ابعاد طرح سازمان (ابعاد محتوایی چیست )؟

اندازه: اندازه سازمان عبارت است از بزرگی آن که به صورت تعداد افراد یا کارکنان مشخص می‌شود. بزرگی را می‌توان با توجه به یک واحد خاص، یک دایره، یک بخش یا کل سازمان مشخص کرد. از آنجا که سازمان‌ها سیستم‌های اجتماعی هستند، بنابراین معمولاً اندازه یا بزرگی آنها را برحسب تعداد کارکنان مشخص می‌کنند. شاخص‌های دیگری مثل کل فروش یا کل دارایی‌ها نشان دهنده اندازه و بزرگی سازمان هستند، ولی از دیدگاه و جنبه نیروی انسانی آنها نشان دهنده‌ی بزرگی سازمان نمی‌باشند.

فناوری سازمان: فناوری سازمان عبارت است از ماهیت زیرسیستم تولید، و شامل عملیات و روش‌های فرایند تولید (تبدیل اقلام مصرفی به اقلام تولیدی) می‌شود. نمونه‌هایی از فناوری سازمانی عبارت‌اند از یک کلاس درس در دانشکده یا یک پالایشگاه نفت (اگر چه اینها با هم تفاوت‌های زیادی دارند).

محیط: محیط شامل عواملی می‌شود که در خارج از مرز سازمان وجود دارند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از صنـعت، دولت، مشتری، عرضه کنـندگان کـالا و مؤسسات مالی. سازمان‌های دیگر از جمله مهم‌ترین عوامل محیطی هستند که بر یک سازمان اثر می‌گذارند.

اهـداف و استـراتژی سازمان:در این مقوله هدف و شیوه‌های رقابتی شرکت که آن را از سایر سازمان‌ها متمایز می‌کند، مشخص می‌شود. معمولاً هدف‌ها به صورت اسناد نوشته هستند، که بیان کننده و نشان دهنده مقصود غایی و همیشگی شرکت می‌باشند. استراتژی عبارت است از یک برنامه عملی که به موجب آن شیوه تخصیص منابع و فعالیت‌های شرکت در رابطه با محیط و در راه نیل به هدف‌هایش تعیین می‌شود. هدف‌ها و استراتژی‌های سازمان مشخص کننده دامنه فعالیت‌ها و رابطه‌‌ای است سازمان با کارکنان، مشتریان و رقبای خود دارد.

 فرهنگ:  فرهنگ سازمان نشان دهنده‌ی مجموعه‌‌ای از ارزش‌ها، باورها، هنجارها و تفاهم‌هایی است که سازمان در آنها با کارکنان وجوه مشترک دارد. امکان دارد که این ارزش‌ها مربوط به نوعی رفتار و رعایت برخی از اصول اخلاقی، تعهد در برابر کارکنان، کارایی یا ارائه خدمت به مشتری باشند، که همه آنها به عنوان ابزار و وسایل مورد استفاده قرار می‌گیرند و اعضای سازمان بدان طریق به یکدیگر مرتبط می‌شوند. فرهنگ سازمان چیز نانوشته‌‌ای است ولی با توجه به شعارها، جشن‌ها، نوع لباس و نمای سازمان قابل مشاهده است. سیزده بُعد ساختاری و محتوایی که در اینجا برشمردیم به یکدیگر وابسته اند. برای مثال بزرگی سازمان، نوع فناوری و محیط پایدار باعث می‌شوند تا سازمانی به وجود آید که از نظر رسمی، تخصصی و متمرکز بودن در سطح بالایی قرار داشته باشد. در بخش‌های بعدی به صورتی مفصل‌تر درباره‌ی روابط این سیزده بُعد سازمانی بحث خواهیم کرد.اینها ابعاد مبنایی هستند که می‌توان بدان وسیله ویژگی‌هایی از سازمان را سنجید و تجزیه و تحلیل نمود، زیرا از طریق مشاهده تصادفی امکان پذیر نیست، و این ابعاد اطلاعات مهمی ‌درباره‌ی سازمان ارائه می‌کنند. برای مثال به مطلبی که در زیر آمده است توجه نمایید.

منبع

نسرانی ، غلامرضا (1394) ، بررسی رابطه  ساختار سازمانی و کار آفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقردر شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی ،دانشگاه خوارزمی پردیس بین الملل کرج

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0