بیستمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر کشور برگزار شد

به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی؛

بیستمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر کشور برگزار شد

بیستمین اجلاس رؤسای دانشگاه های برتر کشور امروزپنجشنبه هشتم آذرماه به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در مجتمع آموزشی و رفاهی وزارت نفت در محمود آباد استان مازندران، آغاز به کار کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، در این اجلاس دکتر سید حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به حول و قوه الهی، فرهنگ اقتصاد دانش بنیان به تدریج در حال مطرح شدن و نهادینه شدن در کشور است، اظهار داشت: مسئله چالش های اقتصادی در کشور و مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه بر وضعیت دانشگاه های کشورنیز اثرگذار بوده است.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه سخنان به ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت پرداخت و گفت: این امر، گفتمانی است که در کشورهای توسعه یافته نیز جاری است و آنها به دنبال بهبود وضعیت خود هستند به عنوان نمونه کشور انگلستان برای دانشگاه های خود نقش ناحیه ای قائل شده که بر این اساس دانشگاه ها به ۹ ناحیه تقسیم و یکی از وظایف مهم آنها تعامل با مسئولان عمرانی این نواحی است.

وی افزود: در این ساختار، دانشگاه ها بخشی از نیروی تصمیم گیرنده در مسائل آمایشی این نواحی و سرزمین ها هستند و آنها در حقیقت اقتصاد دانش بنیان را عملاً به این شکل دنبال می کنند و امید است دانشگاه ها ی ما هم بتوانند امکانات لازم را در زمینه فعالیت در حوزه اقتصاد دانش بنیان در اختیار داشته باشند و در این راه بیش از پیش بکوشند.

*در حال حاضر مسئله اساسی برای دانشگاه ها، موضوع اعتبارات و تخصیص است

دکتر صدوق گفت: در حال حاضر مسئله اساسی برای دانشگاه ها، موضوع اعتبارات و تخصیص است که دغدغه همه دانشگاهیان محسوب می شود. بنابراین به نظر می رسد که دانشگاه ها خود باید ابتکارات و نوآوری هایی داشته باشند که این چالش ها و مسائل را حل نموده و مسیر مناسب خود را طی کنند.

*یکی از ظرفیت های کشور این است که مردم ما علاقه مند هستند فرزندان خود را به دانشگاه ها بفرستند

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کشور ظرفیت هایی وجود دارد که باید از آنها بهتر بهره برداری کرد. یکی از این ظرفیت ها این است که مردم ما علاقه مند هستند فرزندان خود را به دانشگاه های با کیفیت بفرستند و ادامه مسیر زندگی خود را در محور تحصیلات عالی دنبال نمایند. باید از این موقعیت و ظرفیت موجود در کشور بهتر استفاده نمود.

وی افزود: به این ترتیب برای ما این وظیفه ایجاد می شود که با ارائه راهکارهای قانونی و مناسب، نسبت به جذب دانشجویان و آموزش کیفی به آنها به خصوص در دوره کارشناسی اقدام نماییم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از چالش های بزرگی که ما در دوره کارشناسی ارشد با آن مواجه هستیم، این است که گاهی دانشجویانی جذب این مقطع می شوند که شناخت و تسلط چندانی راجع به این حوزه دارند.

وی با تأکید بر این نکته که می توان پایان نامه های دوره های تحصیلات تکمیلی را در جهت رفع نقیصه ارتباط اندک دانشگاه ها با جامعه و صنعت هدایت و راهنمایی نمود، گفت: اگر حتی درصد اندکی از پایان نامه هایی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام می شوند، به مسائل اساسی و مبتلابه جامعه و کشور بپردازند، این امر می تواند مفید و سودمند باشد.

*اگر پایان نامه ها محتوای بهتری پیدا کنند و بر مسائل جامعه و کشور تمرکز نمایند، به خلاء ارتباط دانشگاه با صنعت پاسخ داده خواهد شد

دکتر صدوق ادامه داد: باید در جستجوی مسیرهایی بود که بار دروس تکلیفی دوره های تحصیلات تکمیلی کاهش یابد و پایان نامه ها دارای وزن محتوایی و کارآیی بیشتری شوند. در واقع، پایان نامه و رساله ها باید شناسنامه علمی هر دانش آموخته باشند. در کشورهای توسعه یافته نیز وضعیت همین گونه است و اساساً طولانی شدن دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور، چالش ساز خواهد شد. اگر پایان نامه ها محتوای غنی تری پیدا کنند و بر مسائل جامعه و کشور تمرکز نمایند، به خلاء ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت پاسخ داده خواهد شد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری افزود: اخیراً مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود، بیان داشتند که امیدواریم هر رساله و پایان نامه دارای حامی از بخش های دولتی یا خصوصی باشد. این امر میسر نمی شود مگر اینکه پایان نامه ها و رساله ها محتوای غنی تری داشته باشند.

دکتر صدوق افزود: کاهش روز افزون کیفیت پایان نامه های مقاطع تحصیلات تکمیلی باعث شده است که بازار کاذب و جعلی به اسم پایان نامه نویسی ایجاد شود. باید این مشکل را جدی گرفت و به نظر می رسد چاره کار در این باشد که تعداد دروس رسمی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارائه می شود، کاهش یابد و به بار محتوایی پایان نامه افزوده شود. در شرایط فعلی، این کار می تواند وضعیت پایان نامه ها را بهبود بخشد. با انجام این کار در کشورهای توسعه یافته بسیاری از چالش ها و مشکلات حل شده است.

در این نشست، دکتر صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر نادگران رئیس دانشگاه شیراز، دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر طالبی رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر مدرس هاشمی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر سید احمد خضری مدیر حوزه ریاست دانشگاه تهران و دبیر این اجلاس حضور داشتند.

ر.ب ۴۵/ ع.ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

9 اذر 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0