توجه به شرایط زمانی، شرط اساسی فعالیت های فرهنگی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم :

توجه به شرایط زمانی، شرط اساسی فعالیت های فرهنگی است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: شناخت شرایط زمانی و تحولات اجتماعی و فرهنگی برای فعالیت فرهنگی یک ضرورت است و بدون این شناخت کار فرهنگی به نتیجه لازم نمی رسد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکترغلامرضا غفاری در جمع مدیران و کارشناسان دفاتر سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها، با تقسیم بندی عرصه فعالیت فرهنگی به دو بخش اهداف و عملکرد اظهار داشت: اهداف مدیریت فرهنگی در دانشگاه ها در قالب قوانین و آیین نامه ها ابلاغ شده است و در زمینه عمل و کردار است که ما می توانیم با بحث و تبادل نظر روش اجرایی مناسب را انتخاب کنیم.
وی تصریح کرد: در مسئله انتخاب روش اجرایی در مدیریت فرهنگی، امکانات مادی و نیروی انسانی از بحث های اصلی است ولی مهم تر از امکانات مادی، شناخت محیط اجتماعی است.
دکتر غفاری تاکید کرد: بخشی از شناخت محیط دانشگاه، شناخت نظری است ولی شناخت تجربی از فضای کالبدی دانشگاه و نگرش و اندیشه دانشجویی نیز اهمیت بالایی دارد.
وی افزود: فعالیت فرهنگی نسبت به سایر فعالیت های دانشگاهی مانند امور آموزشی و پژوهشی بیشتر در معرض دید دانشگاهیان و مردم قرار دارد که این ویژگی در کنار حسنی که دارد آسیبی نیز دارد و آن اینکه گاهی حساسیت بالا و قضاوت های زودهنگام باعث ناتمام ماندن برخی از برنامه ها می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تجربه دانشجویان در فعالیت های فرهنگی به دلیل نقش رسانه ای دانشجو در جامعه به جامعه منتقل می شود و در زندگی پس از دانش آموختگی نیز جریان دارد بنا براین امور فرهنگی دقت ویژه ای می طلبد.
وی تاکید کرد: داشتن هرگونه نگرش خطی و محدود، کمکی به حل مسائل فرهنگی و دانشجویی نمی کند و ضرورت دارد به اندیشه ها، سلایق و خرده فرهنگ های دانشجویی داخل دانشگاه توجه شود.
دکتر غفاری افزود: برنامه فرهنگی نیازمند بازنگری مستمر است و با یک برنامه نمی توان در زمان زیادی به تمام مشکلات حوزه فرهنگ دانشجویی پاسخ داد.
دکتر زهرا پارساپور، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی وزارت علوم نیز در آغاز این نشست گفت: دانشگاه ها علاوه بر تولید علم وظیفه دارند انسان هایی اخلاق محور، خلاق و فرهیخته برای جامعه تربیت کنند.
وی افزود: شاخص های دانشجوی ایرانی در نظرات مقام معظم رهبری، قوانین آموزش عالی و دیدگاه های مسئولان عالی کشور روشن است و مدیران فرهنگی باید با توجه به این آرمان ها و اهداف فعالیت کنند.
دکتر پارساپور گفت: نشست مدیران و کارشناسان دفاتر سیاستگذاری و برنامه ریزی دانشگاه ها با هدف هم اندیشی و تبادل نظر برای انجام ماموریت های بخش فرهنگی دانشگاه ها تشکیل شده است تا افق روشن تری برای اجرا داشته باشیم.
م.ع ۶۰/ ر.ب ۴۵

منبع:سایت وزارت علوم /تحقیقات و فناوری

13 ابان 1397

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0