مفاهیم ومبانی رسانه

تعريف رسانه

رسانه عبارتست از محملي كه پيامها را منتقل مي كند . رسانه ها ارتباطات را به شكلي سريعتر ،‌موثرتر و كارآمدتر به گيرنده انتقال مي دهند . در قرون و اعصار گذشته برقراري ارتباط به شيوه سنتي و عامه پسند صورت مي گرفت بعدها با توليد و گسترش علم و رشد جمعيت ضرورت نياز به وسايل ارتباطي پيچيده تر آشكار گرديد .

از آنجا كه مردم همواره از رسانه ها تاثير مي پذيرند ،‌رسانه ها چه براي آموزش راحي شده باشند و چه نشده باشند ، برنامه¬هايشان چه با هدف آموزشي باشد و چه نباشد، ‌همواره آموزش دهنده هستند و. زيرا دانشمندان بر اين عقيده اند كه : ((‌در رسانه ها فراهم آورنده دانش و شكل دهنده ارزشهايند )) .رسانه ها با دنياي ذهني انسان و به طور كلي دگرگوني در جهان بيني انسانها سروكار دارند امروزه رسانه ها نقش مهمي را در معرفي و گسترش و ترويج فرهنگ كتب و كتاب­خواني به عهده دارند.

 ويژگي رسانه ها

“سادني هيد” معتقد است وسايل ارتباط جمعي حاوي پنج ويژگي است:

  1. تعداد گيرندگان وسايل ارتباط جمعي نسبتا زياد است.
  2. تعداد گيرندگان بسيار متنوع است.
  3. با ارسال پيام از طريق وسايل ارتباط جمعي نوعي تكثير پيام بوجود مي آيد.
  4. توزيع پيام سريع است.
  5. هزينه براي مصرف كننده كم است.

در وسايل ارتباط جمعي،‌ آگاهي ها، انديشه ها، افكار، خواسته ها و تمايلات گروهي براي عام فرستاده مي شود و مورد رد و بدل قرار مي­گيرد. بطور كلي در يك زمان، انتقال ارتباط در حيطه گسترده و وسيعي از مردم انجام مي شود و‌ پيام منتقل مي شود

نقش رسانه ها در آموزش

يكي از ويژگي­هاي مهم رسانه ها آگاه سازي انسان­ها از ضروريات زندگي است كه با مقوله ي آموزش مرتبط است. اگر چه همه رسانه ها داراي توان آموزشي هستند و از آنها مي توان در تبادل انديشه و اطلاعات، ايجاد انگيزه، راهنمايي و سرگرمي استفاده نمود، اما بايد گفت توانايي همه­ي آنها به يك اندازه نيست ،‌هر اندازه رسانه اي بتواند حس هاي بيشتري از مخاطب را در اختيار بگيرد در انتقال پيام موفق تر است. مثلا راديو تنها حس شنوايي مخاطب را در اختيار مي گيرد،‌ ولي تلويزيون هم حس شنوايي و هم حس بينايي او را، بنابراين با توجه به اين كه به خاطر سپردن چيزهايي كه ديده مي شوند سه برابر بيشتر از اطلاعات شفاهي و شنيداري است، پس توان آموزشي رسانه ي ديداري از قبيل تلويزيون، سه برابر راديو است اما اين نكته را نبايد فراموش كرد كه شرايط استفاده از راديو به مراتب آسانتر از شرايط استفاده از تلويزيون است از اين رو در بسياري از موارد راديو كار برد بيشتري دارد.نكته قابل توجه در امر استفاده از رسانه و آموزش اين است كه برخي از رسانه ها براي انتشار اطلاعات مناسب­تر و بعضي براي آموزش و تشويق مردم مؤثرتر هستند، در نتيجه در مواردي كه رسانه اي خاص براي آموزش و اطلاع رساني ضعيف است، لازم است آن رسانه را با ساير رسانه ها تلفيق كرد .

انواع تبليغات رسانه اي

تبليغات رسانه اي به سه دسته تقسيم مي شوند :‌

  1. تبليغات مطبوعاتي يا كتبي ( ديداري )
  2. تبليغات ديداري – شنيداري ( تلويزيون )
  3. تبليغات شنيداري ( راديو )

منبع

امامی، اکرم(1392)، تحلیل محتوای برنامه های رادیویی شبکه فرهنگ پیرامون موضوع کتاب و کتاب خوانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامي

از فروشگاه بوبوک دیدن نمایید

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0