شصت و هفتمین گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آغاز به کار کرد

شصت و هفتمین گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آغاز به کار کرد

شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، هدف از برگزاری این گردهمایی را بررسی مسائل و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: مدیران و کارشناسان فرهنگی به صورت سالیانه در یکی از دانشگاه‌های کشور گرد هم می‌آیند و با ارائه تحلیلی از وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، راهکارها و سیاست‌های رونق‌بخشی بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را بررسی می‌کنند.
وی با اشاره به نقش این گونه هم‌اندیشی‌ها در راستای فراهم‌سازی فضای مطلوب‌تر و مناسب‌تر جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، افزود: مطرح شدن تجربیات مدیران فرهنگی و ایجاد تعامل بیشتر در این زمینه می‌تواند زمینه مناسب‌تری را برای فعالیت‌های آینده ایجاد نماید.
دکتر غفاری با تأکید بر اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در بدنه جامعه، تصریح کرد: بررسی مسائل و مشکلات معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برای کاهش آسیب‌های این حوزه، از جمله مهم‌ترین بخش‌های این گردهمایی است.
وی با اشاره به فعالیت‌های چشمگیر دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی، به تأثیرگذاری این پروژه‌ها در حل مسائل و مشکلات جامعه اشاره کرد و افزود: مجموعه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان و تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه بسیار چشمگیر و قابل تقدیر است.
در ادامه دکتر سیدمحمود مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر و فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: اگرچه آغاز کار این دانشگاه مربوط به زمان قبل از انقلاب است، اما مسیر رشد و پیشرفت دانشگاه صنعتی اصفهان در دوران پس از انقلاب طی شده است.شصت و هفتمین گردهمایی مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آغاز به کار کرد

وی با اشاره به جایگاه ویژه دانشگاه صنعتی اصفهان در میان دانشگاه‌های برتر کشور، دانشگاه‌های منطقه و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، افزود: می‌توان این دانشگاه را مولود شایسته انقلاب اسلامی قلمداد کرد که با پایه‌گذاری بسیار خوب و برنامه‌ریزی مناسب در طراحی اولیه، مسیر رشد، توسعه و پیشرفت را به خوبی دنبال کرده است.
دکتر مدرس هاشمی با اشاره به چشم‌انداز دانشگاه صنعتی اصفهان در افق ۱۴۰۴، گفت: بر این اساس دانشگاه صنعتی اصفهان دانشگاهی است با فضای علمی و فرهنگی پویا و باکیفیت که باید سه ویژگی “مرجعیت علمی و فناوری در آسیا”، “سرآمد در تربیت دانش‌آموختگانی توانمند در تراز جهانی” و “اخلاق‌مدار و نقش‌آفرین در توسعه کشور و تأثیرگذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود” را داشته باشد.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه نگاه فرهنگی، به مفهوم فرهنگ خاص و فعالیت‌های فوق برنامه نیست، افزود: نگاه فرهنگی یک نگاه عام و تأثیرگذار در همه شئون دانشگاه است.
وی با انتقاد از پایه‌گذاری و تدوین آیین‌نامه‌های دانشگاهی بدون توجه به نگرش‌های فرهنگی، به تأثیر این روال‌ها و آیین‌نامه‌ها در فعالیت‌های فرهنگی آینده اشاره کرد و گفت: متاسفانه اساس تدوین آیین‌نامه، عدم اعتماد به دانشجو بوده و هست و لازم است در حوزه فرهنگ به فعالیت‌های دانشجویی اعتماد بیشتری داشته باشیم.
دکتر مدرس هاشمی، اعتمادسازی، وفای به عهد و تعهد کاری را از جمله مباحث مهمی عنوان کرد که در طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال می‌شود.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تأکید بر اینکه روح آیین نامه‌ها باید مبتنی بر فرهنگ باشد، تصریح کرد: تغییر نگرش سخت‌ترین کار در یک دانشگاه است و تغییر روال ها بسیار طول می‌کشد اما با ایستادگی و تلاش باید در این مسیر حرکت کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه صرفاً محل ارائه آموزش یک تخصص خاص برای دانشجویان نیست؛ دانشگاه را محل شکوفایی استعدادهای انسان دانست و افزود: اگر این نگرش را دنبال کنیم باید در بسیاری از روال ها بازنگری نماییم.
دکتر مدرس هاشمی با اشاره به مشکلات مبانی تفکری و رفتارهای انسانی در جامعه؛ دانشگاه‌های کشور و نخبگان را از مهم‌ترین متولیان مبانی تفکری و اخلاق در جامعه دانست و افزود: نیازمند این هستیم که با تلاش بسیار زیاد مبانی تمدن ایرانی اسلامی را محقق نماییم.
وی با تأکید بر نقش پررنگ دانشگاه‌های کشور در این زمینه، بسترسازی و میدان دادن به تفکر، آزادی اندیشه و تضارب آرا برای پر کردن خلأ تفکری در جامعه را وظیفه دانشگاه دانست و افزود: این دیدگاهی است که در چندسال گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان دنبال نموده‌ایم.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین هدف از برگزاری این گردهمایی را به اشتراک گذاشتن تجربیات و مسائل گوناگون مدیران فرهنگی عنوان کرد و گفت: با توجه به نقش بسیار مهم مدیران فرهنگی در دانشگاه‌ها، باید با ایجاد فضای گفت‌وگو و رقابت برای دانشجویان، ذوق، اندیشه و مهارت افراد را به میدان آورد و استعداد آن‌ها را شکوفا نمود.
دکتر سید مهران نحوی با تأکید بر اینکه اعتماد یک رکن اساسی در فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود، افزود: به میدان آمدن ذوق و هنر و اندیشه موجب اجتماعی سازی و استقبال از فضای اجتماعی، خواهد شد.
وی با بیان اینکه باید با حفظ کرامت افراد، آزادی، عدالت و گفت‌وگو موجب به میدان آمدن اندیشه شویم، افزود: مجموعه این فعالیت‌ها باعث به‌وجودآمدن سرمایه اجتماعی و اعتماد در دانشگاه‌ها می‌شود.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، وظیفه مدیران فرهنگی را به میدان آوردن این استعدادها دانست و تصریح کرد: نقش ما، ایجاد محیطی است که مخاطب با احساس کرامت، آزادی و عدالت بتواند فعالیت نماید.
شصت و هفتمین گردهمایی سراسری مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، با جلسات سخنرانی‌، کارگاه‌ها و نشست‌های مشترک در ارتباط با موضوعاتی همچون دانشگاه اجتماعی، مسئولیت‌های اجتماعی و سیاستگذاری فرهنگی در دانشگاه، به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شده و تا فردا ادامه خواهد داشت.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

12 بهمن 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0