رویکردهای موثر رهبری بر توانمندسازي کارکنان

رویکردهای موثر رهبری بر توانمندسازي کارکنان:

1- مشخص بودن اهداف، مسئوليت ها و اختيارات در سازمان

کارکنان بايد از مسووليت ها و شرح وظايف خود، هدف و ماموريت سازمان و مراحل و فرآيندهاي کاري آن آگاهي داشته باشند.

2- غني­ سازي مشاغل و ارتقاي شغلي کارکنان

سازمان بايد به منظور به روزبودن اطلاعات فني و تخصصي کارکنان و افزايش محتواي شغلي آنها اقدام کند. همچنين به منظور برآورده کردن اصل جانشين پروري در سازمان بايد از فنون چرخش کاري استفاده کند.

3- روحيات و تعلق سازماني

به منظور برآورده کردن اين عامل بايد براي کارکنان در سازمان احترام گذارد و درجهت رفع مشکلات شخصي ياري و کمک کرد. براي ابداع، نوآوري و خلاقيت در کارکنان بايد زمينه­هاي مناسب فراهم شود و مديريت ارشد سازمان اطمينان حاصل کند که کارکنان تمايل به انجام اموري که به آنها واگذار شده است را دارند.

4- اعتماد، صميميت و صداقت

 سازمان بايد فضاي مثبت و روابط کاري دوستانه را بين کارکنان ايجاد کند و اعتماد بين مديران و کارکنان را افزايش دهد.

5- تشخيص و قدرداني

تناسب حقوق و دستمزد و پاداش دريافتي با کاري که کارکنان انجام مي­دهند، توزيع مناسب امکانات رفاهي و تناسب ارتقاي شغلي کارکنان با شايستگي آنها مي تواند عامل مطرح شده را در سازمان پوشش دهد.

6- مشارکت و کارگروهي

به کارگيري نظرات و ايده­هاي کارکنان در تصميم­گيري­ها و همکاري آنها در بهبود و پيشبرد امور سازمان، تفويض اختيار به کارکنان در سطوح مختلف، مشارکت دادن کارکنان در ارائه پيشنهاد جهت بهتر انجام شدن امور و کنترل امور انجام شده کارکنان توسط خودشان مي­توانند به عنوان عوامل مشارکت و کارگروهي در افزايش توانمندسازي کارکنان در سازمان­ها تاثيرگذار باشند.

7-  ارتباطات

شامل برقراري ارتباط و دسترسي آسان کارکنان به مديران و سرپرستان، شفافيت و روشن بودن ارتباطات کاري کارکنان با مديران و سرپرستان و اطلاع کارکنان از امور جاري اداره در ارتباط با حوزه کاري خود است.

8-  محيط کاري

از جمله عوامل موثر که کمابيش در سازمان ها روي آن تاکيد مي شود محيط کاري است. اهميت به ايمني و سلامت کارکنان در محيط کار، ايجاد موقعيت­هاي مناسب جهت ارتقاي شغلي کارکنان، کاهش فشار و تنش­هاي موجود در محيط کار مي­تواند از جمله موارد مرتبط با محيط کار باشد.

9- بهينه سازي فرآيندها و روش هاي کاري

شفاف و مشخص بودن گردش کار و اطلاعات در سازمان، مستندسازي روش­­هاي کاري و بازنگري دوره­اي و اصلاح روش­هاي کاري و ساده سازي امور از عوامل موثر در برآورده شدن بهينه­سازي فرآيندها و روش­هاي کاري است.

10- اطلاعات، دانش و مهارت شغلي

 جهت تأمين اين عامل وجود امکانات جهت توسعه مهارت­هاي شغلي در سازمان، وجود زمينه­هاي آموزش مؤثّر و کارا در سازمان و داشتن اطلاعات فني و تخصصي در ارتباط با پست­ها مي­تواند مفيد باشد.

منبع

رضائیان، رقیه(1393)، تاثیر مولفه هاي رهبری امنیت مدار بر رفتارکارکنان شبکه بهداشت ودرمان شهرستان بهشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0