اهميت کيفيت زندگی کاری

کيفيت زندگی کاری برنامه جامعي است که نيازها و الزامات زيادي را در نظر دارد. بنابراين، مي‌توان ديدگاه کيفيت زندگي کاري را شامل مديريت کيفيت، غني‌سازي شغل، رويکرد چانه‌زني دسته‌جمعي، فرصتهاي شغلي مساوي، بهداشت رواني شاغل، طراحي شغل، دموکراسي صنعتي، مديريت مشارکتي و مانند اينها به شمار آورد. هر سازماني به دلايل زير به کيفيت زندگي کاري اهميت مي‌دهد:

1- کيفيت زندگي کاري به عنوان فرهنگي که سطح بالايي از تعهد متقابل را بين افراد و سازمان به وجود مي‌آورد. به اين معنا که افراد به اهداف سازمان و توسعه آن متعهد باشند و سازمان نيز به نيازهاي افراد و بالندگي آنان متعهد باشد.

2- کيفيت زندگي کاري به عنوان يک هدف که بهبود عملکرد سازماني را از طريق ايجاد مشاغل و محيط‌هاي کاري و چالشي‌تر، راضي‌کننده‌تر و مؤثرتر براي افراد در کليه سطوح سازمان فراهم مي‌کند.

3- کيفيت زندگي کاري به عنوان يک فرايند که موجبات تحقق اهداف سازمان را از طريق دخالت دادن و مشارکت فعال کليه افراد سازمان فراهم مي‌نمايد.

4- کيفيت زندگي کاري پديده‌اي است که امروزه از مرز سازمان و شرکت فراتر مي‌رود و اثرات آن در زندگي خصوصي فرد و خارج از سازمان نيز قابل مشاهده است.

5- کيفيت زندگي کاري باعث استفاده بهتر از مهارت نيروي کار شده و التزام کارکنان را نيز افزايش مي‌دهد.

6- کيفيت زندگي کاري باعث افزايش رضايت شغلي و کاهش استرس شغلي مخرب مي‌شود.

7- کيفيت زندگي کاري تمامي جنبه‌هاي زندگي کاري را در نظر مي‌گيرد و با ديدي جامع به آن مي‌نگرد.

8- اهميت ديگر كيفيت زندگي كاري وجود رابطه بين كيفيت زندگي كاري و كيفيت زندگي است، در واقع بهبود كيفيت زندگي كاري و كيفيت كاري با يكديگر وابستگي دارند. مفهوم كيفيت زندگي كاري با يك جنبه مهم مسئوليت اجتماعي سروكار دارد. بدين سبب كه آنچه براي افراد در محيط كار حادث مي‌شود، ممكن است تسري يابد و بر روي جنبه‌هاي زندگي غيركاري كاركنان اثر بگذارد. لذا هرگونه كاستي در كيفيت زندگي كاري موجب خواهد شد كه كيفيت زندگي كاركنان بطور كلي پايين مي‌آيد.

اهميت کيفيت زندگي کاري زماني است که در سازمانهايي با ماهيت فرهنگي مطرح مي‌شود، ابعاد ديگري مي‌يابد؛ چرا که منزلت هر جامعه‌اي تا حدود زيادي به فرهنگ آن جامعه وابسته است. بنابراين برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي، آثار ميان‌مدت و بلندمدتي بر جاي مي‌گذارد که خسارت خطاها و انحرافات آن به سادگي جبران نشده و هزينه آن را يک يا چند نسل از جامعه بايد بپردازد. از سوي ديگر با عنايت به تغييرات سريع فرهنگي و لزوم تطابق و انعطاف برنامه‌ريزي در سازمانهاي سياست‌گذار فرهنگي با محيط بيروني و لزوم جذب خلاقيت‌ها براي رويارويي با اين تغييرات رو آوردن به اجراي فنون کيفيت زندگي کاري قادر است زمينه مناسبي را براي انديشمندان و انديشه در رويارويي با مشکلات فراهم آورد.

منبع:

قلاوندی، حسن(1389). تحلیل روابط بین کیفیت زندگی کاری ولنگر های مسیر شغلی با منظر عملکرد سازمانی اعضای هئیت علمی دانشگاه ها، پایان نامه دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشاسی دانشگاه اصفهان.

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0