اصول مسؤولیت ­پذیری در سازمان کدامند ؟

مسؤولیت پذیری، تعهد تصمیم گیرندگان برای اقداماتی است که به طور کلی علاوه برتأمین منابع خودشان، موجبات بهبود رفاه جامعه رانیز فراهم می آورد. در این تعریف عناصر چندین وجود دارد:

  1. مسؤولیت­پذیری یک تعهد است که موسسات باید در قبال آن پاسخگو باشند.
  2. موسسات مسئولند که از آلوده کردن محیط زیست، اعمال تبعیض در امور استخدامی، بی توجهی به تأمین نیازهای کارکنان خود، تولید کردن محصولات زیان آور و نظائر آن که به سلامت جامعه لطمه می­زند، بپرهیزند.
  3. سازمان­ها باید با اختصاص منابع مالی، در بهبود رفاه اجتماعی مورد قبول اکثریت جامعه بکوشند این قبیل اقدامات عبارتند از: کمک به فرهنگ کشور و موسسات فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی به طور کلی.
  4. چون سازمان تاثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند لاجرم چگونگی فعالیت آنها باید به گونه ای باشد که در اثر آن زیانی به جامعه نرسد و در صورت رسیدن زیان، سازمان­های مربوطه ملزم به جبران آن باشند .به عبارت ساده ، سازمان­ها باید به عنوان جزئی مرتبط با نظام بزرگتر که در آن قرار دارند عمل کنند چون نظام های فرعی کل نظام اجتماعی را شکل می دهند.

ده بعد اصلی از اصول بیان شده در مورد مسؤولیت پذیری اجتماعی سازمان

      – تعهد به جامعه

       – مشارکت ذینفعان

        – بهبود کیفیت زندگی

       – توسعه اقتصادی

      – پیاده سازی کسب وکار اخلاقی

      – قانون مداری

      – اقدامات داوطلبانه

      – حقوق بشر

     – حفاظت از محیط زیست

     – شفافیت و پاسخگویی

منبع

بازی ، قاسم (1394) ،بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان با کار تیمی و توسعه حرفه ای از دیدگاه اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان ،پایان نامه کارشناسی ارشد دیریت آموزشی ، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی بوعلی سینا

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

0