علل اختلال­های یادگیری

مطالعات عصب­شناختی بیان می­کند که دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری ساختارهای متفاوتی از یکدیگر دارند. تحقیقات زیادی به نقش عوامل ژنتیکی و ارثی به عنوان عامل مهم در علت اختلال­های یادگیری اشاره می­کنند. همچنین عوامل محیطی و دارویی عواملی هستند که در علت اختلال یادگیری اشاره می­شود.

ساختار مغزی

برخی بر این اعتقاد هستند که اختلال یادگیری ناشی از تفاوت در ساختار مغزی می­باشد و نقش عوامل عصب­شناختی بیشتر از عوامل محیطی است.تفاوتهای ساختاری،به مواردی از قبیل اندازه­ی نواحی گوناگون مغز، اشاره دارد و کارکرد آن، به فعالیت درمغز اشاره می­کند.در نواحی مغزی دانش­آموزان با اختلال یادگیری و دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری تفاوت­هایی مشاهده شده است. تصاویر مغزی و مطالعات عصب­روان­شناختی دلالت بر این دارند که در لوب پیش­فرونتال و فرونتال افراد با اختلال یادگیری ناهنجاری­های سوخت­و­سازی رخ می­دهد. بنابراین محققان زیادی معتقدند که رابطه قوی میان اختلال یادگیری و بدکارکردی مغز وجود دارد.

یادگیری به ارتباط میان نورون­ها بستگی دارد. ارتباط­های میان نورون­ها در مغز کودکان بیشتر از مغز بزرگسالان است. روند رشد نورون­ها بین سن 2 تا 11 سالگی به اوج خود می­رسد ولی متأسفانه دانش­آموزان با اختلال یادگیری قبل ازورود بمدرسه ویاحتی تا پایه سوم یا چهارم نیز شناسایی نمی­شوند.گاهی بدکارکردی بیوشیمیایی که بر انتقال­دهنده­های شیمیایی اثر می­گذارند ممکن است با اختلال یادگیری رابطه داشته باشند.

ژنتیک

برخی معتقدند که احتمال بروز اختلال یادگیری در خانواده­هایی که پدر و مادر اختلال یادگیری داشتند بیشتر اتفاق می­افتد تا خانواده­هایی که والدین عادی دارند. حدود 45-35 درصد از خویشاوندان نزدیک ؛ والدین، خواهران و برادران, فرد دارای اختلال یادگیری، اختلال در خواندن دارند.

محققان بیان می­کنند که کروموزوم 6 و 15 در اختلال خواندن نقش دارد. تأثیر ژنتیک در اختلال­های خواندن در دختران بیشتر از پسران است.

عوامل محیطی

عوامل محیطی نیز نقش مهمی در بروز اختلال یادگیری دارند. فرزندپروری نامناسب می­تواند فرزندان خانواده را در معرض اختلال­های یادگیری قرار دهد. شرایط اقتصادی اجتماعی نیز عاملی است که در توانایی یادگیری افراد تأثیرگذار است. خانواده در موفقیت‌های تحصیلی دانش­آموزان نقش مهمی دارد. حمایت­­های عاطفی قوی میان اعضای خانواده فرآیند یادگیری را تسهیل می­کند. مادران دانش­آموزان با اختلال یادگیری نسبت به توانایی­ها و پیشرفت تحصیلی فرزندان­شان انتظار و توقع کمتری دارند.

عوامل دارویی

عوامل قبل از تولد، دیابت، مننژیت، مشکلات قلبی، سوء مصرف الکل و غیره می­توانند در اختلال یادگیری نقش داشته باشند. همچنین، تراتوژن­ها عواملی هستند که اگر افراد درمعرض سطوحی ازآنها قرار گیرند،اگر مقدار آن در حدی نباشدکه فرددچار کم‌توانی­ذهنی شود، همین مقدار ممکن است باعث اختلال در یادگیری گردد.

منبع

لشگری،حمیده(1392)، مشکلات رفتاری دانش­آموزان با اختلال‌های یادگیری،پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم­تربیتی و روان­شناسی شیراز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0