جلب مشارکت فرهنگی دانشجویان دستاوردهای دانشگاه را افزایش می دهد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: هر چه بتوانیم زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختارها و برنامه های مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیشتر نماییم، دستاورد بزرگی نصیب جامعه و دانشگاه می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، محمدهادی عسکری در نشست معاونان فرهنگی و معاونان دانشجویی دانشگاه های منطقه یک کشور با اشاره به اینکه دسترسی گسترده دانشجویان به فضای مجازی و مجموعه های تسهیلگر در این محیط ها، سبب شده است که مراجعه حضوری آنها به محیط های دانشگاهی و به دنبال آن تقاضای کنشگری درفضاهای فرهنگی کمتر شود از این رو هر چه بتوانیم زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختارها و برنامه های مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیشتر نماییم، دستاورد بزرگی نصیب جامعه و دانشگاه می شود.

وی با تاکید بر تفاوت زیست دانشجویی با زیست دانش آموزی اظهار کرد: دانشگاه امتداد یا تداوم کمی یا توسعه مقاطع قبل از دانشگاه نیست بر این اساس زیست دانشجویی واجد خصوصیاتی است که با زیست دانش آموزی متفاوت است.

مهندس عسگری اظهار داشت: وجه اصلی زیست دانشجویی نحوه شهروندی آن است. نقطه تمایز و افتراق دانشگاه و دانشجو از غیر خودش آنجایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و استقلال شخصی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه های اجتماع در ذهن و ضمیر دانشجو شکل می گیرد و از این رو متناسب با این موضوع در دانشگاه های ایران عرصه هایی برای فعالیت در قالب تشکل ها و گروه های دانشجویی شکل گرفته است.

مهندس عسکری تصریح کرد: در دانشگاه ها ما به یک هسته نرم افزاری فعالیت های فرهنگی نیاز داریم که جلب مشارکت دانشحویان، قانومندی فعالیت ها و پاسخگویی دانشجویان در برابر عملکرهای خود و پاسخگویی مدیران به دانشجویان از وجوه اصلی این هسته نرم افزاری است و اگر بتوانیم این سه عرصه را توامان پیش ببریم، فضایی مبتنی بر توانمند سازی و قابلیت حل مسائل برای دانشجویان شکل می گیرد و این امر موجب رضایت دانشجویان و افزایش مشارکت آنها خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات مشترک بین معاونان دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها گفت: سطح تاثیر گذاری این جلسات بسیار قابل توجه است به ویژه اینکه اگر ما زیست شبانه دانشجویان را که پس از پایان کلاس های آموزشی و در محیط خوابگاه آغاز می شود، جدی بگیریم می توانیم به یک میثاق مشترک برای جهت دهی به اوقات فراغت دانشجویان دست یابیم و از آن برای افزایش مهارت ها، توانمندی ها و توسعه شایستگی های کانونی دانشجویان استفاده کنیم.

م.ع ۶۰/ ر.ب ۴۵

منبع:سایت وزارت علوم/ تحقیقات و فناوری

10 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0