معرفی سبک های یادگیری

این عقیده که تفاوت های موجود در یادگیری افراد صرفا ناشی از تفاوت های هوش و توانایی آنهاست ،  تا مدتها بر دنیای تعلیم و تربیت سایه افکنده بود .  امروزه این دیدگاه تغییر یافته مشخص شده است که تفاوت های یادگیری افراد علاوه بر هوش وتوانایی های آنها به عوامل دیگری مانند ویژگی های شخصیتی ،  دشواری تکلیف و سبک های یادگیری نیز بستگی دارد .  جیمز و گاردنر(1995)سبک یادگیری را شرایطی می دانند که موجب می شود یادگیرندگان آنچه را که سعی در یادگیری آن دارند ادراک ،  پردازش ،  ذخیره و یادآوری کنند.  از سوی دیگر پیرس معتقد است که سبک یادگیری روشی است که افراد آن را در یادگیری مطالب درسی خود بر روش های دیگر ترجیح می دهند. در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان در سبک های یادگیری و برخورد متناسب با ویژگی های خاص آنان از وظایف مهم معلمان ،  مدیران و مجریان آموزش است.

همچنین می توان اشاره کرد افراد به تناسب تفاوت هاي فردي خود از سبك هاي يادگيري متفاوتي براي يادگيري بهره مي جويند.  سبك يادگيري را مي توان به عنوان روشي تعريف كرد كه افراد اطلاعات و تجريبات تازه را در ذهن خود پردازش مي كنند.  مفهوم سبك يادگيري به اين مسأله اشاره دارد كه افراد ترجيح مي دهند چگونه ياد بگيرند . سبك يادگيري يك روش منحصر به فرد براي بيان كردن فرايند يادگيري است كه راهبردهاي مشهود براي حل مسأله،  تصميم گيري و محدوديت هايي را شامل است كه در موقعيت هاي يادگيري و واكنش به انتظارات ديگران با آن مواجه مي شود.  نظريه چهار وجهي كُلب يك الگو با دو بعد را استفاده مي كند.  اين الگو چهار وضعيت دارد و هر كدام نوع ادراك اطلاعات توسط فرد را نشان مي دهد.

تماشا كردن و گوش دادن (مشاهده تأملي): افرادي كه در اين موقعيت يادگيري قرار مي گيرند،  اين خصوصيات را دارند: مشاهده دقيق قبل از تصميم گيري – يادگيري از طريق ادراك – ديدن اشياء و رويدادها از زواياي گوناگون – يادگيري بالا از طريق سخنراني به اين دليل كه هم از حس بينايي و هم از حس شنوايي استفاده مي كنند – ارزيابي عملكرد به وسيله معيارهاي بيروني.

احساس كردن (تجربه عيني): خصوصيات افراد در اين موقعيت به قرار زير است:

يادگيري به وسيله تجريبات تازه و ويژه – يادگيري از طريق احساس – ارتباط با ديگران نه به شكلي كه ديگران بر آن ها اعمال قدرت كنند – حساس بودن به احساسات و فعاليت هاي برنامه ريزي شده.

تفكر (مفهوم سازي انتزاعي): خصوصيات افراد در اين موقعيت عبارت هستند از: يادگيري از طريق تفكر – تجزيه تحليل منطقي نظرات و عقايد – برنامه ريزي منظم،  تفكر استنتاجي و عمل بر حسب فهم موقعيت – علاقه به مطالعه در تنهايي و علاقه كم به افراد و مردم – بيان نظرات واضح و سازمان يافته و علاقه به حل مسأله

عمل كردن (آزمايشگري فعال): خصوصيات افراد در اين موقعيت بدين قرار است: توانايي تأثير گذاري بر افراد و موقعيت ها – خطر پذيري – عدم علاقه به موقعيت هايي كه يادگيرنده در آن فعال نيست – علاقه به بحث گروهي و حل مسأله.  اين الگو ياد گيرندگان را با داشتن يكي از ترجيحات زير طبقه بندي مي كند:

الف- تجربه عيني با مفهوم سازي انتزاعي،  يعني اينكه آنها چگونه اطلاعات را مي گيرند.

ب- آزمايشگري فعال با مشاهده تأملي،  يعني اينكه آنها چگونه اطلاعات را جذب كرده و آن را درون سازي مي كنند.

اين دو بعد چهار وجه را مي سازند و اين وجه ها،  چهار سبك يادگيري را شكل مي دهند

براساس سبك هاي يادگيري چهار وجهي،  يادگيرندگان را به چهار نوع طبقه بندي مي كند:

نوع اول تجربه عيني مشاهده تأملي: سؤال ويژه اين نوع يادگيري كلمه “چرا” است.  يادگيرندگان نوع اول به خوبي به توصيف هايي درباره چگونگي ارتباط جريان اطلاعات با تجربيات،  علايق و شغل آينده خود پاسخ مي دهند.

نوع دوم مفهوم سازي انتزاعي مشاهده تأملي: سؤال ويژه اين نوع يادگيري كلمه “چه” است.  يادگيرندگان نوع دوم،  اگر زمان كافي براي تفكر و تأمل داشته باشند،  به اطلاعات ارائه شده كه به صورت سازمان يافته،  منطقي و مفيد پاسخ مي دهند.

نوع سوم مفهوم انتزاعي آزمايشگري فعال: سؤال ويژه اين نوع يادگيري كلمه “چگونه” يا “چه نوع” است.  يادگيرندگان نوع سوم با فرصت داشتن براي كار به طور فعال و بر روي تكاليف تعريف شده و مشخص و همچنين به وسيله انجام دادن كار با آزمايش و خطا در محيطي ياد مي گيرند كه به آنها اجازه مي دهد تا يك روش و كار را چند بار آزموده و يك نتيجه كلي به دست آورند.

نوع چهارم تجربه عيني آزمايشگاهي فعال: سؤال ويژه اين نوع يادگيري كلمه چي مي شود يا چطور است.  يادگيرندگان نوع چهارم به كار گيري جريان اطلاعات در موقعيت هاي جديد را براي حل مسائل دوست دارند.  هريك از اين چهار نوع يادگيرندگان با عناوين واگرا،  جذب كننده،  همگرا و انطباق يابنده مشخص مي شوند كه خصوصيات زير را دارند

سبك واگرا: (نوع 1) استفاده تجربيات شخصي – نگاه به موقعيت ها از جنبه هاي گوناگون – ايجاد ارتباط با حجم وسيعي از اطلاعات،  علاقه به تعاملات اجتماعي،  بحث و كار گروهي،  آگاهي از احساسات و عواطف افراد،  نگاهي كلي به يك تصوير يا موضوع قبل از بررسي اجزائ گوناگون آن،  لذت بردن از نظريه ها و عقايد جديد و افكار سازنده و بكر،  علائق فرهنگي و هنري زياد،  توانايي براي تخليل پردازي،  ارزيابي به وسيله ملاك هاي بيروني.  افراد داراي اين سبك در رشته هاي علوم انساني به ويژه رشته هايي مانند مشاوره،  رشد سازماني و رشته هايي كه بيشتر با افراد سر وكار دارند تا اشياء،  موفق تر هستند.

سبك جذب كننده: (نوع 2) دقت،  توانايي براي خلق الگوهاي نظري،  موشكاف و بسيار دقيق،  تعيين هدف هاي واضح و روشن،  لذت بردن از ايجاد نظرات جديد و تفكر درباره آنها به طور دقيق و موشكافانه،  تجزيه و تحليل نگر و منطقي،  علاقه به حقايق و جزييات،  به كار بردن نظريه ها براي موقعيت ها و مسائل،  توانايي براي ايجاد ديدگاه هاي نظري متفاوت براي سنجش يك موقعيت.  بررسي دقيق حقايق،  علاقه به جمع آوري و افزايش اطلاعات موجود،  خوانندگان با اشتياق و با حرارت،  استفاده سازنده از تجربيات قبلي،  ايجاد ارتباط بين نظرات و عقايد،  علاقه به سازماندهي و برنامه ريزي،  علاقه به كار تنهايي،  علاقه به انشاء نويسي و يادداشت برداري و ثبت دقيق وقايع،  لذت بردن از روش آموزش نظري.  اين افراد در نظريه پردازي قوي بوده و در بخش هاي برنامه ريزي و پژوهش مي توانند كار كنند.  اين سبك يادگيري بيشتر ويژگي رشته هاي رياضي و علوم پايه است.

سبك همگرا  :  (نوع 3) به كار بردن عملي عقايد و نظرات،  تركيب كردن نظريه و عمل،  مصمم و با اراده،  لذت بردن از حل يك مسأله به روش منطقي،  علاقه به آزمايش كردن فرضيه ها و نظرات قبل از قبول قطعي آنها،  توانايي استفاده از مهارت ها و تفكر درباره مسائل و موضوعات،  تمركز واضح و روشن بر مسائل ويژه و تخصصي،  توانايي براي پي بردن به اين كه دركجا يك نظريه مي تواند جنبه عملي داشته باشد.  حركت از جزييات به كليات،  تفكر و ژرف انديشي عميق و علاقه به كار در تنهايي و خلوت، ‌هدف گزيني و ايجاد طرح هاي عملي،  تفكر راهبردي يا استراتژيك،  انجام دادن به موقع كار و زمان بندي دقيق،  مشاهده و يادداشت برداري دقيق و منظم،  به دليل اينكه در عمق يك موضوع يا در مطالعه غرق شده و فرو مي روند به سادگي دچار حواس پرتي نمي شوند.  افراد داراي اين سبك علائق فني و موشكافانه دقيقي دارند و در رشته هاي فني و مكانيكي توانايي خوبي از خود نشان مي دهند.

سبك انطباق يابنده : (نوع 4) بررسي و آزمون كردن تجربه ها،  انعطاف پذيري زياد،  لذت بردن از تغيير و دگرگوني،  علايق گسترده در زمينه هاي گوناگون،  تمايل به خطر پذيري،  علاقه به جنبه هاي پنهان و هيجان انگيز موضوع،  علاقه به بودن با افراد و يادگيري از آنها و همچنين كمك گرفتن از آنها در موقع لزوم،  پذيرش جواب صحيح بدون اينكه دليل منطقي آن را سؤال كنند.  تمايل به ديدن كل يك موضوع قبل از بررسي جنبه هاي گوناگون و جزييات،  علاقه به چيزهايي كه انگيزه ها و تمايلات آنها را بر مي انگيزد تا از واكنش هاي غريزي خود استفاده كنند.  مطالعه موردي،  تقليد،  بحث در گروه هاي كوچك،  تمايل به يادگيري تجربيات جديد.  به اين دليل اين افراد انطباق يابنده ناميده مي شوند كه سريع با موقعيت ها و افراد جديد سازش مي يابند.  اين افراد در زمينه هاي مديريتي،  خريد و فروش و تجارت موفقيت خوبي به دست مي آورند.

منبع

بردبار، نجمه(1394)، بررسی رابطه بین نوآوری دانشگاهی و گرایش دانشجویان به یادگیری مادام العمر با واسطه گری مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری در دانشگاه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0