معیارهای قابلیت های پویای سازمانی

معیارهای قابلیت های پویای سازمانی شامل تناسب فنی و تناسب تکاملی می شود:

تناسب فنی عبارت است از چگونگی اجرای یک قابلیت بدون توجه به توانایی های قابلیت ها در بهبود فضای یک شرکت. تناسب تکاملی یا خارجی به توانایی های قابلیت ها در بهبود فضای یک شرکت مربوط می شود. در واقع تناسب تکاملی همان مرجع انتخاب محیط است. پون و ین و همکاران (2010)  یادآوری کرد که هر دو تناسب فنی و تکاملی از صفر تا مقادیر مثبت تداوم دارد. عنصر قابلیت های دینامیکی شامل شکل دهی به (و نه فقط سازگار شدن با) محیط،کارآفرین است. مسلمآ تناسب کارآفرینی باید معادل تناسب تکاملی باشد.

شکی نیست که قابلیت های پویا به مزیت رقابتی مربوط می شوند. به هر حال اهمیت آنها اکنون بیشتر شده است زیرا اقتصاد جهانی آزاد بوده و منبع اختراع، نوآوری و تولید متنوع از نظر چغرافیایی، سازمانی است. تناسب تکاملی امروزه سخت تر از گذشته بدست می آید. علاوه بر این ساختار سازمانی و قانونی در بازارهای جدید دوباره شکل می گیرد و همچنین وجود همه ی پلاتفرم ها در یک زمان یکسان باید به رسمیت شناخته می شود.

در حالی که توسعه و مدیریت دقیق دارایی های ناملموس / سرمایه معنوی برای حفظ رقابت پذیری شرکت ضروری ست، درک چرایی و چگونگی این دارایی ها هنوز مبهم است و در چارچوبهای بسته بررسی نمی شود. در واقع یک چارچوب جدید برای کسب و کار و آنالیزهای اقتصادی مورد نیاز است. همان طوری که آلن گریسپن اشاره کرده است ما باید کار مهمی را با توسعه ی یک چارچوب آنالیز رشد اقتصادی انجام دهیم. رویکرد قابلیت های دینامیکی پاسخ به این چالش در سطح شرکت را می تواند به خوبی ارائه دهد. در روش های ابتدایی  گفته می شد که ما باید یک طرح کلی را برای رویکرد قابلیت دینامیکی ترسیم کنیم. در ادامه، کلاسه های مختلفی از این رویکردها شناسایی شد و تلاشهایی برای تفکیک بنیان های خرد قابلیت های پویا از خود قابلیت ها صورت گرفت. به بیان دیگر، تمایزات مهمی بین فرآیندهای مدیریتی و سازمانی، روش ها و ساختارهایی که زیربنای هر کلاسه از قابلیت و خود آن هستند ایجاد شد. باید به یاد داشت که شناسایی بنیان های خرد قابلیت های دینامیکی باید ضرورتأ ناکامل و قدری مبهم یا اجرای آنها باید قدری مشکل باشد. و گرنه مزیت رقابتی پایدار با مفاهیم قابلیت دینامیکی و ارتباط موثر تحلیل می رود.

البته، وجود فرآیندها، روش ها، سیستم ها و ساختارهای پذیرفته شده به وسیله رقبا دلیلی بر عدم وجود منبع مزیت رقابتی در گذشته نیست یا هنوز ممکن نیست منبعی از مزیت رقابتی در بخشهای خاص باشد. برای مثال مطالعات مورد به انتشار نوآوری های سازمانی نشان دادند که انتشار به صورت آنی انجام نمی شود و فواید برای چند سال پیش از خارج شدن از چرخه رقابت باقی می مانند. سیکل پذیرش طولانی مدت برای ساختارهای شغلی و روش های جدید (مانند سیستم های اندازه گیری عملکرد) غیرمعمول نیست. همچنین ممکن است تقلیدپذیری مبهم، روند انتشار و حمایت از عملکرد مناسب را کند. منابع موجود در مورد استراتژی، نوآوری و سازمان و مطالب جدید در مورد قابلیت های پویا ، فرایندهای و مسیرهایی را به عنوان بنیان های خرد آنها شناسایی کردند.

منبع

منیعی، شیرین(1395)، بررسی تاثیر قابلیت های پویا سازمانی بر عملکرد سازمانی بر اساس مدل کارت امتیازی توزان با تاکید بر استراتژی های زیست محیطی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0