت علایم یا رمز های غیر کلامی انتقال یابد به آن ارتباط غیر کلامی گویند که مهمترین مهارت های ارتباط غیر کلامی شامل تکان دادن سر، حالات چهره و تماس چشمی مستقیم است (شعبانی، 1386). ارتباط غیر کلامی خود اثر یک پیام را دارد، در واقع ناتوانی یک فرد در تحول سیستم ارتباط غیر کلامی از طریق دریافت نشانه های دیداری تاثیر عمیقی بر تعاملات بین فردی دارد و وی را نه تنها در دریافت یا تفسیر زبان کلامی بلکه در بیان آنچه که به دیگران می گوید دچار مشکل می سازد.

مهارت های کلامی

سوال کردن: سوال کردن یعنی جستجو کردن و بیرون کشیدن نکات مبهم، سوال کردن نشانه این است که به صحبت های شنونده گوش می دهیم و صحبت های او توجه ما را جلب کرده است.

تایید کردن: تایید کردن یکی از مهارت های کلامی است که نشانه موافقت با اعمال و گفتار طرف مقابل است. بله، درسته، همین طور است نمونه هایی از تایید هستند.

تحسین کردن: تحسین مانند تایید کردن است اما هدف تقویتی آن فراتر از تایید است. آفرین و چه جالب است نمونه هایی از تحسین هستند.

تعبیر و تفسیر کردن: تفسیر یعنی مطالب گوینده را با استفاده از خزانه لغات شخصی بیان کردن و با این کار مطمئن می شویم سخنان گوینده را به طور کامل متوجه شده ایم و  همچنین نشان می دهیم که در طول تعامل با دقت به سخنانش گوش داده ایم.

مهارت های  غیر کلامی

 تکان دادن سر: تکان دادن سر نشانه توجه به گفته های طرف مقابل است که این مسئله باعث تشویق گوینده به ادامه گفتگو و تعامل می شود

حالات چهره: حالات چهره بیانگر هیجانات درونی ما می باشد که نسبت به صحبت های شخص مقابل ابراز می کنیم مانند بالا انداختن ابروها که نشانه تعجب و علاقه مندی شنونده است. هر زمان که امکان داشته باشد از جهش ابرو استفاده کنید و همیشه به جهش ابروی دیگران پاسخ دهید، مگر اینکه خودتان بخواهید بی محلی یا خصومت نشان دهید.

تماس چشمی مستقیم: تماس چشمی مستقیم نشانه توجه به گفته های طرف مقابل است. پس از یک ارتباط چشمی 5 ثانیه ای، ارتباط چشمی خود را به سمت پایین قطع کنید. این امر نشان می دهد شما به صحبت های او علاقه مند هستید. اما اگر نگاه خود را به طرفین یا به سمت بالا قطع کنید باعث تشویش گوینده و بی علاقگی شما به صحبت های او می شود. همچنین تماس چشمی طولانی مدت نشانه خصومت است و در گوینده یک حالت تدافعی بوجود می آورد.

منبع

موسوی، سیدعرفان(1392)، نقش تلفن همراه در تعاملات میان فردی و ارتباطات اجتماعی(مطالعه موردی شهروندان کرج)، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0