تعریف مهارت چیست؟

عبارت است از توانایی تبدیل دانش به کنش ، به طوری که به عملکردی مطلوب، منجر شود . مهارت  های مدیریتی به مهارت هایی گفته می شود که به وسیله آن , شخص در وجود خود امکان به حرکت در آوردن اجزای یک مجموعه را برای حرکت متناسب همه اجزاء، به سوی اهداف تعیین شده فراهم می آورد. به عبارت دیگر صلاحیت و کیفیت کار مدیران از نظر مهارت های مدیریتی ، یکی از عوامل مهم استمرا موفقیت در سازمان است . مدیران برای داشتن کارآیی  لازم ، نیازمند مهارت های اساسی هستند.

پترسون: معتقد است که مهارت های مدیریتی باعث بهبود عملکرد مدیریت شده و به کمک آن ، سازمان به اهداف خود نائل می گردد. بر اساس نظر گیلسینگ و گایسترمدیران برای کسب موفقیت های متوالی و به دست آوردن فرصت های جدید ، باید به دنبال تحقیقات و اطلاعات راهگشا باشند.

ال تنت وای: ارتباط بین مهارت های راهبردی و عملکرد مدیران ، میانجی و جزءجدایی ناپذیر یکپارچگی  عرضه تولیدات است .مهارت انسانی ، توانایی  کار با افراد و درک و برانگیختن  دیگران هم در سطح فردی و هم در سطح گروهی است مدیران باید مهارت های انسانی  قوی را برای ایجاد ارتباط و برانگیختن و تفویض امور داشته باشند.

بوم: مهارت های مدیریتی را به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم کرد . مهارت های عمومی شامل : توانیی تصمیم گیری، قابلیت های ادراکی ، توانایی پردازش اثر بخش اطلاعات ، مهارت های رهبری، مهارت های ارائه و عرضه ، تشخیص استفاده از مفاهیم و استفاده از قدرت می باشند ؛همچنین
مهارت های اختصاصی شال مهارت های فنی و صنعتی می باشد.

مانتل و همکارانش: نیز مهارت های مدیران را در شش حوزه مهارت های ارتباطی ، سازمانی، تیم سازی، رهبری،سازگاریو مهارت های تخصصصی طبقه بندی کردند.

به نظر کاتز: مهارت توانایی ایی را نشان می دهد که قابل توسعه بوده و خود را در عملکرد نشان می دهد و به ندرت بصورت بالقوه است . او لازمه مدیریت اثر بخش را دارا بودن مهارت های سهگانه ، ادراکی ، انسانی و فنی می داند که هر کدام می توانند به طور مجزا پیشرفت کنند.

فهرست مهارت ها و توانایی هایی که مدیران باید از آن ها برخوردار باشند با اهمیت یکسان دائما در حال تکامل و تحول است . مدیرانی  می توانند در دنیای فناوری پیشرفته دوام بیاورند که به دنبال کسب معلومات باشند و به طور مدوام مهارت جدید را فراگیرند. رویکرد مهارتی به مدیریت با طبقه بندی مهارت های سه کاتز آغاز شد که او مهارت را برای مدیریت لازم می داند :مهارت  فنی،انسانی و مهارت ادراکی .علاوه برمهارت های سه گانه ای که کاتز از آنها یاده است ،

منبع

صالحی، ابوتراب(1394)، رابطه مهارتهای مدیران با پیشرفت تحصیلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0