روش های پیاده سازی معنویت در محیط کار

پیاده­ سازی معنویت در یک سازمان را می‌توان از دو منظر نگریست. دیدگاه اول سازمان محور و دیدگاه دوم، فرد محور است. رویکرد سازمان محور بیان می‌کند که معنویت باید در سازمان به مثابه یک کل اجرا و پیاده­ سازی شود. این رویکرد که توسط میتروف و دنتون پیشنهاد شده، بیان می‌دارد، از آن­جا که ترجیحات و علایق متعارض زیادی در میان افراد متفاوت وجود دارد، امکان ندارد که معنویت مبنای فردی داشته باشد، به جای آن سازمان باید تغییر کند.

دیدگاه دیگر در مورد پیاده سازی معنویت در محیط کار، رویکرد فرد محور است. در این جا سازمان از گرایش معنوی قدرتمندی برخوردار نیست بلکه باید با درخواست‌های معنوی کارکنانش همسو شود و آن درخواست‌ها را تشویق و ترغیب نماید. این دیدگاه فرض می‌کند که سازمان مجموعه­ای از افراد است و اینکه دیدگاه­های متفاوتی درباره معنویت در میان پرسنل سازمان وجود دارد. بر این اساس، مدل فرد محور پیاده­سازی یا تشویق معنویت با افراد شروع می‌شود. این چشم­انداز مطرح می‌کند که رهبران در سازمان‌های متعدد باید تلاش کنند تا گوناگونی معنوی را که اعضا در یک سطح فردی از آن برخوردارند، شناخته و بپذیرند. همان­طور که لیگ اظهار می‌دارد:

معنویت در مورد تصدیق این مطلب است که افراد استعداد فردی و روح منحصر به فردشان را با خود به سازمان می‌آورند. در شکل زیر مدل آزادی معنوی نشان داده شده است، این مدل پیاده ­سازی معنویت را در جایی که افراد در یک سازمان تشویق به بیان دیدگاه ­های شخصی شان از معنویت می‌شوند، نمایش می‌دهد.

منبع

نویدی، پرویز(1394)، بررسی رابطه بین رهبری خدمتگزار با سرمایه اجتماعی با تاکید بر نقش میانجی معنویت در محیط کار در میان کارکنان بانک کشاورزی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0