شيوه هاي مداخله

مهارتهاي ايجاد شده در R. E  مهارتهايي هستند که براي کمک به ارضاي شديدترين تمايلات خانواده ها، و تقريباً در همه­ي فرهنگ­ها کاربرد دارند. اين تمايلات شامل عشق، دلسوزي، تعلق، اعتماد، وفاداري، امنيت و لذت هستندکه در بين بقيه از اهميت بيشتري برخودارند. اگر هر شرکت کننده اين تمايلات رابراي همسرش و براي ساير اعضاي خانواده ارضا کند، به عنوان يک کارکرد رواني-اجتماعي اساسي که در روابط رمانتيک صورت گرفته، تلقي مي شود که با ايجاد يک جو مراقبتي پايدار، عشق و صميميت، عزت نفس و رشد رواني فردي هر يک از اعضا را تقويت مي کند. پاسخهاي دلسوزانه مي­تواند عامل بسيار مهمي در ارتقاي امنيت و پايداري پيوند زناشويي، و ايجاد روابط صميمانه­ي سازنده و پايداري براي رشد شخصي باشد.

بعبارتي از ديدگاه R. E  آنچه در  بلند مدت مهم است ودردوره­هاي R. E  بدست مي­آيد روابط زوجي سالم، توانايي حل مساله به روشي دو سونگر و منصفانه، توانايي حفظ جو مراقبتي  در طول بحث و حل مساله، توانايي اتخاذ ديدگاه فرد ديگر، توانايي تعامل با ديگر شركت كنندگان، توانايي به وضوح  ديدن خود و ديگري؛ بدون سوگيري، توانايي مانع شدن يا كاهش دادن چرخه ها ي تعامل منفي-منفي و خشم، توانايي تغيير در الگو هاي رفتاري مورد انتظار فرد، كمك به فرد جهت  رسيدن به تغييرات مطلوب مورد انتظار خودش و كمك به شريك خود تا تغييراتي را كه مي­خواهد انجام دهد.

اين­ها هم تغييراتي هستند كه از طريق تسلط بر مهارتهاي برنامه R.E ايجاد مي شوند. ساير جوانب ايجاد و تداوم روابط در نظر گرفتن تصوير كامل هنگام بحث بر سر يك تعارض يا مشكل را شامل مي­شود.در اين شرايط جنبه­ي ناقص وخيلي رايج، از قلم انداختن افكار واحساسات مثبت در مورد  طرف مقابل است. با ايجاد پنداشت مثبت، افكار واحساسات منفي زير افكار و احساسات مثبت پوشانده مي­شود و رابطه­اي دوستانه ايجاد مي­شود. در يك رابطه­ي دوستانه انگيزه براي تغييرخيلي افزايش مي­يابد.

يك اصلي اساسي كه موجب تغيير ساختاري در رفتار و ارتباط مي شود اين است كه احساس­ها و عواطف مهم صادقانه ابراز شوند، به طوري كه عزت نفس طرف مقابل تهديد نشود. بدين سان فرد ياد مي­گيرد كه  خود را به روش دلسوزآنهاي ابراز كند. اين حالت نوعي از ابرازگري است كه طي آن توانايي فرد براي فهم و پذيرش افكار و احساس گوينده بهبود مي يابد و تفاهم دلسوزانه­تر و پذيرش بالاتري را به گوينده انتقال مي دهد، واين هم به نوبه ي خود گوينده را راحت­تر ميكند تا به صورت باز و صادقانه و دلسوزانه خودش را ابراز كند. در حقيقت صداقت و دلسوزي دو ارزشي هستند كه از طريق R. E  ارتقا يافته و تقويت مي­شوند. كاربرد صحيح اينها در روابط بين فردي، فرد را به ارتقاي ارزش سوم يعني منصفانه بودن هدايت مي كند.

در برنامه ها و درمان هاي R. E  زوجها 9 مهارت به هم پيوسته را ياد مي گيرند كه کيفيت روابط را افزايش مي­دهد. استفاده از اين مهارت­ها تعاملات را به احترام، فهم، همكاري و مراقبت دو طرفه­ي بيشتري هدايت مي­كند. در ادامه تعريف كوتاهي از هر مهارت ارائه مي­شود. به دليل كمبود جا در اين بخش به شرح رهنمودهاي خاصي كه براي هر مهارت تعريف شده است و به شركت كنندگان آموخته مي شود مي­پردازيم، اين مهارتها در حكم قواعد بازي هستند. زماني كه قواعد پيگيري و دنبال شوند، رفتار ماهرانه ايجاد مي­شود.

مهارت ابرازگري شركت­كنندگان را قادر به فهم بهتر منابع استرس، نيازها و تمايلاتشان مي­سازد و به طريقي كه كمترين احتمال ايجاد و اكنش هاي دفاعي، اضطراب، خصومت و تعارض وجود داشته باشد و بيشترين احتمال فراخواني فهم همدلانه، همكاري و حمايت وجود داشته باشد، قادر به ابراز گري در مقابل ديگران مي شوند. مهارتهاي تخصصي، افراد را در فرايند حل تعارض و حل مساله به صورت سريع و موفقيت­آميز و با اضطراب كمتر، ياري مي­كند.

مهارت همدلانه، مشاركت كنندگان را براي فهم دلسوزانه­ي بيشتر از نيازهاي مراجعان در زمينه­هاي نيازهاي هيجاني، روانشناختي و نيازهاي بين­فردي و تمايلات ديگران و فراخواني رفتارهاي باز، صادقانه، قابل احترام و اعتماد، مشترك، رفتارهاي هم حسي، نظارتي و صميمي با ديگران با سرعت و ميزان بيشتر آماده مي سازد.  مهارت بحث و مذاكره به زوج ها براي حفظ فضاي هيجاني؛عاطفي مثبت آموخته مي­شود، تا زماني كه از موضوعات مشكل بحث مي­شود، از اين طريق از افزايش خشم جلوگيري شود. زيرا براي فهم احساسات عميق و ريشه­ي موضوعات لازم است كه موضوعات مشكل بصورت جامع تروموفقيت­آميزتر حل شود.

مهارت تسهيل­كننده:آماده سازي شركت­كننده­ها را در خروج از مارپيچ ارتباط منفي- منفي توانمند مي­كند و آنها را قادر به استفاده از مهارت­هايR. E  مي­كند. مهارت حل مساله يا تعارض شركت كننده را در ايجاد راه حل هاي خلاقانه براي مسايل قادر مي­سازد. يعني راه حل­هايي كه بيشترين ميزان ارضاي نيازهاي دو طرفه را دربر داشته باشند و عملي و قابل تداوم باشند.مهارت تغيير خود شركت­كننده­ها را قادر مي­سازد رفتارهاي نامطلوب خود را بر طرف كرده يا كاهش دهند و يا رفتار هاي مطلوب راافزايش دهند تا اينكه بتوانند در رسيدن به آنچه كه شريكشان مي خواهد و يا رسيدن به چيزي كه براي خودشان تعيين كرده اند، به توافق برسند.

از طريق مهارت كمك به تغيير ديگران شركت كنندگان مي­توانند به ديگران براي تغيير نگرش­هاواحساسات و رفتارهايشان كمك كنند، تا اهداف و توافقات فردي و بين فردي خودشان را محقق سازند. مهارت نگهداري يا تدوام شركت­كنندگان را براي حفظ سطوح بالاي مهارتها در طول زمان آماده مي­سازد. ما معتقديم كه عامل عمده ي اين تلقي ، روشي است كه شركت كنندگان  به اظهار ات خود ابراز گرانه ي شريك خود فكر مي كنند و پاسخ مي دهند.

منبع

عیسی نژاد،امید(1387)، اثربخشي غني سازي روابط بر بهبود كيفيت روابط زناشويي زوجين،پایان نامه کارشناسی ارشد،روانشناسی تربیتی، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0