آئین‌نامه ارتقا و ترفیع؛ ابزاری در راستای جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

آئین‌نامه ارتقا و ترفیع؛ ابزاری در راستای جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

دکتر مسعود شمس‌بخش، مشاور وزیر علوم و مدیرکل دفتر وزارتی، در نشست مشترک اعضای هیئت رئیسه دانشگاه‌ شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز گفت: آیین‌نامه ارتقا و ترفیع، ابزاری در دست دانشگاه‌هاست تا به وسیله آن بتوانند به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی جهت دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه شیراز، دکتر شمس‌بخش، در این نشست که در سالن کنفرانس دفتر ریاست دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: سیاست وزارت علوم، واگذاری اختیارات به دانشگاه‌های بزرگ است. اما برای تحقق این مهم، بازتعریف دانشگاه و تعریف سطوح اختیارات هر دانشگاه بر اساس جایگاهی که دارد؛ ضروری است.
مشاور وزیر علوم تاکید کرد: در زمینه جذب و استخدام اعضای هیئت علمی، افراد نخبه از شرکت در فراخوان مستثنی شده‌اند تا شرایط برای حضور این افراد در دانشگاه‌ها تسهیل شود.
دکتر شمس‌بخش اظهار داشت: با توجه به مصوبه مجلس، دانشگاه‌ها برای ”سنجش و پذیرش دانشجو” از قوانین پیروی می‌کنند، اما در موارد مشخص و برای دانشگاه‌های بزرگ می‌توان سهم و درصد مصاحبه در قبولی دانشجو را افزایش داد و به شرایط اختصاصی داوطلبان توجه بیشتری کرد.
وی به بحث تجمیع نیز اشاره کرد و افزود: در دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته مثال‌های متعددی از تجمیع داریم و باید فرهنگ‌سازی شود که تجمیع در بلندمدت به نفع ماست.
دکتر شمس بخش ادامه داد: تجمیع برای این نیست که زیر یک تابلو برویم‌؛ بلکه هدف از آن همکاری، هماهنگی و تعامل است.
وی اظهار داشت: در قسمت‌هایی که تجمیع می‌شود، نیروها متمرکز می‌گردند و رشد بیشتری برای دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.
مشاور وزیر علوم گفت: به عنوان مثال دانشگاه‌های متعددی در شهر شیراز فعال هستند که از جمله آنها، دانشگاه شیراز، صنعتی شیراز، و دانشگاه هنر است و هر کدام از این‌ها در راستای ماموریت خود عمل می‌کنند و با همکاری بین آنها هم‌افزایی صورت می‌گیرد و تاثیرگذاری آنها افزایش می‌یابد.
دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در این نشست با تاکید بر ضرورت استقلال دانشگاه‌ها گفت: فلسفه وجودی هیئت امنا دانشگاه‌ها برای استقلال نسبی و افزایش اختیارات دانشگاه‌ها بوده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید به سمت استقلال واقعی دانشگاه‌ها حرکت کند.
وی افزود: حداقل می‌توان این اختیار را به دانشگاه‌های بزرگ داد که خودشان بتوانند برخی از دانشجویان برتر و استادان توانمند را جذب کنند.
رئیس دانشگاه شیراز پیشنهاد کرد: به منظور تعامل و همکاری بیش از پیش میان دو دانشگاه شیراز و صنعتی شیراز، نشست‌های تخصصی و کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و این ارتباطات استمرار یابد.
دکتر محمد مهدی علویان مهر، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز نیز در این نشست، بر ضرورت مفاهمه در سطوح بالا تاکید کرد و گفت: همکاری نزدیک دو دانشگاه شیراز و صنعتی شیراز در زمینه های ملی و بین‌المللی، می‌تواند زمینه‌ساز اعتماد و گسترش فعالیت‌ها شود.
در ادامه اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز، درخصوص گسترش فعالیت‌های مشترک، بهبود فعالیت‌ها و ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود پرداختند.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

منبع:سایت وزارت علوم/ تحقیقات و فناوری

29 تیر 1398

شبکه پژوهشی بوبوک در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز با تیم پشتیبانی خود از طریق راه های ارتباطی زیر پذیرای نظرات سازنده شما می باشد.

Site: www.bobook.ir

Phone number: 09194448186 – 09059793565

Telegram number: 09059793564

Telegram Channel: https://t.me/bobookir

Instagram:bobook.ir

Email: bobook.team@gmail.com

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0