ماموریت گرایی به مثابه تعریف شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی هر دانشگاه

دکتر شریعتی نیاسر در دانشگاه شیراز تبیین کرد:

ماموریت گرایی به مثابه تعریف شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی هر دانشگاه

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری درتشریح حوزه ماموریت گرایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه شیراز گفت: ماموریت گرایی بدان معناست که هر مرکز آموزش عالی باید شاهراهی برای فعالیت های علمی آموزشی خود تعریف کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، دکترشریعتی نیاسر، که با هدف شرکت در اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو و نشست معاونان آموزشی دانشگاه های منطقه هفت کشور به شیراز سفر کرده بود، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت علوم در پی ترسیم سیاست های کلان آموزش عالی است که برخی از آنها به کمیت و برخی نیز به کیفیت موسسات آموزش عالی باز می گردد.
وی، ساماندهی آموزش عالی در توسعه موسسات، جمعیت دانشجویی و هدف گذاری در تحصیلات تکمیلی را ازاولویت وزارت علوم برشمرد و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی ها برای اجرای هدفمند ماموریت گرایی در دانشگاه ها، ساماندهی مدیریت منطقه ای با هدف تفویض برخی اختیارات به مناطق به منظور سیاست گذاری و آمایش ساماندهی مراکز آموزش عالی به صورت کالبدی و هم افزایی بین آنها از اولویت های سه گانه معاونت آموزشی وزارت علوم است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: این اقدام بویژه برای مراکز در حال توسعه ضروری است، چراکه مراکز توسعه یافته عمدتاً در مرزهای دانش حرکت می کنند ولی مراکز درحال توسعه حتماً باید ماموریت محوری داشته باشند.
دکترشریعتی نیاسر اظهارداشت: اگر قرار است دانشگاهی در حوزه صنعت فعالیت کند، باید تنها در زمینه رشته های مرتبط با صنعت ورود کنند نه همه زمینه ها.
معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبحث حذف کنکور گفت: کنکور باید به صورت متمرکز حذف شود؛ اما فرایند حذف زمان بر است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
دکترشریعتی نیاسر ادامه داد: در اولین مرحله با کاهش فشار روانی برگزاری کنکور متمرکز برای سال آینده، با هماهنگی های صورت گرفته بزودی رشته های کم متقاضی را از رشته های پرمخاطب تفکیک می کنیم. با این اقدام رشته های بدون آزمون از رشته های با آزمون جدا خواهد شد تا داوطلبان بتوانند مستقیماً نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال آینده تعدادی از رشته های بدون آزمون از کنکور حذف خواهد شد، گفت: این سیاست در سال های گذشته هم پیگیری شده است؛ با این تفاوت که در سال های گذشته امکان شرکت در کنکور نیز برای آن رشته ها وجود داشته است.
وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت پشت کنکوری تا سال های آینده دیگر احساس نیاز به کنکور نخواهند داشت و این روند نهایتاً به حذف کنکور متمرکز منجر خواهد شد و هر مرکز آموزشی می تواند برای دانشجو مستقلاً آزمون ورودی برگزار کند.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهارداشت: هم اکنون در همه استان ها با کاهش داوطلب روبرو هستیم، اما بررسی ها نشان دهنده آن است که در ۱۰ سال آینده، مجدداً آمار داوطلبان سیر صعودی پیدا کند.
دکترشریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کمیسیون های ملی آیسسکو در شیراز اظهارداشت: در شرایط امروز که کشورهای استکباری در تلاش اند ایران را در انزوا قرار دهند، برگزاری نشست آیسسکو نمادی از اقبال کشورهای جهان به جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: ایران در برخی حوزه های علمی مانند نانوفناوری، بیوتکنولوژی و هوافضا در جهان پیشرو است و در بسیاری دیگر از رشته ها گوی سبقت را از کشورهای پیشرفته ربوده است.
وی افزود: آمایش آموزش عالی به طور جدی در ستاد آموزش عالی کشور در حال پیگیری است که ستاد ویژه ای برای این امر اختصاص داده شده است.
دکترشریعتی نیاسر با اشاره به فعالیت حدود ۲ هزار مرکز دانشگاهی در سطح کشور، اظهارداشت: هرکدام از دانشگاه ها باید به مأموریت شان توجه کنند و در همان محور و در حوزه خود فعالیت کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بیش از ۱۸۰ مرکز دانشگاهی در استان فارس در حال فعالیت هستند و یکی از استان های خوب و مطرح در آموزش عالی، استان فارس است.
دکترشریعتی بیان کرد: بعضی از دانشگاه ها مطابق استاندارد های ما نیست که با سیاست های طرح آمایش ساماندهی می شوند و در مأموریت خود رشد پیدا می کنند.
وی دانشگاه شیراز را دانشگاهی ارزشمند، کلیدی و محوری توصیف کرد و افزود: این دانشگاه یکی از بهترین مراکز دانشگاهی است و انتظار ما این است که این دانشگاه مادر نقش محوری در راستای هدایت طرح آمایش در سطح استان فارس داشته باشد.

ر. ب ۴۵/‏ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

22 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0