اهمیت بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی روشی سیستماتیک است برای حمایت از تغییر رفتارهای مرتبط با سلامت، خدمات انسانی،مسائل و معضلات محیطی و اجتماعی، که مبتنی بر اصول و فرایند های بازاریابی تجاری است. مفاهیم شش­گانه رویکرد بازاریابی اجتماعی عبارتست از: تمرکز بر  تغییر رفتار به عنوان بدنه اصلی، مداخله یا نفوذ نشأت گرفته از مخاطب، بخش بندی یا گروه بندی گروه مخاطبین به گروه­های کوچکتر، گروه­های همگن، استفاده از نظریه تبادل برای ایجاد تعادل و توازن بین هزینه و منافعی که یک مخاطب در ارتباط با یک رفتار خاص با آن سروکار دارد، در نظر داشتن رفتارهای رقیب ممکن که است برای مخاطب جذاب­تر از رفتار موردنظر باشد و استفاده از استراتژی چهارگانه سنتی بازاریابی تجاری یعنی محصول، قیمت، مکان، و فعالیت های ترویجی. این موضوع که بسیاری از معضلات اجتماعی دارای ریشه­ های رفتاری است مورد پذیرش همگان قرار گرفته است. بازاریابی اجتماعی مجموعه ای از ابزارها(افراد، محصول، قیمت، فعالیت های ترویجی و مکان) را با هدف نهایی تغییر رفتار مخاطبین هدف به خدمت می­گیرد. هنگامی که نیاز به تغییر رفتار در بین گروهی از افراد احساس می­شود در حقیقت باید با استفاده از برنامه ­های کارا و اثربخش رفتارهای زیان­آور مثل مصرف دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، آسیب­رسانی به محیط زیست، نادیده گرفتن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و… را متوقف نمود و یا از طریق برنامه­های تشویقی و پیام­های مناسب افراد را به بروز رفتارهای مطلوب اجتماعی از جمله رعایت برنامه­های مرتبط با سلامت، استفاده از کمربند ایمنی در هنگام رانندگی و یا محافظت از محیط زیست در قالب رعایت مقررات و قوانین شهروندی تشویق کرد. بازاریابی اجتماعی می­تواند به صورت سیستماتیک با بکارگیری تکنیک های بازاریابی تجاری مسئولین بخش­های مرتبط را در این مسأله یاری دهد.در حقیقت بازاریابی اجتماعی تلاش می­کند مشکلات اجتماعی را از طریق تغییر عقایدی که در ذهن افراد نفوذ نموده و تثبیت شده است و همچنین رفتارهای مرتبط با این عقاید که دارای آثار زیان آوری بر سلامت مصرف کننده می­باشد، حل نماید.

قوانین و مقررات و برنامه­های آموزشی نیز از جمله روش های کنترل رفتار محسوب می­شود، اما بازاریابی اجتماعی با آموزش که تلاش می­کند با ارئه اطلاعات دیدگاه افراد را تغییر دهد متفاوت است. آموزش تنها زمانی می­تواند ابزار مؤثری برای تشویق یک رفتار مطلوب محسوب گردد که افراد با علاقه شخصی خودشان برای درگیرشدن در رفتار مورد نظر برانگیخته شده باشند و اطلاع رسانی به آنها در مورد گزینه­های موجود برای تشویق به پذیرش داوطلبانه رفتار کفایت کند، از طرف دیگر این قوانین و مقررات، افراد را با اجبار به رفتار به شیوه مطلوب اجتماعی وادار می­کند .این رویکرد زمانی مورد استفاده قرار می­گیرد که توقف رفتار نامطلوب از نظر گروه مخاطب هدف دارای منفعت باشد و استفاده از پاداش برای تغییر آن از نظر اجتماعی مطلوب نیست. علاوه بر این، قوانین و محدودیت های قانونی به نظارت مداوم و استفاده از اجبار نیاز دارد که هزینه های اجرا را افزایش داده و در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد اختلاف در میان طراحان برنامه­ها شود.برخلاف آموزش و محدودیت های قانونی، عنصر زیربنایی فعالیت های بازاریابی اجتماعی تبادل است، به این معنا که افراد در رابطه با منابع با ارزشی همچون کالا، خدمات، همکاری و اطلاعات بر اساس فرایند تبادل به هم وابسته­اند. زمانی­که مسئله درگیرشدن در بحث بازاریابی اجتماعی مطرح می­شود، آژانس­ها از نوعی تبادل برای ارائه یک محصول اجتماعی استفاده می کنند که منافع ملموس و ناملموس حاصل از درگیر شدن در این ارتباط، مشخصا به گروه مخاطب هدف برمیگردد، و مزیتی که آژانس­ها در این ارتباط کسب می­نمایند در حقیقت حمایتی است که از جانب مخاطبین دریافت می­کنند. بنابراین، زمانی که علاقه شخصی برای درگیرشدن در یک رفتارخاص در میان مخاطبین وجود نداشته باشد و همچنین زمانی که قوانین و مقررات برای تغییر اجباری رفتار نامناسب باشد، بازاریابی اجتماعی می­تواند رهکارهای مناسبی در اختیار طراحان قراردهد .با توجه به مطالب فوق می­توان دریافت که چرا امروزه هم سازمان­های تجاری و هم سازمان­های غیرانتفاعی به استفاده از برنامه­های بازاریابی اجتماعی روی آورده اند، به ویژه در حوزه هایی که مداخله برنامه­های آموزشی و قوانین و مقررات موفقیت ­آمیز نباشد. درحقیقت بازاریابان اجتماعی می­توانند برای تغییر و اصلاح رفتار از قوانین و مقررات به شیوه ای استفاده نمایند که بازایابان تجاری نمی­توانند.

منبع

قاسمی،فاطمه(1393)،تحلیل تاثیر آمیخته بازاریابی اجتماعی بر اثر بخشی تبلیغات شهرب در شهرداری اصفهان،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد.

از فروشگاه بوبوک دیدن فرمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0