رابطه نیت ترک خدمت با ترک خدمت

نیت ترک خدمت ادراك تمایل به ترك خدمت  فرد نسبت به ترك خدمت می باشد، اگرچه فرد در حال حاضر در موقعیت شغلی خود مانده باشد. میل به ترك خدمت مترادف ترك خدمت پیش بینی شده است که به معنی احتمال ترك موقعیت شغلی توسط فرد می باشد. تعریف ترك خدمت پیش بینی شده، درجه اي است که فرد فکر می کند یا عقیده دارد که موقعیت فعلی اش را داوطلبانه ترك خواهد کرد.اکثر نظریه پردازان که قصد ترک خدمت را توضیح می دهند معتقدند که کارمندان شغل خود را ترک می کنند زمانی که نیازهایشان برآورده نشده و شغل جایگزین در دسترس باشد شغلی که باورهای کارکنان بیشتر از نیازشان را تامین کند.ميل و اشتياق آگاهانه براي ترك سازمان، قصد ترك خدمت  و استعفا تعريف مي شود كه الزاماً به استعفا و ترك واقعي منجر نمي شود بلكه به احتمال ترك رابطه با سازمان در آينده اي نزديك اشاره دارد. مي توان نتيجه گرفت كه قصد ترك خدمت مي تواند جانشين مناسبي براي ترك خدمت واقعي در اين پژوهش باشد. همچنين بايد بيان كرد كه خود قصد ترك خدمت نيز نتايج منفي را به بار مي آورد. كاركناني كه ميل به ترك خدمت در آنها بالا است، از لحاظ رواني از سازمان فاصله گرفته، تمركزشان بر روي كار كم مي شود كه اين مورد براي سازمان هزينه بر است.ضمن اینکه افرادی در سازمان وجود دارند که با وجود عدم رضایت از برخی عوامل، به دلیل روابط مثبت در محیط کار و یا یافت نشدن مشاغل بهتر موسسه متبوع خود را ترک نمی کنند. به عبارت دیگر می توان گفت دلائل افرادی که از سازمان خارج می شوند در تضاد کامل با دلائل ماندن سایر افراد سازمان نمی باشد. فردی که از یک سو از شغلش ناراضی  است و از سوی دیگر احساس می کند که احتمال یافتن شغلی در جای دیگر بسیار کم است، در آن صورت سازمان را ترک نخواهد کرد، ولی میزان تلاش و سرعت کار خود را کاهش خواهد داد و از تمام توانایی های خود استفاده نخواهد کرد. یافته های تحقیق نشان می دهد عوامل برون سازمانی، همچون مشکلات خانوادگی کارکنان نیز نقش مهمی را در این رابطه ایفا می کنند که نمی توان به آسانی از تاثیر آنها صرف نظر کرد.پژوهش ها نشان داده است که بین ترك خدمت پیش بینی شده و ترك خدمت واقعی پرستاران رابطه مستقیم برقرار می باشد.سه دليل براي استفاده از نيت ترك خدمت به جاي ترك خدمت واقعي وجود دارد:

اول) ترك خدمت به شرايط اقتصادي عمومي بستگي دارد. افرادي كه قصد ترك خدمت دارند، ممكن است فقط زماني اين كار را انجام دهند كه مشاغل جايگزيني در دسترس داشته باشند. مطالعات صورت گرفته با داد ه هاي واقعي ترك خدمت در يك دوره زماني خاص ممكن است نتايج متفاوتي را نشان دهند.

دوم) به زعم آيژن و فيشبين نيت رفتاري، شاخص مستقيمي از رفتار واقعي است. هرچند، كپلمن و همكاران  اظهار مي دارند نيات رفتاري افراد هميشه منجر به رفتار نشده و ممكن است با گذر زمان، نيات افراد دست خوش تغيير شود.

 سوم) تحقيقات قبلي دريافته اند نيت ترك خدمت، قوي ترين منادي ترك خدمت است.

منبع

رستمی ، ام البنین (1393-1394) ، رابطه جو اخلاقی  با نیت ترک خدمت از طریق رضایت شغلی  و تعهد سازمانی  پرستاران بیمارستانها ی دانشگاه علو م پزشکی رشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0