اندازه  و تکنولوژی در سازمان چیست ؟

اندازه : عبارت است از بزرگی آن كه به صورت تعداد افراد یا كاركنان مشخص می‌شود». «سازمان‌های كارآفرین اغلب سازمان‌های كوچكی هستند؛ اما این بدان معنا نیست كه در آینده نیز این وضع باقی بماند. امروزه سازمان‌های بزرگ با سازو كارهای خاص مثل شركت‌های «خود مختار تحت پوشش، سعی می‌كنند شرایط را طوری فراهم آورند كه هم از مزایای سازمان‌های بزرگ بهره مند شوند و هم از مزایای كارآفرینی».

تكنولوژی سازمان: «تكنولوژی سازمان عبارت است از ماهیت زیر سیستم تولید و شامل عملیات و روش‌های فرآیند تولید (تبدیل داده به ستاده) می‌شود».اگر فرض تعیین كننده بودن تكنولوژی وجود داشته باشد در سطح شغل بوده و بیشتر در سازمان‌های كوچك و در اشكال ساختار درون یا نزدیك فعالیتهای هسته عملیاتی واحد سازمان كاربرد دارد و میزان تكراری بودن، اساسی ترین عامل مشترك در اغلب بررسی‌های صورت گرفته راجع به تكنولوژی است. تكنولوژی تكراری با پیچیدگی كم و رسمیت زیاد همراه است و اگر رسمیت كم باشد تكنولوژی با تمركز گرایی رابطه مثبت دارد. ولی تعمیم تأثیر تكنولوژی بر رسمی بودن باید با احتیاط صورت گیرد زیرا اگرچه این دو با هم رابطه دارند اما تردیدهایی هم در این مورد وجود دارند.

منبع

نسرانی ، غلامرضا (1394) ، بررسی رابطه  ساختار سازمانی و کار آفرینی استراتژیک در واحدهای جهاد دانشگاهی مستقردر شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی ،دانشگاه خوارزمی پردیس بین الملل کرج

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0