معیارهای مالی نوین

ارزش ­افزوده اقتصادی (EVA)

ارزش­ افزوده اقتصادی، معیاری است که جهت نظارت کلی در زمینه خلق ارزش شرکت بکار برده می­شود. مقیاس­های ارزش افزوده اساساً برای اندازه­گیری عملکرد مدیریت که مبتنی بر توانایی مدیران در افزودن بر ارزش شرکت است، مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین، این مقیاس­ها توسط تحلیلگران اوراق بهادار نیز بکار گرفته می­شود. در مورد ارزش افزوده اقتصادی، عملکرد سالانه مدیریت را از طریق مقایسه سود عملیاتی خالص منهای مالیات تعدیل­شده با هزینه کل سرمایه، مورد ارزیابی قرار می­دهند. اگر سود عملیاتی خالص منهای مالیات تعدیل­شده در طی یک سال مشخص بر مقدار واحد پولی هزینه سرمایه پیشی گرفت، این شرکت دارای ارزش­افزوده اقتصادی برای یک سال است و برای سهام­داران خود ارزش افزوده به همراه خواهد داشت. برعکس، هرگاه ارزش­افزوده اقتصادی منفی باشد، شرکت در طی یک سال نتوانسته است به اندازه کافی سود کسب کند و نمی­تواند هزینه سرمایه خود را پوشش دهد و ارزش شرکت پایین می­آید.

کاربرد­های ارزش افزوده اقتصادی

  • درون سازمانی:

 استفاده درون سازمانی ارزش افزوده اقتصادی اساساً این است که افرادی را که در داخل شرکت قرار دارند، وادار نماید به نحوی عمل کنند که برای مالکان شرکت، بهترین حالت باشد. به عبارت دیگر، هدف این شاخص بعنوان یک ابزار مدیریتی این است که مدیران را وادار کتد به گونه ای رفتار کنند که گویی آنها مالکان واحد تجاری هستند.

برون سازمانی:

ارزش­افزوده اقتصادی، علاوه بر اینکه بعنوان ابزاری برای سرمایه­گذاری محسوب می­شود، به عنوان یک مقیاس موثر برای سنجش عملکرد شرکت معرفی می­شود. مقیاسی که بیشتر از هز مقیاس دیگری به طور مستقیم با سهام در ارتباط است و در خصوص قیمت گذاری مناسب اوراق بهادار شرکت برای سرمایه­گذاری به کار می­رود، بطوریکه یکی از مهم­ترین خواص ارزش­افزوده اقتصادی ارتباط قوی آن با قیمت سهام است.

ارزش­افزوده بازار (MVA):

بر خلاف ارزش­افزوده اقتصادی که بطور کلی یک ارزیابی از عملکرد داخلی شرکت می­باشد، ارزش­افزوده بازار مقیاسی برای عملکرد خارجی آن است.

بمنظور تحلیل درست این عملکرد، باید به تغییرات مثبت ایجاد شده در طی زمان به عنوان مثال درصد تغییر در هر سال توجه کنیم. مقایسه این تغییرات در ارزش­افزوده هر سال با وضعیت بازارهای سهام و اوراق قرضه، به علت اینکه این ارزش­های بازار تحت تأثیر نرخ­های بهره و شرایط کلی اقتصاد قرار دارند، حائز اهمیت است. ارزش­افزوده اقتصادی شاخصی بر پایه مدیریت مبتنی بر ارزش است که به کنترل کل ارزش ایجاد شده در یک تجارت می­پردازد. ارزش افزوده اقتصادی با اندازه­گیری سود پس از کسر بازده مورد انتظار سهامداران، سوددهی اقتصادی را بیان می­کند. ایجاد بهبود در ارزش افزوده اقتصادی به معنای افزایش ثروت سهامداران است. ارزش­افزوده اقتصادی زبان مشترک را در سازمان فراهم می­کند.

ارزش­افزوده نقدی (CVA):

ارزش­افزوده نقدی به مازاد وجه نقدی گفته می­شود که پس از کسر هزینه­های سرمایه نقدی از سود نقدی عملیاتی بدست می­آید. به این مازاد وجه نقد، گاهی اوقات سود نقدی مازاد نیز اتلاق می­شود.هدف اساسی معیار عملکرد ارزش­افزوده نقدی، ارزیابی عملکرد مدیریت در قبال ارزشی است که برای سهامداران ایجاد کرده است.

ارزش­ افزوده سهام دار (SVA):

SVA عملکرد بنگاه را ازطریق تحلیل تأثیر تصمیمات‌ مدیریت برخالص ارزش فعلی جریان‌های نقدی برای‌ سهامداران مورد سنجش قرار می‌دهد. این معیار قدرت‌ بنگاه را در کسب درآمد بیشتر از هزینه‌ها اندازه‌گیری و منعکس می­کند. ضمن این که‌ SVA  سازوکار لازم جهت تحلیل و تصمیم‌گیری در مورد سود از بین یکی از روش‌های زیر فراهم می‌آورد:

  1. سرمایه‌گذاری مجدد در کسب کار فعلی
  2. سرمایه‌گذاری در رشته‌های جدید کسب و کار
  3. توزیع سود

امروزه حسابداران با استفاده از فنون‌ SVA اطلاعات و شاخص‌های رادر اختیار سهامداران قرارمی‌دهند که‌ براساس آنها تصویر روشنی از وضعیت جریان‌­های نقدی‌ فعلی و آتی بنگاه، توان درآمدزایی و تاثیرات احتمالی‌ تصمیمات عمدی مدیران بر ایجاد تغییرات در ارزش بنگاه‌ بدست می‌آورند.

منبع

بریموندی، ساسان(1393)، رابطه بین هزینه نمایندگی و استراتژی های رشد با ارزش افزوده نقدی شرکت های پذیرفته شده، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0