معرفی برخی از کتابخانه های دیجیتالی معروف جهان و ایران

معرفی چند نمونه از کتابخانه­ های دیجیتالی جهان

کتابخانه دیجیتالی کالیفرنیا : دارای سه بخش مجموعه­ ها، تصاویر و متون است. موتور جست­وجوی کتابخانه دیجیتالی کالیفرنیا  اطلاعات توصیفی (مانند عنوان ،پدیدآور) منابع پیوسته را جست­وجو می کند. هم­چنین در قسمت­اسکولارشیپ ادیشن که همان کتاب­های تمام متن است، امکانات جست­وجوی ساده و پیشرفته وجود دارد.

کتابخانه دیجیتالی­ارلی­کاندین: ­آن لاین مشتمل بر 1671000صفحه میراث مکتوب کانادا در بیش از 10200 نسخه است. امکان جست­وجوی فیلدهای کتاب­شناختی وجود دارد.

کتابخانه دیجیتالی­گالن: دانشگاه کالیفرنیا ، کتابخانه UCSF دارای مجموعه­ها و منابع متنوعی است. وجه تمایز عمده این کتابخانه با کتابخانه­های دیگر، در هم آمیختن مجموعه دیجیتالی با مجموعه کتاب­شناختی است . به این معنی که کاربربا جست­وجو در فهرست کتابخانه و پس از بازیابی رکورد مورد نظر در صورت مشاهده پیغام “Connect to” می­تواند روی آن کلیک کرده و به منبع تمام متن دسترسی پیدا کند.

معرفی چند نمونه از کتابخانه های دیجیتالی ایران

کتابخانه دیجیتال تخصصی انستیتو پاستور : بزرگترین کتابخانه دیجیتال تخصصی ایران در زمینه­های علوم پزشکی و فن­آوری زیستی در انستیتو پاستور ایران به بهره­برداری کامل رسید. به گزارش انستیتو پاستور، کتابخانه مزبور مجموعه ای ترکیبی از کتابخانه­های مجازی در شبکه جهانی اینترنت و کتابخانه­های دیجیتالی در شبکه داخلی است. طراح و مدیر اجرایی پروژه کتابخانه دیجیتال افزود : محققان از طریق این کتابخانه به پنج میلیون مقاله و مدرک علمی به صورت متن کامل الکترونیکی در حجم تقریبی 600 میلیون صفحه دست خواهند یافت. وی گفت :این حجم حیطه گسترده­ای از علوم پایه پزشکی از جمله زیست شناسی مولکولی، پزشکی  مولکولی ،علوم دارویی، ایمن شناسی، میکروب شناسی، فیزیولوژی و انگل­شناسی پزشکی و نیز علوم متعدد مرتبط با فن­آوری های زیستی یا بیوتکنولوژی را در بر می گیرد.

 کتابخانه مجازی فارسی قفسه  :  در این کتابخانه­ی دیجیتالی، کتاب­ها به زبان فارسی و در چهار موضوع اصلی ادبیات، علوم، دین و فلسفه و کامپیوتر طبقه­بندی شده­اند که هر رده به موضوعات ریزتری تقسیم بندی شده است.

.کتابخانه مجازی ایران : کـتـابـخـانـه مـجـازی­کتـابـخـانه­ای بـدون دیـواراست. بـدیـن معـنی کـه منـابـع آن، تـنـها بـر روی وب موجود است و همه­ی خدمات کتابخانه­ای نیز در آن فقط و فقط از طریق وب و مـحیط مجـازی انجـام می­پـذیرد. بنـابـراین می­توان نتـیجه گرفـت منابع این نوع کـتابخـانـه­ها، از نوع کتـاب­هـای الکـترونیکی بر روی شبکه است. محیط کـاری نـیز محیط شبکه های رایانه­ای بسیار سریع­ازنوع­شبکه­های­ماهواره­ای­یا­فیبر­نوری­است.
امروزه کتاب­های الکترونیکی به واقعیت پیوسته­اند و قطعا بخشی از منابع کتابخانه­های آینده را تشـکیل­مـی­دهـندودارای­امکاناتی­منحصربه­فردمی­باشند. با استفاده از کتاب­های الکترونیکی، نه تنها می­تـوان بخشی از متن مورد نظر خود را بـرای اسـتفاده های بعـدی ذخـیره کرد، بلکه می­توان با روش­هایی الکترونیکی و بسیار سـریـع در تمـام متن به جست­وجوی مطالب مـورد نظر خود پرداخـت. کتاب های الکترونیکی ویژگی­هایی دارند که نـه تنـها بـاعـث صـرفـه­جـویـی در وقـت خـوانـنده می­شـوند، بـلـکه باعـث شکوفایی خلاقیت­های وی نیز می­گردند. از جمله امکان تغییر انـدازه و نـوع قـلم مـتن هم­چنـین بسیـاری از کتـاب­هـای الکترونیکی به ابزاری مجهز شده­اند که به کاربران امـکان مـی­دهـد که زیـر پاراگراف­هـای مـورد نظر خـود خـط بکشـند و یا نکاتی را یادداشت کنند. هم­چنین می­توان صفحات مدنظر خود را برای­مراجعات­بعدی­نشانه­گذاری­کرد.
کتـابـخانه مجازی ایرانفعـالیت خود را از شهریور 1385 و با هـدف غنی کـردن محتوای فـارسـی و هم­چنین افزایش هرچه بیشتر فرهنگ کتاب­خوانی در اکـثر رشـته­هـای عـمومـی و تخـصـصـی در عـرصـه ایـنـترنــت آغـاز نموده است. این سایت با داشتن حدود 7000 کتاب الکترونیکی در 45 مـوضـوع مختـلف کـه روز بـه روز به تـعـداد آن افزوده می­شود یکی از بهترین کتابخانه­های مجازی سازمان یافته ایران مـی­باشد کـه به­صـورت شخصـی اداره می شـود. و انشاا… در آینده تبدیل به منبع عظیم کتاب­های الکترونیکی با دسترسی مستقیم و بدون محدودیت و کـاملا رایـگـان خواهد شد. اکثر کتاب­های این سایت فـقـط به­صـورت الکـترونیکی و در محیط مجازی و اینترنت منتشر شده­اند و هم­چنین در گوشه و کنار اینترنت به­صورت پراکنده موجود است. لذا تا جایی که امکان داشت منابع و ناشـرین آن نیـز در سـایـت معرفی شده اند. کتاب­های این کتابخانه از چنان تنوع زیادی برخـوردار اسـت کـه شمـا با هـر سـطح دانـش و نـوع تفـکـری می­توانید از بخش زیادی از کتابخانه کمال استفاده را نمایید. تعداد بسیاری از کتاب­های این کتابخانه بـدلیل تجـدید چـاپ نشدن در بازار کتاب بسیار نایـاب می­باشنـد و بیـش از سـی سـال است که از چـاپ آخـرین نسـخه آن­هاگـذشـته اسـت. این سایت به هیچ­گونه مراکز دولتی وابسته نمی باشد و مخارج آن نیز کاملا شخصی تامین می­شود. قابل ذکر اسـت کـه تمام کتاب­ها بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران و رعایت کامل قانون کپی رایت داخلی، در سـایت نشر می­شـونـد.

در این کتابخانه­ی دیجیتالی، کتاب­ها به زبان فارسی و در بیست و هشت  موضوع قابل دسترسی­اند مانند: اشعار و ادبیات قدیم، نقد و بررسی، پزشکی، کامپیوتر و تکنولوژی،رمان،مذهبی و غیره

موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان : این موسسه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و کتاب­ها به زبان­های فارسی، انگلیسی و عربی قابل دسترسی می­باشند . کتاب­های فارسی در بیست موضوع اصلی، کتاب­های انگلیسی در بیست و پنج موضوع اصلی و کتا ب­های عربی در بیست موضوع اصلی مرتب ­شده اند.

کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد :

 دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگترین و موثرترین دانشگاه­های ایران و منطقه خاورمیانه دارای بیش از1700000 دانشجو،بيش از 30000  عضو هیات علمی و 35.000 پرسنل­در سراسر کشور می باشد. این تعداد افراد در بيش از 440  واحد دانشگاهی و مراكز آموزشي فعال اعم از شعب واحد علوم و تحقيقات ، در فضایی متجاوز از 20 میلیون­مترمربع­مشغول به تحصیل یا کار می­باشند. یکی از مهم‌ترین افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی، نقش چشم­گیر این دانشگاه در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور و جهان است. امکانات و تجهیزات بسیار مدرن و ارتباطات فراوان این دانشگاه با مراکز علمی جهان موجب شده است که تحقیقات دست اولی در شاخه‌های مختلف علمی در این دانشگاه صورت گیرد. همچنین حضور فعال اعضای هیات علمی و دانشجویان در سمینارها، نشست‌ها و مسابقات علمی و ورزشی مختلفی که در سراسر جهان برگزار می‌گردد، که توانسته بيش از 1200مدال جهانی کسب نماید.

بنابراین دسترسی به منابع علمی روزآمد از جمله کتابخانه دیجیتال از اولین نیازها و حقوق اساتید، محققین و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می باشد . “کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی ” با مدیریت” مرکز مطالعات استراتژیک” جهت استفاده تمامی واحدهای دانشگاه، با اولویت استفاده در واحدهای دارای رشته­های کارشناسی ارشد و دکتری، راه­اندازی گردیده است. هم اکنون در مرحله دوم گسترش این کتابخانه ، 30 واحد دانشگاهی به کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی متصل گردیده­اند که با توجه به برنامه­ریزی­های به­عمل آمده ، در آینده نزدیک کلیه واحدهای دانشگاه می­توانند به این مجموعه ارزشمند دسترسی داشته باشند. این کتابخانه می­تواند نقشی کلیدی در پیشرفت علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی ایفا نماید . با راه اندازی این کتابخانه دیجیتال، در حال حاضر استاندارد دسترسی به اطلاعات علمی روزآمد در دانشگاه آزاد اسلامی قابل مقایسه با پیشرفته­ترین دانشگاه­های دنیا می باشد .

“کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی ” شامل مجموعه­ های مهم زیر است:

  • استفاده نامحدود از 10 بانک اطلاعاتی هسته و Core دنیا حاوی نزدیک به 40 میلیون خلاصه مقاله و نیز دسترسی به حدود 900 بانک اطلاعاتی تخصصی دیگر در کتابخانه­های دانشگاه
  • دسترسی به حدود 000 / 10 ژورنال الکترونیکی شامل 10 میلیون مقاله تمام متن و تمام تصویر
  • دسترسی به حدود 1000 کتاب ، مرجع وهندبوک الکترونیکی
  • خلاصه و اطلاعات حدود 000/600 / 1 پایان نامه دانشگاه­های آمریکا و اروپا
  • استفاده از خدمات کتابخانه ای (اس.دی.آی،آلرت،لینک)
  • تهیه اصل مقالات با استفاده از سرویس هوشمند تهیه مدارک علمی (اسمارت داک)

کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی شامل بخش­های زیر می باشد .

بانک­های اطلاعاتی : بانک اطلاعاتی قلب کتابخانه دیجیتال را تشکیل می­دهند. هر تحقیق ابتدا از رجوع به یک بانک اطلاعاتی مرتبط شروع می­گردد. در کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی دسترسی نامحدود به  حدود 10 بانک اطلاعاتی معتبر در قالب بانک­های اطلاعاتی مرکزی ، هسته و تخصصی فراهم گردیده است تا تمامی نیازهای اطلاعاتی و تحقیقاتی دانشگاه را پوشش دهد.

وب ساینس : بزرگترین بانک اطلاعاتی دنیاست که به شکل استنادی امکان دسترسی به منابع و مراجع یک  مقاله را در یک زنجیره نامحدود فراهم نموده و مقالات مرتبط و تاریخچه تحقیق را در اختیار  محقق قرار می­دهد. این بانک اطلاعاتی، خلاصه مقالات بیش از 8500 ژورنال معتبر علمی را پوشش می­دهد. وس در قالب سه بانک اطلاعاتی زیر عرضه گردیده است تا در تمامی موضوعات نیازهای محققین دانشگاه را برآورده نماید :

  • نمایه استنادی علم
  • نمایه استنادی علوم اجتماعی
  • نمایه استنادی هنر و علوم انسانی

تامسون آی اس آی تولید کننده و ناشر این بانک اطلاعاتی معتبر می باشد.

پایان نامه های دیجیتالی پروکوئست  : بانک اطلاعاتی پر مصرف و مهم پایان­نامه­های دنیا، شامل خلاصه تزهای دکتری و پایان­نامه­های فوق لیسانس در دانشگاه­های معتبر آمریکا، اروپا و ژاپن است . پوشش جامع موضوعی و زمانی این بانک اطلاعاتی ، آن ­را به تنها منبع قابل دسترس در این زمینه تبدیل کرده است. محققین دانشگاه پس از دیدن خلاصه پایان­نامه و 24 صفحه اول آن می­توانند از طریق اسمارت داک اصل پایان نامه را نیز دریافت نمایند.

اطلاعات مهندسی: مهم­ترین و معتبرترین بانک اطلاعاتی دنیا در زمینه مهندسی است. این بانک اطلاعاتی مهم، اطلاعات بیش از 30 سال تحقیقات مهندسی دنیا در کلیه رشته­های مرتبط با مهندسی را در برگرفته و دارای 6میلیون رکورد است. EI Village2 بیش از 5000 ژورنال معتبر را در کلیه تخصص­های مهندسی پوشش  می­دهد. سالانه 000/ 200 رکورد جدید به این بانک اطلاعاتی اضافه می گردد. از طریق EI Village 2  دانش پژوهان دانشگاه آزاد اسلامی به بانک های اطلاعاتی خلاصه استانداردها، هندبوک های مهندسی و نیز مدارک ثبت اختراعات دنیا  نیز دسترسی خواهند داشت .

مت ساین : بانک اطلاعاتی مت ساینت در زمینه ریاضی و از مهم­ترین بانک­های مورد نیاز دانشگاه­ها است. مت ساینت که توسط انجمن ریاضی آمریکا منتشر می گردد. منبع جامعی است که خلاصه مقالات جهانی، کنفرانس­ها و کتاب­های ریاضیات را از 61 سال پیش پوشش می­دهد. این بانک اطلاعاتی شامل بیش از 000 / 600/ 1 خلاصه مقاله از 1700 ژورنال در کلیه موضوعات مرتبط با ریاضی بوده و سالیانه 000 / 74 رکورد جدید به آن اضافه می­شود .

سی آ بی  :CABI  بزرگترین تولید کننده اطلاعات حرفه­ای و بین­المللی در زمینه کشاورزی، دامداری، جنگلداری، علوم زیستی، شیلات و منابع طبیعی است . این بانک اطلاعاتی شامل 4 میلیون رکورد از حدود 000 / 11ژوزنال، کتاب، مقالات ارایه شده در کنفرانس­ها و … می باشد و سالیانه 000 / 180 رکورد به آن اضافه می گردد.

مدلاین :بانک اطلاعاتی مدلاین از مهم­ترین بانک­های اطلاعاتی پزشکی است که توسط  کتابخانه ملی  پزشکی آمریکا منتشر می گردد. مدلاین بیش از 4400 ژورنال در زمینه پزشکی بالینی، بیهوشی، داندانپزشکی، علوم بهداشتی، مراقبت­های بهداشتی، علوم زیستی، پرستاری، روانشناسی، بهداشت عمومی، تحقیق و توسعه و دامپزشکی­را پوشش می دهد و شامل بیش از 11 میلیون رکورد اطلاعاتی است که سالیانه 000/ 520 رکورد جدید به آن اضافه می شود.

دیالوگ وب  :با توجه به تنوع بانک­های اطلاعاتی معتبر و نیز کم مصرف بودن برخی از آن­ها و هم­چنین نیاز جدی واحدهای دانشگاه به این بانک­های اطلاعاتی، سرویس ارزشمند دیالوگ وب  برای آن دسته از پژوهشگران در نظر گرفته شده است که مایل هستند به صورت سفارشی به مجموعه بانک های اطلاعاتی کم مصرف دسترسی داشته باشند. دیالوگ وب شامل حدود 900 بانک اطلاعاتی است که بیش از 000 / 200 منبعرا مورد توجه قرار داده است و امکان دسترسی به مهمترین منابع علمی و بانک های اطلاعاتی در آن وجود دارد. از مزیت های قابل ذکر این سرویس امکان انتخاب بانک اطلاعاتی مورد نظر و پرداخت هزینه به میزان استفاده از هریک از آنها می باشد .

ژورنال های الکترونیکی :یکی از جذاب­ترین و مهم­ترین بخش­های کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه ژورنال­های الکترونیکی می­باشد. هم اکنون ده­ها ناشر بزرگ بین­المللی با بیش از 000 / 10 عنوان ژورنال الکترونیکی و نشریه تمام متن/ تمام تصویر، حدود 10 میلیون مقاله معتبر علمی را از طریق کتابخانه دیجیتال و در قالب مجموعه­های زیر در اختیار دانشجویان، اساتید و محققین دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده اند.

الزویر  : الزویر بزرگترین ناشر ژورنال­های الکترونیکی با بیش از 1600 عنوان می باشد. این مجموعه که تحت عنوان­ساینس دایرکتوری در اختیار محققین دانشگاه قرار گرفته، از مهم­ترین مجموعه های کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی­است و تقریبا تمامی موضوعات بخصوص علوم پایه، علوم محض، کشاورزی، فنی و مهندسی، علوم پزشکی، اقتصاد و علوم انسانی و علوم اجتماعی را با 4 سال پیشینه وشش می دهد. این مجموعه نشریات کلیه ناشرین وابسته به الزویر که شامل 10 ناشر بزرگ دیگر می­باشد را نیز پوشش می­دهد.

اسپرینگر: اسپرینگر دومین ناشر بزرگ ژورنال الکترونیکی در دنیا است که با بیش از 450 عنوان در زمینه­های ریاضیات، روانشناسی، پزشکی، فنی و مهندسی، علوم، کامپیوتر، زیست شناسی و …. نشریات معتبری را منتشر می­نماید. دسترسی به ژورنال­های این ناشر از سال 1955 به بعد در کتابخانه دیجیتال دانشگاه میسر است.

کالور : انتشار بیش از 650 ژورنال الکترونیکی و حدود 600 کتاب الکترونیکی بسیار معتبر و با درجه علمی بالا از سوی کالور، آنرا به یکی از بزرگترین ناشرین الکترونیکی تبدیل کرده است. این نشریات پوشش متنوعی از پزشکی تا مهندسی و از علوم انسانی تا اقتصاد و از علوم زیستی تا کشاورزی دارد.

امرالد : مجموعه امرالد که توسط دانشگاه ام.بی. منتشر می شود از معتبرترین ژورنال­های علوم و تکنولوژی اطلاعات، کتابداری، مدیریت و اقتصاد تشکیل شده است و گران­ترین ژورنال ها را در این موضوعات پوشش می­دهد. این مجموعه شامل 130 عنوان ژورنال الکترونیکی است.

تایلر و فرانسیس : تایلرو فرانسیس یکی از مهم­ترین ناشرین ژورنال در دنیاست که هم اکنون بیش از 800 ژورنال الکترونیکی از حدود 10 ناشر مهم را منتشر می کند. این مجموعه در زمینه­های مهندسی، علوم پایه ، روانشناسی، اقتصاد و مدیریت، علوم انسانی و اجتماعی دارای ژورنال­های بسیار می باشد .

اوید :اوید تکنولوژی­از مهم­ترین ناشرین ژورنال و منابع الکترونیکی پزشکی است. این مجموعه 250 عنوان ژورنال الکترونیکی کلینیکال پزشکی را از ناشرال.وی.وی در موضوعات پزشکی، پرستاری، روانپزشکی و غیره پوشش می دهد.

ای او.پی  : ای.او.پی از مراجع علوم پایه و رایج در رشته فیزیک و علوم وابسته به آن است. در مجموعه ای.او.پی، 34 ژورنال معتبر که توسط انجمن فیزیک انگلستان منتشر می­گردد با پوشش زمانی گسترده در اختیار دانشجویان و محققین رشته­های فیزیک ، ریاضی و دیگر رشته های علوم پایه دانشگاه است .

آکسفورد : دانشگاه­آکسفورد، قدیمی ترین دانشگاه دنیا، مجموعه ژورنال­های الکترونیکی خود که بیش از 180 ژورنال بسیار معتبر علمی است را در کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی عرضه کرده است. این نشریات در تمام زمینه های علمی، مقالات مهمی را در اختیار محققین قرار می دهد.

پروکوئست  : این ناشر بزرگ بین­المللی که ژورنال­های 3000 ناشر دیگر را زیر یک چتر گرد آورده است، بیش از 3500 ژورنال تمام متن / تمام تصویر را با پوشش زمانی 1986 به بعد در اختیار محققین قرار می­دهد. دانشجویان رشته­های مدیریت، اقتصاد، بازرگانی، علوم تربیتی و آموزشی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، مذهب، روانشناسی، پزشکی، فنی و مهندسی و علوم زیستی و کشاورزی ژورنال­های بسیار معتبری را در این مجموعه خواهند یافت.

گال گروپ  : گال گروپ بیش از 4500 عنوان ژورنال تخصصی بصورت تمام متن/تمام تصویر را در مجموعه­ای به نام Info Trac onefile گردآورده است. موضوعات اصلی این مجموعه به تجارت،کامپیوتر،اقتصاد، آموزش، محیط زیست،علوم اجتماعی، علوم انسانی، تکنولوژی، هنر و ادبیات، قانون و حقوق، پزشکی و سیاست اختصاص دارد. هم­چنین یکی دیگر از برجستگی­های این مجموعه ارایه آخرین اطلاعات روزنامه­ها و منابع خبری دنیا بوده که حایز اهمیت می­باشد.

کتاب­ها، مراجع و,هندبوک های الکترونیکی : یکی از بخش­های دیگر کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی کتاب­ها و مراجع الکترونیکی است. در این زمینه می­توان به منابع زیر که حاوی بیش از 400 کتاب و مرجع الکترونیکی در تمامی زمینه­های علوم می باشد اشاره نمود .

ژورنال وایلی

اسمارت داک : مرکز هوشمند تامین اطلاعات علمی(اسمارت داک) در شبکه رز نت با هدف عرضه متن کامل متن کامل اطلاعات سفارش شده از سوی متقاضیان، این امکان را برای واحدهای منتخب دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد نموده است تا بتواند بر حسب نیاز به متن کامل برخی از اطلاعات که در کتابخانه دیجیتال بصورت خلاصه عرضه شده­اند (نظیر بانک­های اطلاعاتی) دسترسی یابند.

لازم به یادآوری است این مرکز با همکاری بزرگترین کتابخانه­ها و مراکز تامین اطلاعات در دنیا نظیر لیندا هال  که دارنده 95% مجلات و کتب مهندسی می باشد تاسیس شده است. هم­چنین با استفاده از خدمات اسمارت داک دسترسی به منابع و مدارک علمی از طریق کتابخانه ملی بریتانیا و یو ام آی نیز امکان پذیر می­باشد.

کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد

این کتابخانه­ی هشت طبقه­ای 35 هزارمتر مربع زیربنا دارد و برای ساخت و تجهیز آن بیش از 85 میلیارد ریال هزینه شده است.کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد ظرفیت گنجانش 7 میلیون جلد کتاب را دارد و به عنوان بزرگترین کتابخانه دانشگاهی ایران شامل تالارهای مطالعه ویژه برادران و خواهران، پایان نامه، نشریات، همایش­ها و نشست­های علمی داخلی و خارجی و کتابخانه دیجیتال با وسعت هزار و 200 مترمربع و پژوهشکده دانشجویان فنی مهندسی و فضای نمایشگاهی و آموزشی است. به گفته امیری برای انجام کارهای عمرانی کتابخانه دانشگاه آزاد نجف آباد بیش از پنج میلیارد تومان و برای تجهیزات و امکانات داخلی­کتابخانه­بیش­از­دو­میلیاردتومان­هزینه­شده­است.
نسبت کتاب به دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد یک به 10 است که این میزان با استانداردهای کشوری مطابقت دارد اما با ساخت این کتابخانه سرانه کتاب این دانشگاه به بالاترین حد خود خواهد رسید. ارتباط بین کتابخانه­ای میان واحد نجف­1آباد و موسسات و دانشگاه های داخل و خارج از کشور برای ارتقاء و استفاده هر چه بیشتر محققین یکی از مهمترین اهداف تاسیس این کتابخانه است. کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی شامل مجموعه­های مهم زیر می باشد :

  • استفاده نامحدود از 10 بانک اطلاعاتی هسته­ دنیا حاوی نزدیک به 40 میلیون خلاصه مقاله و نیز دسترسی به حدود 900 بانک اطلاعاتی تخصصی در کتابخانه­های دانشگاه ؛
  • دسترسی به حدود 10000 ژورنال الکتریکی شامل 10 میلیون مقاله تمام متن و تمام تصویر ؛
  • دسترسی به حدود 1000کتاب ، مرجع و هندبوک الکترونیکی؛
  • خلاصه­و اطلاعات حدود 1600000 پایان نامه دانشگاه های آمریکا و اروپا؛
  • استفاده از خدمات کتابخانه­های (لینک،آلرت،اس دی آی)؛
  • تهیه اصل مقالات با استفاده از سرویس هوشمند تهیه مدارک علمی ؛
  • دسترسی به بانک اطلاعات نشریات کشور .

منبع

صیاد هنرور، زهره (1392)، دیدگاه مدیران و کتابداران در مورد ایجاد کتابخانه دیجیتال، پایان نامه کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0