آغاز به کار سومین همایش بین‌المللی اربعین حسینی

آغاز به کار سومین همایش بین‌المللی اربعین حسینی

سومین همایش بین‌المللی اربعین صبح امروز دوشنبه هشتم مهرماه، در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور و سخنرانی جمعی از مسئولان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سومین همایش بین‌المللی اربعین صبح امروز دوشنبه هشتم مهرماه، در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور و سخنرانی جمعی از مسئولان داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

در آغاز این مراسم وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: این همایش سومین رخداد با موضوع اربعین است. با توجه به اینکه عاشورا، فرهنگ حسینی و اربعین در فرهنگ ما نقش زیادی دارد باید گفت که تحلیل تحولات فرهنگی تاریخی در ایران بدون رجوع به فرهنگ عاشورا ممکن نیست. عاشورا تأثیرات مهمی بر فرهنگ ایران گذاشته و خوشبختانه پس از سقوط صدام، اربعین که از گذشته در فرهنگ شیعی وجود داشته، احیا شد.

او افزود: پدیده اربعین از تمامی ابعاد باید بررسی شود، دانشمندان مختلفی از ایران و دنیا اربعین را به عنوان حوزه زنده پژوهشی دنبال می‌کنند و دانشگاه علامه نیز اهتمام زیادی بر این موضوع دارد.

شالچی ادامه داد: تعداد ۱۸۰ مقاله و چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که پس از داوری، مجموعا ۱۳۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت، امروز به دلیل محدودیت زمانی تنها برای ۳۵ مقاله فرصت ارائه وجود دارد. در انتهای همایش مقالات به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار اربعین پژوهان قرار می‌گیرد

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام شیخ حسن شریفه، رئیس بعثه حج لبنان و عضو مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در سخنانی بیان کرد: درست است که اربعین در ۲۰ صفر واقع شده، اما با نگاهی به تاریخ اهل بیت (ع) می‌بینیم آن زمانی که سپاه یزید، اهل بیت امام حسین (ع) را به شام برد و حضرت زینب (س) در مجلس یزید خطبه قرایی را قرائت کردند و باعث شد دستگاه یزید به هراس افتاده و اهل بیت امام حسین (ع) را از شام دور کند، تا مبادا انقلابی در آنجا رخ دهد تاثیر عمیق فرهنگ عاشورا و اربعین را نشان داد، در واقع اهل بیت امام حسین (ع) ادامه‌بخش حیات امام عاشورا بودند.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه مراسم افتتاحیه سومین همایش بین‌المللی اربعین که امروز دوشنبه هشتم مهرماه، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: ما با اجتماع بزرگی در پیاده‌روی اربعین مواجه هستیم که منحصر به برگزاری راهپیمایی و جمع شدن مجموعه‌ای از افراد نیست و به این مسئله خلاصه نمی‌شود، این رویداد بدون در نظر گرفتن شکل و ظاهر آن، از محتوایی بهره‌مند است که جای توجه دارد.

او با اشاره به اینکه رویداد اربعین از حیث علمی، وظیفه و مأموریتی بر عهده جامعه دانشگاهی می‌گذارد که عالمان مسلمان هم به آن اذعان دارند، ادامه داد: این تأکید از این‌روست که حرکت پیاده‌روی اربعین به‌سان آینه‌ای است که جامعه اسلامی می‌تواند تمام آموزه‌ها و ظرایفی که بر مبنای آن‌ها ماهیت و هویت او تعریف می‌شود را در این قاب ببیند؛ لذا ورود عالمانه به این موضوع و رویدادی که مختص به یک روز نیست و از مدت‌ها قبل از روز اربعین مورد توجه است، لازم به نظر می‌رسد.

غفاری ادامه داد: امروزه نمایش حضور مردم در رویداد اربعین، در دید جهانیان نشسته، به ویژه در عصر و زمانه‌ای که ضریب نفوذ رسانه‌ها امری اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین وقتی چنین وضعیتی وجود دارد، وظیفه بخش عالمان و دانشگاهیان است که این رویداد را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهند.

او گفت: در سال‌های گذشته و دوره‌های پیشین این همایش در این سطح و به شکل بین‌المللی برگزار نمی‌شد. امسال همه دانشگاه‌ها در کنار دانشگاه علامه برای برگزاری این همایش مشارکت خوبی داشتند، اما بیش از همه همکاری کمیته آموزش و بخش فرهنگی اربعین را شاهد بودیم. نگاه عالمانه نسبت به شئون رویداد از جنبه‌های مختلف و دیگری نگاه سیاستی و مدیریتی دو جنبه مهم پرداخت به موضوع پیاده‌روی اربعین بوده است.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: گفتمان اربعین‌پژوهی باید در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور‌های مسلمان خاصه در ایران و کشور عراق مورد توجه قرار گیرد. دانش و اطلاعاتی که در این زمینه تا کنون در اختیار داشته‌ایم آن‌قدر زیاد نیست. همه مجموعه‌های علمی باید ورود لازم را در این موضوع داشته باشند و این ورود قطعا می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد. امیدوار هستیم اهتمام و سعی و تلاش برای غنا و تولیدات بیشتر در حوزه اربعین پژوهی در عصری که عصر دانایی است را شاهد باشیم.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی اربعین نیز در سخنانی اظهار کرد: فراتر از بحث قوم‌گرایی و دیگر مسائل، اربعین موضوعی فرادینی است. شعاری هم که برای رویداد بزرگ اربعین امسال انتخاب شده و شعار الحسین یجمعنا، بر پایه توحید و تأکید بر تأسیس جامعه‌ای است که در انتظار بشریت بوده و در این جامعه جدید حسین (ع) محور و زمینه‌ساز تمدن اسلامی است.

او ادامه داد: گزارش‌هایی که در سال‌های گذشته از سوی ستاد اربعین و با کمک سایر کمیته‌های همکار در این رویداد خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد، عمده آن‌ها با نگاه‌های آسیب‌شناسانه بود، اما ایشان بر ظرفیت‌های اربعین و استفاده از گروه‌های دانشگاهی و اساتید برای استفاده از ظرفیت‌ها تأکید داشتند. ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که نیازمند حضور و فعالیت نخبگان در این زمینه است.

رئیس کمیته فرهنگی اربعین در ادامه با اشاره به بحث مدیریت در رویداد عظیم اربعین، گفت: میلیون‌ها نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند که از این میان امسال بیش از سه میلیون نفر از ایران در اربعین شرکت خواهند کرد. در این رویداد میزبانان بدون آنکه از رنگ، نژاد و مذهب کسی بپرسند، به زائران خدمات ارائه می‌دهند که این اتفاق موجب عصبانیت دشمنان اسلام بوده و باعث شده آن‌ها هم بیکار ننشینند.

او افزود: به همین منظور، مطلوب است محققان و نخبگان دانشگاهی در زمینه آسیب‌هایی که ممکن است موجب صدمه وارد کردن به اربعین شود، از جنبه‌های فکری و علمی به صیانت از این حرکت بپردازند و در این زمینه فعالیت کنند.

منبع: سایت خبر نگاران جوان

11 مهر 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Telegram Channel: https://t.me/bobookir

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0