اعلام آمادگی بیش از ۷۰درصد دانشجویان برای دفاع از کشور

اعلام آمادگی بیش از ۷۰درصد دانشجویان برای دفاع از کشور

رئیس سازمان امور دانشجویان، گفت: در یک نظرسنجی دانشجویی، بیش از ۸۰ درصد دانشجویان به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند و بیش از ۷۰ درصد آنها برای دفاع از کشور در موقع بروز خطر اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر مجتبی صدیقی در همایشی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لاهه هلند برگزار شد، گفت: جمعیت دانشجویی کشور از ۱۷۰ هزار نفرِ در اول انقلاب به چهار میلیون نفر افزایش یافته است. ورود به دانشگاه دیگر رویای دست نیافتنی نیست و هر جوانی می‌تواند از این امکان استفاده کند.
وی خاطر نشان کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پذیرش دانشجو در ۸۵ درصد رشته محل‌ها بدون کنکور صورت می‌گیرد و تنها ۱۵ درصد ظرفیت نیاز به شرکت در آزمون دارد.
دکتر صدیقی با اشاره به پیشرفت‌های علمی پژوهشی جمهوری اسلامی در سطح جهان، یادآور شد: ایران در تولید علم به رتبه ۱۶ جهان رسیده است و تعداد مقالات داغ و پراستناد، رتبه‌های ۳۵ و ۲۲ جهانی را کسب کرد؛ همچنین ۲۰ درصد از مقالات با همکاری دانشگاه‌های خارجی منتشر شده است.
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود در کشور هلند به فناوری‌های پیشرفته ایران در حوزه ماهواره اشاره کرد و افزود: فناوری‌های ایران در حوزه ماهواره روی لبه مرزهای علم و فناوری حرکت می‌کند؛ پرتاب اخیر ماهواره اگرچه به توفیق نهایی نرسید ولی با توجه به تجربه گرانقدر آن، در کمتر از یک‌سال نسخه بعدی ساخته خواهد شد.
دکتر صدیقی تصریح کرد: تعداد پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و میزان فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان رشد چشمگیری داشته است. علاوه بر این، دو هزار و ۸۸۸ ایده به مرحله تجاری‌سازی رسید و در سال ۱۳۹۶ نیز ۲۶۳ میلیون دلار محصول شرکت‌های دانش بنیان صادر شده است.
رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: در این دهه باید نسبت به نهادسازی نقاط برجسته عملکرد و تبدیل توفیق‌های نقطه‌ای به جریان و نهاد اهتمام ورزیم. همچنین با بازنگری عملکرد، اولویت را به کیفیت بخشی فعالیت‌ها اختصاص دهیم، همانگونه که طرح آمایش درصدد بهبود کیفیت عملکرد آموزش عالی است.
وی افزود: باید عقلانیت همراه با روحیه انقلابی را به مسئولان و جامعه یادآور شویم و اصرار بر داشته‌های فراوان و نقطه اشتراک و اتکا در هویت ملی داشته باشیم. در نظرسنجی های عمومی و دانشجویی به عرق ملی و علاقه به کشور اعتقادی عمیق نشان داده شده است.
دکتر صدیقی تاکید کرد: در دهه پیش رو، دمیدن روح تازه در اداره کشور ضروری است و پوست‌اندازی مدیریت‌ها و جوان‌گرایی همراه با بهره‌گیری از تجربیات گرانقدر قبلی لازم به نظر می‌رسد. استقبال از شفافیت در عملکردها و پاسخ‌گویی همه به کمک ابزارها و فناوری‌های نو از جمله بهره‌گیری از فضای مجازی لازم است.
به گفته وی، بازگشت به اخلاق و حاکمیت اصول اخلاقی به عنوان گمشده سال‌های اخیر برای همه ضروری است. هر چه از دوران و فضای ایثار و از خودگذشتگی اوایل انقلاب و دفاع مقدس دور شدیم، خودخواهی و فردگرایی‌ها بیشتر شد که نتیجه‌ای جز کاهش سرمایه اجتماعی در بر نداشت. در یک کلام، اصلاح از درون و اتکا به نیروهای لایزال خود و توکل بر خداوند، تنها راه پیشرفت و حرکت رو به جلو در دهه پنجم انقلاب اسلامی است.
دکتر صدیقی اظهار امیدواری کرد: افرادی که در حال کسب علم در این محیط هستند با موفقیت برای خدمت به کشور باز خواهند گشت.
گفتنی است در این همایش علیرضا جهانگیری سفیر ایران در هلند، قادر قربانی اصل رایزن علمی ایران در منطقه شنگن و همچنین تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های هلند نیز حضور داشتند.
ل.م ۵۴/ ع. ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم / تحقیقات و فناوری

15 بهمن 1397

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0