معرفي شركت تراكتور سازي

شرکت تراکتورسازي ايران، سازندهٔ انواع تراکتور، کاميونت و ابزار در تبريز است. اين شرکت در زميني به مساحت ۴۰۰ هکتار قرار داشته و ظرفيت توليد ۲۰۰۰۰ دستگاه تراکتور، ۳۰۰۰۰ هزار دستگاه موتور، ۳۳۰۰۰ تن انواع قطعات آهنگري و ۵۴۰۰۰ تن انواع قطعات ريخته‌گري را در سال دارد.

تاريخچه

شرکت تراکتورسازي ايران، در تاريخ ۵ مهرماه ۱۳۴۶ در منطقه صنعتي غرب تبريز تأسيس گرديد و در سه‌ماهه آخر سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور با مونتاژ تراکتورهاي يونيورسال روماني با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع و به بهره‌برداري کامل رسيد. در سال ۱۳۵۴ اولين تراکتورهاي MF (مسي فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد. شرکتهاي آهنگري، موتورسازان و ريخته گري در سال ۱۳۶۶ از اين شرکت تفکيک شدند. در سال ۱۳۷۳ نيز کارگاه ابزارسازي اين کارخانه مستقل شد.

فعاليت‌هاي داخل کشور

در سال ۱۳۸۲ خط مونتاژ شماره ۲ اين شرکت در استان کردستان (تراکتورسازي سنندج) با ظرفيت سالانه ۳۵۰۰ دستگاه ايجاد گرديد، همچنين در سال ۱۳۸۲ شرکت تراکتورسازي اروميه که در زمينه توليد تراکتور باغي از نوع گلدوني فعاليت مي‌نمايد توسط اين شرکت خريداري شد.

نمايندگي‌هاي خارج از کشور

اين شرکت با مشارکت شرکت CVG از کشور ونزوئلا، فاز اول خط مونتاژ و توليد تراکتور با ظرفيت ۵۰۰۰ دستگاه در کشور ونزوئلا را در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداري رساند. همچنين در سال ۱۳۸۵ دومين خط مونتاژ خارج از کشور و ظرفيت توليد سالانه ۲۵۰۰ دستگاه در کشور تاجيکستان به بهره‌برداري رسيد. درسال ۱۳۸۶ با مشارکت شرکت NEC اوگاندا، شرکت بازرگاني اوگيران را در کشور اوگاندا تأسيس نمود.

نمايندگي‌هاي خارجي اين شرکت عبارتند از:

  • ترکيه (BASKENT)
  • سوريه (KAZVINI)
  • تاجيکستان(TAJIRAB Co)
  • ليبي (LIBYA TRACTOR Co)
  • سودان (GIAD)
  • اوگاند (UGIRAN Co)
  • کنيا (Yansam Motors LTD)
  • ونزوئلا (VENIRAN TRACTOR Co)
  • آرژانتين (PERSIA TRACTOR)

محصولات

هم‌اکنون توليدات عمده شرکت عبارت است از MF۲۸۵ با توان ۷۵ اسب بخار، MF۳۹۹ با توان ۱۱۰ اسب بخار و تراکتور MF۲۴۰ با توان ۴۷ اسب بخار ITM۲۹۹ با توان ۸۲ اسب بخار و تراکتور باغي و کاميونت مي‌باشد. همچنين شرکت تراکتورسازي ايران دومدل تراکتورجديد ITM۴۳۹۹وITM۴۳۹۰ وتراکتورهاي ITM ۱۰۰۰ و ITM ۱۰۵۰ با مصرف ۳۰ درصد سوخت کمتر را طراحي و توليد نموده‌است. کارخانه توليد پرقدرت‌ترين کشندهٔ دنيا در تراکتورسازي ايران در تبريز راه‌اندازي از تيرماه سال نود ويک شد. اين مجموعه با مشارکت صنعتگران چيني در قالب انتقال تکنولوژي و همکاري گروه بهمن در مجموعه تراکتورسازي ايران به بهره‌برداري رسيد.

در فاز نخست اين خط توليد سه نوع محصول از اين کشنده با مشخصات کاميون کشنده J6-CA4250 6×4، کاميون کشنده J6-CA4180 4×2 و شاسي کاميونJ6-CA3250 6×4 توليد و به بازارهاي داخلي و خارجي ارائه مي‌شود و براي فاز نخست ۳۰۰ ميليارد ريال سرمايه‌گذاري صورت گرفته که پيش بيني کل سرمايه‌گذاري مورد نياز براي اتمام اين پروژه يک هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال مي‌باشد. گفتني است: از تيرماه ۱۳۹۱ خط توليد پرقدرت‌ترين کشندهٔ دنيا در گروه صنعتي تراکتورسازي ايران تحت عنوان سيبا موتور افتتاح و به بهره‌برداري رسيد.

شرکت‌هاي تابعه

  • خدمات صنعتي تراکتورسازي
  • ماشين‌آلات صنعتي تراکتورسازي
  • ريخته‌گري تراکتورسازي
  • موتورسازان تراکتورسازي
  • آهنگري تراکتورسازي
  • مهندسي و تآمين قطعات تراکتورسازي
  • ساخت ماشين و ابزار تراکتورسازي
  • بازرگاني و خدمات پس از فروش تراکتورسازي

شرکت خدمات صنعتي تراکتور سازي ايران

شرکت خدمات صنعتي تراکتور سازي ايران، يکي از شرکتهاي گروه صنايع تراکتورسازي ايران است که 100 درصد سهام آن، به تراکتور سازي ايران تعلق دارد. اين واحد به عنوان يکي از قديمي‌ترين بخش‌هاي تراکتورسازي ايران، نقش مؤثري در ايجاد اين گروه صنعتي داشته است. اين شرکت  علاوه بر تأمين ،توليد و توزيع انواع حاملهاي انرژي مورد نياز مجتمع تراكتورسازي ايران، خدمات فني و مهندسي (پيمانکاري) در زمين ابنيه، تأسيسات و تجهيزات صنعتي در داخل و خارج مجموعه تراکتورسازي ايران ارائه مي‌كند.شرکت خدمات صنعتي تراکتور سازي ايران از ابتداي سال 1371 به منظور ارائه خدمات فني، مهندسي از قبيل فعاليت‌هاي مشاوره‌اي و پيمانکاري در زمينه ايجاد، توسعه، بازسازي و نوسازي مؤسسات توليدي و همچنين طراحي، ساخت و نصب تجهيزات صنعتي اعم از الکتريکي و مکانيکي، از شرکت تراکتورسازي تفکيک شد و به صورت يک شرکت مستقل آغاز به فعاليت کرد.  اين شركت در سال 1386 با توسعه امكانات ، موفق به ارتقاء صلاحيت و رتبه بندي در زمينه هاي (تاسيسات و تجهيزات پايه يك، ساختمان پايه دو، صنعت پايه سه، نيرو پايه چهارو آب پايه پنج) از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گرديد.

انجام بيش از130 پروژه صنعتي در زمينه هاي (تاسيسات، صنعت، ساختمان، نيرو و …) نشانه اي ازتوانمندي هاي اين شركت مي باشد. در سال 88 بمنظور استفاده بهينه از ظرفيتهاي موجود و رفع خلاء تكنولوژيك در كشور در راستاي اهداف شركت مادر، فعاليتهاي شركت ساخت ابزار و ماشين تراكتورسازي تبريز به فعاليتهاي اين شركت اضافه گرديد و ماموريت پيدا كرد تا با اجراي پروژه ها و ارائه خدمات صنعتي و عمراني با تكنولوژي و ارز بري بالا و با رويكرد نوآوري ، ارتقاء مستمر توانمندي ها در راستاي تامين رضايت ذي نفعان و با توجه ويژه با اهداف و استراتژي هاي شركت مادرخود ،گام بر دارد. ازاواخر سال 1389 بمنظور استفاده از تمام ظرفيت ها و حفظ دانش توليد قطعات تراكتورو بر اساس سياست هاي هلدينگ تراكتورسازي ايران فعاليتهاي محوري اين شركت در راستاي تامين قطعات استراتژيك گروه صنايع تراكتورسازي ايران توسعه داد ه شد،كه در اين زمينه مي توان به توليد مجموعه تجهيزات هيدروليك تراكتور از جمله پمپ هيدروليك تراكتور285 ، 399، 240 ، مجموعه كلاچ تراكتور 285و 240 و توليد و مونتاژ مجموعه داشبورد تراكتور399 و 475  اشاره كرد. علاوه برمجموعه هاي ذكر شده توليد  ابزارآلات برشي مخصوص و غير استاندارد از جمله انواع هاب ،  شيپر كاتر و… و انواع گيج ، فيكسچر و قالب  وتوليد قطعات چدن  و فولاد  آلياژي و قطعات ورقي تراكتور در برنامه توليد شركت خدمات صنعتي قرار دارد.

با توجه به ظرفيتهاي موجود در شركت و حركت به سوي توليد محصولات با ارزش افزوده بالاواز طرف ديگر با توجه به نياز كشور به محصولات استراتژيك راه سازي و عمراني و همچنين با توجه به مزيت هاي موجود در گروه صنايع تراكتور سازي ايران و امكانات فني و مهندسي ، توانائي و توانمنديهاي تكنولوژيكي و ظرفيتهاي مناسب در شركت خدمات صنعتي تراكتور سازي ايران، در سال 91 ايجاد تكنولوژي طراحي و توليد انواع ماشين آلات عمراني و راه سازي از جمله انواع بکهو لودر نيز به ماموريت اين شركت افزوده شد.

منبع

 قلي پور، قادر(1394)، تاثير سرمايه ي فکري بر عملکرد سازمان  بر اساس مدل استاندارد بنتيس، پايان نامه كارشناسي ارشد، مديريت اجرايي ،دانشگاه پیام نور

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0