تعهد سازمانی

پورتر و همکاران ؛ تعهد سازمانی ،  را به معنی همسان سازی با یک سازمان و پیوند با آن تعریف می‌کنند.به نظر آنان تعهد سازمانی، حداقل از سه عامل زیر تشکیل شده است:

 الف)قبول داشتن سازمان و پذیرش اهداف و ارزش های آن

ب)آمادگی برای بذل کوشش قابل توجه و بیشتر

ج)علاقه مندی به حفظ عضویت در سازمان.

تعهد سازمانی بیان کننده حالتی است که کارکنان سازمان، هدفهایشان را معرف خود می دانند و و آرزو می‌کنند که در عضویت آن سازمان بمانند.

تعریف عملیاتی تعهد سازمانی:

تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان در نظر می گیرند.بر اساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در می آمیزد و از عضویت در آن لذت می برد.

تعریف تعهد عاطفی:

برخي كاركنان به اهداف و ارزش هاي سازمان، بسيار پايبند هستند و براي تحقق اهداف سازمانى، بسيار تلاش مى كنند و علاقه بسيارى به حفظ عضويت در سازمان دارند. اين نوع تعهد را تعهد عاطفي مي نامند. در اين حالت، فرد به اين دليل در سازمان مي ماند كه به رسالت وجودي ؛ مأموريت ، ارزش ها و اهداف آن، احساس و نگرش مثبتي دارد. فرد در سازمان مي ماند تا اهداف و ارزش هاى مذكور را كه باور عميق به آن دارد، تحقق بخشد. كارمنداني كه تعهد عاطفي بيشترى دارند، به ارزش هايشان بيشتر پايبند هستند و خود را به تحقق اهداف سازمان متعهد می دانند.

تعریف تعهد هنجاری

 فرد به دليل فشار هنجارها و اخلاقيات در سازمان مي ماند. فرد به دليل اينكه ديگران به دليل احساسات همكاران، توجه به كارفرما  ، درباره ترك سازمان قضاوت هايى درباره اش مي كنند، سازمان را رها نمي كند.آلن و میر ،  تعهد هنجاری را احساس تکلیف برای ادامه همکاری با سازمان تعریف کرده‌اند.

تعریف تعهد مستمر

تعهد مستمر، محصول فرايندهاي حسابگران هاي است كه يك كارمند به وسيله آنها، منافع متعددي مانند حقوق بازنشستگي و مستمري، ارشديت، مرتبه و موقعيت اجتماعي و دسترسي به شبكه هاي اجتماعي را كسب مي كند. اين منافع با خروج كارمند از سازمان، از بين خواهد رفت. براساس يافته هاى پژوهش هاى اخير، تعهد مستمر از سازه هاي فرعي ميزان ايثار و فداكاري شخصي در ارتباط با ترك سازمان، و فقدان گزينه هاي جايگزين تشكيل شده است .در واقع فرد به اين دليل در سازمان مي ماند كه بر اساس تحليل هزينه  منفعت نتيجه می گيرد كه نياز دارد بماند .

اهمیت تعهد سازمانی

تعهد و پایبندی می‌تواند پیامد‌های مثبت و متعددی داشته باشند.کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می‌کنند.مدیران باید تعهد و پایبندی کارکنان به سازمان را حفظ کنند و برای این امر باید بتوانند با استفاده از مشارکت کارکنان در تصمیم گیری و رفاهم کردن سطح قابل قبولی از امنیت شغلی برای آنان، تعهد و پایبندی را بیشتر کنند . باقری و تولایی؛  به بررسی تاثیر تعهد سازمانی کارکنان بر عملکرد سازمان پرداخته و به این نتیجه دست یافتند که تعهد سازمانی کارکنان میتواند احساس رضایت، تعلق، وابستگی و دلبستگی آن ها به سازمان، عملکرد شغلی مطلوبتر، کاهش خروج کارکنان از سازمان، رفتار اجتماعی فعال، عدم غیبت از کار، نوع دوستی و کمک به  همکاران و کاهش استرس شغلی و نیز موفقیت های مالی وافزایش اثربخشی و بهره‌وری سازمان را به همراه داشته باشد.

همچنین تعهد سازماني فراوان موجب افزايش بروز رفتارهاي شهروندي سازماني مى گردد. تعهد سازماني، تعلق عاطفي كه يك فرد به سازمان احساس مي كند،  به نحو معناداري با برخي از جنبه هاى رفتارشهروندي سازماني ارتباط دارد. افراد متعهد به سازمان، فداكاري، ملاحظه و وظيفه شناسي بيشتري نشان مي دهند. نحوه جامعه پذيري سازماني فرد و قراردادهاي روانشناختي، تأثير زيادى در ايجاد تعهد هنجاري دارد. قراردادهاي روانشناختي، بيانگر ادراك فرد از شرايط مبادله متقابل بين وي و سازمان است، يعني فرد تصور مي كند كه چه چيزي به سازمان مي دهد و در مقابل از سازمان چه انتظاراتي دارد .هر چقدر اين انتظارات بيشتر برآورده شود، تعهد بيشتر است.

منبع

کاکلیان،فرشته(1392)، پیامدهای مثبت سایبرلوفینگ در دانشگاه‌ها،پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت فناوری اطلاعات،موسسه آموزش عالی مهرالبرز

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0