شناسایی فرصت‌ها‌، تهدیدات و شرایط محیطی از دیدگاه اسلام

با توجه به گستردگی بحث در ارتباط با موضوع به شناسایی فرصت‌ها‌، تهدیدات و شرایط محیطی از دیدگاه مدیریت اسلامی بسنده می‌نماییم. یکی از وظایف و گام‌های اصلی برنامه‌ریزی جامع این است که در مورد تهدیدها و فرصت‌هایی که نیازمند عکس‌العمل هستند، به سازمان هشدار دهد تا سازمان بتواند برای نشان دادن عکس‌العمل مناسب، آماده شود. مسائل زیادی، ازجمله: شرایط محیطی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و نیز قوانین و مقررات دولت، می‌توانند فرصت‌ها و موقعیت‌های مناسبی برای سازمان ایجاد کنند، به‌گونه‌ای که ممکن است استفاده از آن فرصت‌ها برای سازمان نقش حیاتی داشته و برای رشد و توسعه و یا ابقای سازمان ضروری باشند. همچنین سازمان همواره با تهدیدها و خطراتی روبه‌رو است که باید برای مقابله مناسب با آن‌ها شیوه مناسبی اتخاذ نماید.از امیر مؤمنان حضرت علی (ع) سؤال شد که دوراندیشی در چیست؟ آن حضرت فرمود: «أَنْ تَنْتَظِرَ فُرْصَتَكَ وَ تُعَاجِلَ مَا أَمْكَنَك‏»؛ منتظر فرصت خود باشی و آنگاه‌که ممکن شد، شتاب کنی.

همان‌طور که استفاده از فرصت‌های به‌دست‌آمده، موفقیت سازمان را در دست‌یابی به اهداف خود تضمین می‌کند، توجه نکردن به فرصت‌ها و موقعیت‌های به‌دست‌آمده و از دست دادن آن‌ها یا استفاده مناسب نکردن از آن‌ها نیز موجب بروز مشکلاتی برای سازمان خواهد شد دراین‌باره نیز حضرت علی (ع) می‌فرماید: «بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَكُونَ غُصَّة»؛ از فرصت استفاده کن، قبل از اینکه تبدیل به غصه شود. در جریانی که از حضرت یوسف (ع) نقل شد، یک تهدید خطرناک و یک فرصت طلایی وجود داشت. خطر بزرگی که کشور مصر را تهدید می‌کرد، قحطی و خشک‌سالی هفت سال دوم بود؛ و فرصت بزرگ و موقعیت مناسبی که برای آن‌ها وجود داشت، امکانات مناسبی چون باران فراوان و زمین‌های مرغوب و قابل‌کشت در هفت سال اول بود. حضرت یوسف (ع) با شناخت دقیق آن‌ها، از آن فرصت طلایی به‌خوبی استفاده کرد و به‌وسیله آن به مقابله مناسب با تهدید خطرناک قحطی پرداخت.

منبع

محمدی، مرتضی (1393)، آسیب‌شناسی عوامل درونی و بیرونی نظام برون‌سپاری خدمات شهری، پایان‌نامه كارشناسي ارشد ،مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0